نهاد آموزش و پرورش در همه دنیا به عنوان ارگانی سرنوشت ساز در جهت پرورش نیروی انسانی متعهد، کارآمد و قابل اتکاء مدنظر قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۲ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کردند.
در یکی از بندهای این سیاست «اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان» آمده است و این جایگاه معلمان در طرح تحول این نهاد مهم را نشان می دهد.
همچنین رهبر فرزانه انقلاب با تأکید بر نگاه بودجه ای مناسب به آموزش و پرورش فرمودند: «رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در سیاستهای کلی مدنظر باشد.»
مقام معظم رهبری در بند دیگری از این سیاست روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفت های علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی را تأکید کردند.
در بند دیگری از این سیاست ها «ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایه اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاهها» آمده است.
همچنین در جلسه علنی عصر روز یکشنبه (۱۰ اسفند) چند تن از نمایندگان از جمله محمدمهدی زاهدی به صورت جدی و کم سابقه نسبت به وضعیت مدیریت آموزش و پرورش و عدم رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش تذکر داد که این موضوع با تذکرات چند تن از نمایندگان دیگر نیز همراه شد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین ضمن انتقاد از ارائه نکردن لایحه نظام رتبهبندی معلمان از سوی دولت به مجلس گفت: در بحث رتبهبندی معلمین در خرداد امسال یک طرح یک فوریتی تنظیم کردیم و به صحن مجلس آوردیم اما در صحن مجلس نماینده دولت با آن مخالفت کرد و گفت که اجازه دهید که ما این طرح را تحت یک لایحه به مجلس تقدیم کنیم و مجلس نیز اعتماد کرد و به این لایحه رای نداد و با دولت همراه بود.
زاهدی افزود: پس از چند ماه که قرار بود در بهمنماه لایحه رتبهبندی معلمین از سوی دولت به مجلس ارائه شود این لایحه هنوز به مجلس نیامده به طوری که بنده هم در مجلس و هم در جای دیگر تذکر دادم که امیدوارم دولت این لایحه را زودتر به مجلس ارسال کند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر زاهدی نماینده کرمان گفت: دولت لایحه رتبهبندی معلمان را سریعتر به مجلس بیاورد، وزارت آموزش و پرورش قبلا گفته که این کار برای معلمان انجام میشود.
وی افزود: در کمیسیونهای تلفیق، آموزش و تحقیقات، برنامه و بودجه توجه خاصی به بودجه آموزش و پرورش شده است که از آقای تاجگردون نیز میخواهم که توجه داشته باشد که اگر امکان دارد به این عزیزان کمک شود زیرا این آمادگی در مجلس وجود دارد.
این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش تأکید بر اجرای نظام رتبه بندی معلمان دارند و بارها اعلام کرده اند رتبهبندی معلمان یکی از اولویتهای اول برنامههای آموزش و پرورش است و سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.
با این مقدمه و توضیحات ارائه شده، پیش از ظهر امروز جمعی از فرهنگیان محمودآبادی همزمان با فراخوان فضای مجاری معلمان سراسر کشور در محوطه آموزش و پرورش تجمع کردند.
معلمان محمودآبادی در این تجمع آرام از مسئولان خواستند تا کرامت و شأن معلمی را بازگردانند.
حسن عزیزی از معلمان باسابقه آموزش و پرورش این شهرستان گفت: تبعیض صورت گرفته نسبت به معلمان در نظر گرفته شود، در حالی که کارمندان سایر دستگاه ها و نهادهای کشور با رتبه شغلی یکسان از حقوق و مزایای چندبرابری برخوردارند.
وی افزود: هم از نظر مادی و معیشتی و هم از نظر منزلتی بین معلمان و سایر کارمندان دولتی شرایط برابر وجود ندارد و این در شأن معلمان نیست.
عزیزی با اشاره به پرداختی چندبرابری به کارکنان کمیته امداد،شرکت های خدماتی همچون گاز و برق، تأمین اجتماعی، مخابرات، قوه قضاییه، نفت، بانک ها و دیگر دستگاه ها نسبت به معلمان خاطرنشان کرد: پرداخت سه برابری به کارمندان دیگر ادارات قابل قبول نیست.
این فرهنگی باسابقه با انتقاد از مدیریت خرد و کلان آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با امکانات موجود و پتانسیل مادی و معنوی موجود خوب اداره نمیشود.
وی ادامه داد: از ابتدا با وزیر پیشنهادی دولت و گزینه مناسب وزارت آموزش و پرورش مخالفت می شود و به نظر می رسد که دست های پشت پرده ای وجود دارد تا از پیشرفت آموزش و پرورش جلوگیری کنند.
عزیزی با بیان اینکه از امکانات رفاهی آموزش و پرورش همچون خانه معلم، دیگران استفاده بیشتری می کنند، اظهار داشت: در استفاده از این امکانات معلمان در رتبه دوم قرار دارند.
وی مطالبات صنفی معلمان را در جهت بهبود وضعیت معیشتی معلمان ندانست و افزود: بهبود وضعیت معیشتی معلمان در واقع به بالا رفتن وضعیت تعلیم و تربیت کشور کمک می کند.
این معلم محمودآبادی خاطرنشان کرد: بسیاری از معضلات اجتماعی اعم از طلاق، حجاب، روابط ناسالم اجتماعی و خیزش نسل جوان بر علیه اعتقادات به دلیل ضعف آموزش و پرورش است و مسئولان این مهم را می دانند اما اقدامی انجام نمی دهند.
وی مهم ترین هدف از تجمع امروز را بهبود وضعیت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: تفاوت بین امکانات مدارس غیرانتفاعی و دولتی بسیار زیاد است و دانش آموزی از یک خانواده پولدار در شرایط مساوی با دانش آموز با خانواده معمولی و قشر ضعیف برای تحصیل قرار ندارد.
عزیزی اضافه کرد: در مدارس دولتی حتی معلمان بیانگیزه نیز وجود دارند و باید این تبعیض مدنظر مسئولان قرار بگیرد.
وی کوچکترین هدف تجمع امروز را تلنگری به مسئولان دانست و گفت: آقایان مسئول باید فکری به مطالبات به حق فرهنگیان داشته باشند.
عزیزی به نشست نماینده فرهنگیان با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور اشاره کرد، اما قول توجه به مطالبات فرهنگیان در بودجه سال آینده را داد.
وی افزود: ما با اصل تبعیض مشکل داریم و اگر مشکل اقتصادی وجود دارد چرا بر معیشت و حقوق دیگر دستگاه ها تأثیرگذار نیست و فقط معلمان از این بابت آسیب می بینند.
این فرهنگی باسابقه آموزش و پرورش محمودآباد اذعان داشت: این تبعیض به معلمان و تفاوت حقوقی تحقیرآمیز است و رئیس مجلس هم قول مساعدی ندادند و سوال اینجاست که زمانی که اقتصاد مملکت در شرایط آرمانی قرار داشت چه اقدام موثری صورت گرفت که آقای لاریجانی سکوت کرد.
در ادامه شعبانعلی رستمی از معلمان باسابقه محمودآباد با اشاره به نشست نماینده معلمان با علی لاریجانی گفت: قول نگاه به بودجه از سوی رئیس مجلس و احیانا استفاده از تبصره ها التیامی بر زخم های عمیق فرهنگیان است و گوشه ای از کسری بودجه ۴ هزار میلیاردی آموزش و پرورش را نیز پاسخگو نیست.
وی به مذاکره با عبدالوحید فیاضی نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس و همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس اشاره کرد و افزود: این دو نماینده مازندرانی به جهت حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قول پیگیری در صحن علنی مجلس در خصوص مطالبات به حق فرهنگیان را دادند.
رستمی خاطرنشان کرد: البته ما معتقدیم که «این خانه از پایبست ویران است» و به نظر می اید که پس از ۳۶ سال از عمر انقلاب کار پایه ای و علمی برای آموزش و پرورش انجام نشد.
وی ادامه داد: کشورهای دیگر به درستی به سمت علمی شدن نظام آموزش و پرورش رفته اند، اما ما در ایران حتی تعریف درست و مناسبی از چارت سازمانی نداریم.
این معلم باسابقه محمودآبادی با بیان اینکه ما هنوز تعریف واحد و علمی از ساختار آموزش و پرورش نداریم، یادآور شد: بهصورتی که امسال بخشنامه صادر می شود که دو پست اضافه شود و چند سال بعد بخشنامهای مبنی بر حذف ۵ پست صادر می شود و هم اکنون نیز بخشنامه ای صادر شده است تا ۲۰ پست حذف شود.
رستمی تصریح کرد: در این سازمان عریض و طویل به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از بودجه صرف ساختار ستادی می شود و چالشی اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی ابراز داشت: نگاه ما به بحث منزلت است و معیشت برای معلمی که قرار است درس عاشقی به دانش آموز ارائه کند، خیلی اهمیت ندارد اما گله ما زمانی است که این معیشت مرتبط با منزلت ماست و ملاک ارزشهای دانش آموز امروز با دانش آموز دهه ۶۰ تفاوت دارد و دانش آموز امروز معلم را به عنوان یک الگو قبول ندارد.
رستمی افزود: نگاه به ظاهر و وضع مادی معلم برای دانش آموز امروزی الگوی مناسبی نیست و در واقع قربانی اصلی در این کوتاهی مسئولان، دانش آموزان، آموزش و پرورش است.
این معلم باسابقه محمودآبادی اذعان داشت: در شرایط بد اقتصادی هستیم و حتی دیروز با معاون وزیر نشستی داشتیم و طرح نظام رتبه بندی معلمان در کمیسیون مربوطه دولت مغفول ماند چرا که اعتبار کافی برای اجرای آن وجود ندارد.
وی اضافه کرد: اما چرا این اعتبار برای دیگر دستگاه ها وجود دارد و این به معنای نگاه مسئولان به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه درجه دومی است یعنی آموزش و پرورش در اولویت مسئولان قرار ندارد.
رستمی نگاه مناسب و اولویت دار به آموزش و پرورش را موجب تحقق طرح توسعه ملی در چشم انداز ۱۴۰۴ تلقی کرد و افزود: اگر به دنبال این توسعه هستیم باید آموزش و پرورش در اولویت کشور قرار گیرد.
وی در خصوص اجرای طرح تحول نظام آموزش و پرورش گفت: ما نمی گوییم مسئولان ما دلسوز نیستند اما در بحث ۶٫۳٫۳ الگوبرداری از کشورهای دیگر بود و به نظر می رسد مبنای علمی و بومی ندارد و بسیاری از مدیران و معلمان از این روش گله مند هستند.
رستمی اذعان داشت: روش های کار علمی نیست و از ساختار آموزش و پرورش تعریف علمی صورت نگرفته است و به ویژه مجلس شورای اسلامی نگاه خوبی به آموزش و پرورش ندارد.
این فرهنگی باسابقه محمودآبادی گفت: وقتی به نماینده فرهیخته مجلس در خصوص نگاه متفاوت گله می کنیم، متاسفانه با این پاسخ مواجه می شویم که مگر شما ۶ ماه بیشتر کار می کنید، اما زمانی که بنده بین انتخاب رشته پزشکی و معلمی گزینه معلمی را انتخاب کردم، به فکر تاثیرگذاری در جامعه بودم نه اینکه به شرایط ساعت کار آن فکر کنم.
رستمی خاطرنشان کرد: معلم تولید نیروی انسانی می کند و به رئیس مجلس نیز پیشنهاد دادیم که به آموزش و پرورش با نگاه نهاد تولیدی از صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم در نظر بگیرید.
به گزارش بلاغ، به نظر می رسد مطالبات فرهنگیان کشور نیاز به ورود جدی نهادهای مرتبط دارد و در این بین تعامل بین دولت و مجلس می تواند گره های مطالبات به حق معلمانی که مدیران آینده نظام و نخبگان تاریخ ساز ایران اسلامی را پرورش می دهند، باز کند.
گزارش از علی یوسفی /بلاغ
اقای عزیزی مثل اینکه حساب کتاب بلد نیست اولش الان حقوق معلمان کمتر از 1.5 میلیون نیست دومش معلمان محترم ! یک سوم
نفت و گاز و بانک کار نمیکنن . 8.5 صبح سر کار تا 12 . 4 ماه تابستان . پنج شنبه ها . بارون زیاد . گرمای زیاد .ووووووووووووووو تعطیل هستن بعدش سرکار میرن مثل مجسمه فقط …………….
آقای یوسفی دو نماینده ای هم که در کمیسیون هستند دارند تلاش می کنند بقیه را از خواب بیدار کن،نه اینکه در صدد تخریب معدود نمایندگانی باشی که با فرهنگیان همراه هستند.جلسه ای که با رییس مجلس برای دیدار فرهنگیان ترتیب داده شد توسط همین دو نماینده میسر شد،لایحه ای دو فوریتی را هم در الزام دولت به اجرای مصوبه نظام رتبه بندی نیز توسط آقای فیاضی با جمع آوری 35 امضا به هیئت رییسه مجلس تحویل شد.بجای زیر سوال بردن مجلس بروید یقیه دولت را بگیرید که آموزش و پرورش آن قانون گریز است و مصوبات را اجرا نمی کند.
بنام اول معلم انسان -آقای نماینده می داند فقط جلسه گذاشتن یا جمع آوری امضا دردی را درمان نمی کند .تلاشی راکه در تبلیغات نمایندگی با کمک همین معلمان دلسوز داشتند اگر همین تلاش را برای دفاع از طرحهای محمودآباد و خواسته های بحق فرهنگیان داشتند خیلی از مشکلات حل میشد.می دانیدمعلم جامعه ساز است جامعه سوز نیست.
از تجمع فرهنگیان آملی خبری ننوشتید!!! کل کشور معلمان تجمع داشتند به غیر از معلمان آمل!!!!!!!!!!!!!!!
چند سال قبل معلمان تهران شیراز اعتصاب کردند اوراق امتحانی را تصحیح نمی کردند از مازندران چند مینی بوس برای تصحیح اوراق رفتند؟
دروغ گو دشمن خداست.
حاضری جاتو با من عوض کنی.یه کلاس دانش اموز از مجسمه حسا ب میبره؟ این همه تحصیل کرده و فرهیخته جامعه محصول مجسمه ها بوده اند ؟
وجدان چیز خوبیه.و…
قابل توجه گروه اکبر:
اگرمی توانیدفقط به تعدادانگشتان دستان دانش آموز رابرای مدت کوتاه حتی ساعت تفریح تحمل کنید آن وقت حرف از یک سوم و4ماه تعطیلات بزنید!
خداشاهداست که هرساعت کلاس یک معلم باهرتعداددانش آموزباساعت هاکاردرادارات دیگرفرق دارد
درآموزش وپرورش معلم باکسی سروکارداردکه هیچ چیزی نمی داندوازطرفی کودک یانوجوان است ویاددادن درس به آنهاچندین برابرسخت ترازمحیط های دیگراست که حتی درفکرتان هم نمی گنجد
قبل ازجنگ تحمیلی هرمعلمی18ساعت درهفته موظفی داشت ولی بعلت جنگ تحمیلی تبدیل به24ساعت شدکه هنوزهم ادامه داردلطف کنیدفقط یک روزبه جای معلم درکلاس درس بدهیدوبعد قضاوت نماییدنه ففط تعطیلات رانبینیدلطفا واردگودشوید بعد اظهارفضل نمایید!!باسپاس ازشما؛البته اگرحق مطلب راادا کرده باشم که یک هزارم مشکلات یک معلم راشما نی توانیددرک کنید!!!یاعلی مدد
اسفند 94 به فیاضی نشون خواهیم داد