گلوکوم بیماری خاموش اما شایع در جهان است.

گلوکوم بیماری خاموش

 جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: هر چشم دارای یک فشار داخلی است که اگر ازمیزان طبیعی آن بیشتر شود فرد به آب سیاه یا گلوکوم دچار می شود.

دکتر سید عباس حسینی راد افزود:زمانی که فشار در چشم از حدقابل تحمل سلولهای حساسه بینایی بیشتر شود مشکلاتی را برای فیبر های حساس به نور بینایی ایجاد می کند ونهایتا به عصب بینایی صدمه می رساند.البته این مشکل ممکن است در چشم هایی با فشار طبیعی نیز رخ دهد.

جراح و متخصص بیماری های چشم تصریح کرد: این بیماری نوعی کاهش بینایی بدون درد است و باعث میشود بیماران در بسیاری از موارد خیلی دیربه چشم پزشک مراجعه کنند که این امر سبب می شود صدمات جدی به بینایی بیمار وارد شود ودر این صورت ممکن است درمان قطعی برای فرد مقدور نباشد.

وی اظهار کرد: آسیب ناشی از آب سیاه غیر قابل برگشت است زیرا الیاف بینایی که از بین می روند و فعالیت خود را از دست می دهند دوباره به حالت طبیعی برنخواهند گشت.

دکتر حسینی راد افزود: این بیماری دونوع باز و بسته دارد .در نوع باز آن معمولا کاهش بینایی در ابتدا بدون درد ومحیطی است و در صورتی که بیمار دیر مراجعه کند بینایی مرکزی بیمار نیز از دست خواهد رفت.

وی همچنین سردرد، قرمزی، درد شدیدچشم و کاهش بینایی از علائم گلوکوم زاویه بسته اعلام کرد.

فلوشیپ فوق تخصصی چشم اطفال و استرابیسم یادآور شد: در گلوکوم زاویه بسته درمان دارویی درابتدا انجام می‌شود و در مرحله بعد درمان پیشگیری معمولا با لیزرصورت می‌گیرد.

وی گفت: گلوکوم دارای زمینه ژنتیکی بوده و در وابستگان درجه یک افراد مبتلا می‌تواند دیده شود. افردی که دچار آب مروارید نیز هستند در صورت دیر مراجعه کردن و رسیدن بیش از حد آب مروارید ممکن است به آب سیاه دچار شوند.

جراح و متخصص بیماری های چشم تصریح کرد: دیابت ،انسداد عروق وریدی و التهابات مزمن داخل چشم نیز می تواند چشم فرد را دچار آب سیاه کند.

وی افزود: بیماری گلوکوم یکی از چهار علت اصلی نابینایی یا کاهش بینایی در تمام دنیا است

دکتر حسینی راد اظهار کرد: گلوکوم منحصر به سن خاصی نیست و در هر سنی انتظار بروز این بیماری را داریم ،ممکن است در موارد نادر در بدو تولد و سنین جوانی نیز اتفاق بیافتد اما بعد از دهه چهارم زندگی امکان بروز آن بیشتر است.

وی یادآور شد: تشخیص این بیماری فقط با معاینه دقیق چشم داده می شود ومعاینه میدان بینایی ،عکس برداری از سر عصب و الیاف بینایی نیز از جمله معاینات تکمیلی مورد نیازمی باشد.

جراح و متخصص بیماری های چشم همچنین افزود: درمان این بیماری تلفیقی از درمان دارویی و در بعضی مواقع درمان جراحی است .با درمان دارویی فشار داخل چشم بیمار پایین آمده والیاف حساسه وعصب بینایی نیز محافظت می شود.

درمان لیزری گلوکوم نیز در هر دو نوع آن کاربرد دارد.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ،افرادی که زمینه آب سیاه در فامیل دارند ،توصیه می شود به صورت منظم هر شش ماه تا یک سال برای معاینه کامل چشم ودر صورت نیاز میدان بینایی به متخصص چشم مراجعه کنند.

از آن جایی که بینایی محیطی در ابتدا درگیر میشود بیمار احساس بروز این مشکل را نمی‌کند و تنها راه پیشگیری و تشخیص گلوکوم معاینه کامل چشم است‌.

خوشبختانه حدود 70 تا80درصد مراحل درمانی وتشخیص این بیماری در مرکز استان خراسان جنوبی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *