آخرین وضعیت ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌ دانشگاه های‌ کشورهای عربی و به همراه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ نامعتبر در این کشورها اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، تحصیلات‌ دانشگاهی‌ در کشورهای عربی درهر کشور متفاوت است و در حال حاضر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 8 دانشگاه از مجموع دانشگاههای کشورهای عربی نامعتبر شناخته شده اند. 

کشور مصر

مصر دارای بیشترین تعداد مراکز آموزش عالی در میان کشورهای عربی با 12 دانشگاه‌ دولتی، 4 دانشگاه‌ خصوصی، 57 دانشسرا و 17 دانشکده‌ تخصصی است. شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی، داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ با معدل‌ بسیار خوب‌ است. زبان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌های‌ مصر، عربی، انگلیسی‌ و در 2 دانشگاه‌ فرانسوی‌ است.

کشور اردن‌

تحصیلات‌ عالی‌ در دانشگاه‌های‌ دولتی‌ و خصوصی‌ این کشور امکان پذیر است و ‌کلیه‌ دانشگاه‌ها آزمون‌ ورودی‌ برگزار می‌کنند و بر اساس‌ قبولی‌ در آزمون، دانشجو می‌پذیرند. زبان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌های‌ اردن، عربی‌ و انگلیسی‌ است.

کشور ‌سوریه‌

تمام‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ در سوریه، دولتی‌ هستند. زبان‌ تدریس‌ در این‌ کشور، عربی‌ است و داوطلبان بر اساس‌ نمرات‌ دوره‌ دیپلم‌ به‌ دانشگاه‌ راه‌ پیدا می‌کنند.

کشور ‌لبنان‌

مراکز آموزش‌ عالی‌ در لبنان‌ دولتی‌ و خصوصی‌ هستند که‌ 8 دانشگاه‌ و 12 مؤ‌سسه‌ آموزش‌ عالی‌ را در بر می‌گیرند. زبان‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ها، عربی، انگلیسی‌ و فرانسوی‌ است.

‌کشورهای‌ حوزه‌ خلیج‌ فارس‌

دانشگاه‌ها در کشورهای‌ حوزه‌ خلیج‌ فارس، بیشتر دولتی‌ هستند و تنها در سال‌های‌ اخیر در امارات‌ متحده‌ عربی، دانشگاه‌های‌ خصوصی‌ ایجاد شده اند.

عراق‌ بعد از جنگ‌ تحمیلی‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و جنگ‌ خلیج‌ فارس، با مشکل کاهش کیفیت‌ دانشگاه‌ها در این کشور مواجه شده است.

 

دانشگاه قطر در کشور قطر، دانشگاه بحرین‌ در کشور بحرین، دانشگاه کویت‌ در کشور کویت‌ و دانشگاه سلطان‌ قابوس‌ در کشور عمان همگی‌ دولتی‌ هستند. امارات‌ متحده‌ عربی‌ دانشگاهی‌ دولتی‌ به‌ همین‌ نام‌ دارد و دانشگاه‌ علوم‌ اسلامی‌ و عربی‌ در دوبی‌ نیز دولتی‌ است. دانشگاه‌های‌ امریکایی‌ شارجه‌ و عجمان‌ نیز دانشگاههای خصوصی در امارات متحده عربی هستند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران کلیه مدارک صادره از 8 دانشگاهی که در جدول آمده است غیر قابل بررسی و ارزشیابی است.

دانشگاههای نامعتبر

افرادی که مایل به تحصیل در کشورهای عربی هستند، چنانچه نام دانشگاه یا موسسه ای در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غیر معتبر) منعکس نشده باشد، باید اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام کنند.

ردیفنام کشورنام دانشگاهتوضیحات
1امارات متحده عربیCanadian University of Dubaiچنانچه  شروع به تحصیل بعد از ژانویه 2010 میلادی باشد
2بحرین
Gulf University
3عراقkurdistan University
4نام کشور ذکر نشده استSouthern New Hampshire University
5سوریهArab International University
6امارات متحده عربیCanterbury University
7امارات متحده عربیDubai Polytechnic University of  Dubai
8امارات متحده عربیHeriot Watt University (شعبه امارات)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *