علم اصول، علم پایه برای بسیاری از علوم حوزوی و دانشگاهی است که هنوز ابعاد و گسترده آن ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، «حجت­الاسلام سید علی حسینی»، در نشست علمی «قلمرو کاربرد قواعد اصولی» که به همت انجمن علمی اصول فقه حوزه علمیه قم و معاونت پژوهش و گروه فقه و اصول مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه)، در مسجد این مجتمع برگزار گردید، با اشاره به کارایی متنوع علم اصول در علوم دیگر، اظهار نمود: کلام، تفسیر، حدیث، اخلاق و فلسفه آن، تاریخ، درایه و رجال، فلسفه تحلیلی، کشاورزی، دامداری، دامپزشکی، تغذیه و محیط زیست از جمله علومی­ هستند که می­توان ردپای علم اصول در روش­ها و مبانی آن علوم را مشاهده کرد.

وی، با اشاره به چگونگی شکل­گیری سفره­های طبیعی زیرزمینی آب، تأکید کرد: علمای یونان می­گفتند که چون آب­های اعماق زمین دارای بخار است و خلأ در آن وجود دارد، به سمت بالا می­آید و در لایه­های بالایی زمین که خنک­تر است، آن بخار تبدیل به آب می­شود و تبدیل به سفره­های زیرزمینی می­گردد.

این استاد حوزه با بیان این که در علم اصول، قاعده­ای در حجیت ظهور داریم. به این معنا که هر ظاهری حجت است، مگر آن که قرینه­ای بر خلاف آن داشته باشیم، عنوان نمود: آیه­های شریفه “الم تران الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فی الارض”(آیه 21 زمر) با استفاده از ظاهر لفظ “سلوک”، دلالت دارد که نزول آب از آسمان آرام و تدریجی است که به زمین می­رود و در اعماق زمین جمع می­شود و سفره­های زیرزمینی را تشکیل می­دهد.

وی آیه “انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يؤتون الزكوه و هم راكعون” در شأن امیرالمؤمین(ع) را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد:  تنها با قواعد اصول است که می­توان این آیه و بسیاری از آیه­های را منتسب به امام علی(ع) دانست، چرا که عموم آیه، مورد آیه را شامل می­شود، هرچند که باعث تخصیص آیه در مورد خاص نمی­گردد.

این محقق حوزه قلب علم ­مدیریت را تصمیم­گیری دانست و اضافه نمود: علم اصول است که معین می­نماید مدیران در هنگام تصمیم­گیری می­توانند به هر قطع شخصی اکتفا کنند یا این که قطع آنها به قید مشورت و کارشناسی  عینیت پیدا می­کند. به عبارت دیگر، مدیر به چه قطعی می­تواند تصمیم خود را عملیاتی سازد.

حجت­الاسلام حسینی اذعان نمود: علم اصول، بسیار گسترده­تر از گذشته شده است و کارآیی بسیاری در ابعاد زندگی ما پیدا کرده است. اما باید توجه داشته باشیم که با توجه به نیازهای کنونی سیاست، فرهنگ، اقتصاد، حقوق و محیط­زیست، گستره کنونی اصول و فقه اکتفا نکنیم و پاسخگوی نیازهای موجود در این عرصه­ها باشیم.

در ادامه، «حجت الاسلام علی اکبر سیفی»، با اشاره به نگاه مرحوم مظفر به اصول، اظهار کرد: به عقیده این عالم اصولی، علم اصول فقه، نه تنها در منطق فهم قرآن و حدیث، بلکه در تفسیر قرآن کریم نیز لازم و ضروری است.

وی، با اشاره به آیه “ولا تحسبن اللذین قتلو فی سببیل الله امواتا، بل احیاء”، افزود: در قاعده مشتق همه قبول دارند که اتصاف مشقت در حال نسبت به مبدأ اشتقال حقیقت است، ولی بحث دارند که در آینده و ماانقضی عنه نیز حقیقت است یا مجاز؛ در این آیه شریفه، اگر طبق نظر اکثر اصولیین مانند حضرت آیت­الله جوادی آملی، حقیقت در ماانقضی عنه ندانیم، و به مقتضای اصل به کار رفتن الفاظ در معنای حقیقی خود حکم کنیم، نتیجه آن می­­شود که “حیات” در آیه شریفه را به زندگی برزخی و حال اموات بدانیم.

این استاد حوزه اذعان نمود: بسیاری از قواعد اصولی دیگر نیز تأثیر مستقیمی در تفسیر قرآن کریم دارند که جای پژوهش جامع پژوهشگران اصولی در این عرصه را باقی گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *