هـراز نـیـوز: نشست هم اندیشی حماسه ششم بهمن با موضوع فرصت های از دست رفته و فرصتهای پیش رو با حضور حجت الاسلام علی اصغری ، علی حسین زاده  ، دکتر محمد صادق حمید زاده ، حجت الاسلام عزت الله واعظی،  دکتر محمد مهدی نژاد و اجرای سردار اسماعیل سیاحی در تالار همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی برگزار شد(گزارش تصویری )

خون پاک شهدای ششم بهمن آمل را  ” بلد طیب ” کرد

حجت الاسلام علی اصغری مسئول کمیته انقلاب در 6 بهمن سال 60 در خاطرات خود بیان داشت : در صبح ششم بهمن اولین ساعات قبل از آنکه جنگلیها حالت نظامی بگیرند و در سنگرهای مشخص شده مستقر شوند و حمله را آغاز کنند ، مردم  حمله را آغاز کردند ، سیل جمعیت مردم از یک طرف و صدای شعار و تکبیر دسته جمعی مردم از طرف دیگر آنها را وحشت زده کرد و دست پاچه نمود و می لرزیدند .

وی ادامه داد : حضوربی سابقه  مردم با دست خالی  چیزی بود که کمونیست ها  انتظارش را نداشتند .در هجوم مرد عده زیادی از افراد عادی که با سینه های  سپرکرده و دست خالی وارد درگیری شدند به شهادت رسیدند .

اصغری با بیان اینکه  مردم بدون تجهیزات و با لباس عادی در حال مبارزه بودند تصریح کرد :مردم حتی  نمی گذاشتند پاسدارها جلو حرکت کنند .

رییس دفترفرهنگ اسلامی واحد آیت الله آملی تصریح کرد : رشادتهای مردم آمل شهر آمل را سرافراز و سربلند در تمام تاریخ کرد  و نگینی شد بر تارک هزار ساله شهر آمل.

اصغری با اشاره به اینکه در جریان درگیریهای ششم بهمن غیر مردم غیور، پاسداران و نظامیان هم به شهادت رسیدند بیان داشت :چهار نفر از بهترین همکاران من در کمیته به نامهای شهید غلامحسین هدایتی . شهید مرتضی فدایی. شهید حمید رضا ایزدی و شهید افراکش که همیشه یاد خاطر آنها در ذهن من و ذهن تاریخی شهر باقی خواهد ماند در این حادثه به شهادت رسیدند .

این استاد حوزه ودانشگاه تاکید کرد : نیت پاک و خالصانه شهدای عزیز ششم بهمن  سرزمین مارا مطهر ساخت و شهرمارا بلد طیب گردانید والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه ( زمین پاک ثمره و میوه پاک می دهد.) نه تنها زمین را پاک و اسلام را سرفراز کرد و زمینه را برای رشد و تعالی اندیشمندان و دانشمندان و پرچم داران علم وتقوا آماده ساخت .

حماسه ششم بهمن آمل به عنوان واحد درسی در آموزش و پرورش و دانشگاه شود

علی حسین زاده یکی از کارشناسان این نشست با اشاره به وضع موجود ایران و استان مازندران و موقعیت شهر آمل و به جهت وضعیت جایگاه علمی شهر آمل گفت : حماسه ششم بهمن آمل به عنوان یکی از مطالب دروس در آموزش و پرورش و دانشگاه ، با توجه به تاثیر این واقعه مهم در تاریخ معاصر پیشنهاد شود .

وی تاسیس بنیاد آمل پژوهی با تاکید بر متون تاریخی و توجه به صنعت گردش گردی در منطقه و برگزاری نمایشگاه دائمی حماسه ششم بهمن بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : فرصت سازی برای ارتقای جایگاه صنعتی  و بازرگانی آمل چنانچه حداقل هفتصد سال این سابقه در آمل هست و وضعیت جغرافیایی آمل تغییر نکرده است.

حسین زاده اضافه کرد : تدوین استراتژی در بخش تبدیلی صنایع و توجه به شهرسازی فشرده براساس مدل کالبر، همه اینها می تواند تا حدود زیادی فرصتهای پیش رو را برای آمل فراهم کند.

در ششم بهمن  دهقان فداکار به جامعه فداکار ومعتقد تبدیل شد

دکتر محمد صادق حمید زاده با موضوع “وجه  شباهت انقلاب  57 و واقعه ششم بهمن آمل با رویکرد مدیریتی ” سخنرانی کرد .

حمید زاده  با با بیان اینکه  سه عامل در سازمانها در قالب حماسه ها و هر حرکت انسانی قابل توجه است  تاکید کرد : بنا بر فرموده حضرت امام  آن عاملی که موجب انقلاب گردید  مو جب توسعه و حفظ انقلاب خواهدشد .

وی با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: نکته اول همان انگیزه الهی و توحیدی درهر حرکت اجتماعی است . که در واقع از همان واژه ان تقومولله است، یعنی شما هر کاری که می کنید باید برای خدا باشد و نیت توحیدی داشته باشد .

این استاد دانشگاه گفت:  پیام  این آیه این است که اگوی اجتماعی در هر کاری و هرحرکتی موفقیت آمیز است.

وی با بیان اینکه  مستند سازی و طراحی نظام مند برای حفظ و مداومت مجاهدت است تصریح کرد : بر اساس این آیه تمام حرکات الهی برای رضا خدا می بایست مستند سازی و نهادینه برای سالهای آینده شود.

حمید زاده ادامه داد : یکی از عللی که امام  راحل این واقعه را در سند ارزشمند خود یعنی وصیت نامه خود آوردند با همین رویکرد مسنتد سازی و حفظ این حماسه عظیم بوده است تا برای نسل آینده یادگار بماند.

وی با بیان اینکه الگو برداری از حماسه های ششم بهمن و انقلاب و جنگ تحمیلی به ما وآیندگان می آموزد که چگونه می توان با این رویکرد متفاوت و جدید در دنیا و براساس اقتصاد مردمی و بسیجی کشور را اداره کرد تصریح کرد : بزرگترین دست آورد ششم بهمن سال60 تبدیل افراد معتقد به جامعه معتقد و منسجم و تبدیل دهقان فداکار به جامعه فداکار ومعتقد بوده است.

الهام از مکتب تشیع مردم را وارد میدان حماسه ششم بهمن آمل کرد

حجت الاسلام عزت الله واعظی  با تاکید براینکه  یکی از دلایل شکست ضد انقلاب تحلیل های علیل انان بود بیان کرد :حرکت  مردم آمل در ششم بهمن سال60 با انفعال  نبود و مردم  با حرکتی فعال هجوم آوردند تا دشمن را از بین ببرند .

 واعظی با بیان اینکه یک حرکت خودجوش مردمی و  برخلاف اندیشه کومونیست ها علیه آنها  صورت گرفت تصریح کرد: مردم پرورش یافته مکتب تشیع و قیام خونین وواقعه ماندگار عاشورا بودند وبا  الهام از احادیث و بیانات ائمه معصومین (ع) وارد میدان شدند و شهادت در راه رضای خدا را خسارت نمی دانستند بلکه انرا غنیمت می شمردند.

وی با اشاره به  نقش تاثیر گذار دو روحانی برجسته جهان اسلام جناب استاد علامه حسن زاده آملی و جوادی آملی در جریان مبارزه مردم آمل بیان کرد : به تعبیر علامه حسن زاده آملی نیروی ایمان مردم را به صحنه آوردو همین سبب سرکوب سریع مهاجمان گردید.

واعظی با اشاره به سخن آیت الله جوادی که اگراینها شهر را برای شما ناامن کردند شما جنگل را برایشان ناامن کنید ،گفت : بعدا در اعترافات انها آمده بود که ما به خاطر فشاری که به در جنگل نیروهای انقلابی آوردند مجبور شیدیم در شش بهمن حمله کنیم در صورتی که برنامه ما ششم بهمن نبود.

ششم بهمن درسی هایی دارد که به عنوان سرمایه آینده باید از آن  استفاده کنیم

دکتر محمد مهدی نژاد با اشاره به اینکه ضد انقلاب چهار هدف کلی برای کشورداشت   بیان کرد: براندازی و تجزیه کشور ، خستگی مردم و عدم علاقه آنها به اسلام به خصوص در نسل جوان ،  اعتقاد عمیق به ضعف و ناتوانی حکومت و بی انضباطی و بی نظمی نهاد های مرتبط با هم و  حمایت کشورهای استکباری از این گروه های مخالف انقلاب و تجزیه طلب جزواین هدف ها بود .

وی با طرح این سوال که مردم چگونه و با چه انگیزه ای  در صحنه حاضر شدند گفت : مطمئنا به عشق اسلام ، انقلاب ، رهبری و حمایت از آنها و حمایت از یکپارچگی کشور و وحدت و سرکوبی دشمنان داخلی و خارجی بود.

وی با تاکید بر اینکه اگرمی خواهیم  برای آینده درس بگیریم باید شرایط آن زمان را بررسی کرده با شرایط امروز تطبیق دهیم بیان کرد :باید  با شناخت مشکلات امروز آگاهی از نگاه دشمن به مبارزه با مشکلات بپردازیم.

مهدی نژاد مشکلات کشور را به چهار منشا اصلی تقسیم کرد وگفت:  مشکلات طبیعی که در همه جای دنیا وجود دارد ، یک سری مشکلات خودساخته که ناشی از سوئ مدیریت  ، مشکلات ناشی از رشد و پیشرفت و مشکلات دشمن ساخته که  همه انها را می شناسند .

وی  اصلاح سبک زندگی اسلامی  ایرانی،  شناسایی فرصتها و پتانسیلها منطقه ای  دوراهکار کلی برای پاسخگویی وحل این مسایل دانست و تصریح کرد : وقتی یک دانشمند آلمانی با شناسایی خواص سمغ گیاه گون می تواند درآمدی نیم درآمد قیمت نفت به دست بیاورد چرا ما با این همه امکانات محیطی و فیزیکی نمی توانیم ؟ چون ما تلاش انها را نداریم ، ما نیم آنها تلاش و کوشش وزحمت نمی کشیم.

این استاد دانشگاه  با تاکید بر اینکه تلاش ما برای ایجاد  فرصتهای جدید باید مضاعف شود بیان کرد : تاریخچه آمل یک فرصت است ، جمعیت فعال و جوان و تحصیل کرده در این شهر یک فرصت است ، وقتی یک دانشگاهی مانند این دانشگاه هشت هزار دانشجو در خود دارد یعنی هشت هزار فرصت دارد که به جامعه تحویل دهد.

مهدی نژاد با تاکید براینکه  ششم بهمن درسی هایی دارد که به عنوان سرمایه آینده باید از آن  استفاده کنیم اظهار کرد : من سه نکته مهم را از این واقعه برداشت کردم ، وحدت و همدلی مردمی با یک محوریت به نام رهبری . چون وحدت بدون رهبری صورت نمی گیرد، داشتن اراده پیروزی در غلبه بر مشکلات با تحمل سختیها برای رسیدن به هدف و در نهایت  خشنود نبودن به دشمن . اگر قرار باشد من دل به کمک و حمایت دشمن بنشینیم مطمئن باشید به جایی نخواهیم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *