وزير امور خارجه آمريكا اذعان كرد كه كشورش مسئول ايجاد شبكه القاعده در افغانستان براي مقابله با شوروي سابق بوده است.

به گزارش هراز نیوز به نقل از  العالم، “هيلاري كلينتون” در اظهاراتی که بازتاب گسترده ای حتی در شبکه های داخلی آمریکا داشته، تأکید کرد: بگذاريد يادآور شوم ما از 20 سال پيش كساني را كه امروز با آنها در افغانستان و پاكستان مي جنگيم، ايجاد كرديم. ما اين كار را كرديم زير در آن زمان در نبرد عليه شوروي سابق كه به افغانستان حمله كرده بود، سردرگم بوديم.

وي خاطرنشان کرد: ما اين كار را انجام داديم زيرا نمي خواستيم كه آنها (شوروي) بر آسياي ميانه سلطه يابد و اينكار را بواسطه ريگان رئيس جمهوري وقت و با مشاركت كنگره به رهبري حزب دموكرات انجام داديم، كه از اين ايده استقبال كردند و فكر تشكيل شبكه اي براي جنگ با شوري را بسيار خوب دانستند.

كلينتون گفت: دموكراتها از اين ايده حمايت كردند و گفتند كه بگذاريد با سازمان اطلاعاتي پاكستان و عناصر پاكستاني براي جذب و بسيج جنگجويان در عربستان و ديگر مناطق تعامل و همكاري كنيم و با تكيه بر عمليات آنها مي توانيم بر شوروي برتري يابيم.

وزير امور خارجه آمريكا خاطرنشان کرد: حدس بزنيد چه چيزي روي داد؟ شوروي با ملياردها دلار زيان عقب نشيني كرد، اما ما كنترل بر این نیروهای سازمان یافته را از دست داديم و همكاري با آنها را متوقف كرديم و پاكستان را رها كرديم تا با تفكر اين افراد و اعتقادهاي آنها برخورد كند؛ و سپس از حمايت از ارتش پاكستان و سازمان اطلاعاتي آن “آي اس آي” نيز دست كشيديم.

 

به اعتقاد بسياري از ناظران، شبكه القاعده دست پروده همكاري سه ضلع هدايت آمريكا، پولهاي سعودي و سازمان اطلاعات پاكستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *