هراز نیوز :حجتالسلام محمود ابوترابی در همایش پژوهشی دانشجویان این دانشگاه با تاکید بر اینکه کلیدواژههای پرسشی و پژوهشی در قرآن بسیار به کار رفته، گفت: بیش از یکهزار و 100 ادوات پرسشی در قرآن وجود دارد.
وی تصریح کرد: این نشاندهنده این است که قرآن میخواهد روحیه پژوهشی را در انسان زنده کند.
ابوترابی با بیان اینکه وجود جملات و ادوات پرسشی در قرآن از توجه حق تعالی به این روحیه در انسان توجه دارد، ادامه داد: قرآن در پاسخ به ادوات پرسشی خود رفتارهای متفاوتی را پیش گرفته است.
این مسئول یادآور شد: در برخی موارد قرآن خود به این پرسشها پاسخ داده و در برخی سئوالها نیز آن را به فطرت جستجوگر انسان واگذار کرده است.
رئیس دانشگاه علوم قرآنی شمال کشور در آمل با اشاره به اینکه قرآن دیدگاههای مطالعاتی را به روی بشر گشوده است، اضافه کرد: این باید سرمشقی باشد تا با الگو گرفتن از این روحیه و معرفت قرآنی آن را به خوبی در پیش بگیریم.
وی با بیان اینکه معارف قرآن پس از یکهزار و 400 سال هنوز به روی بشر ناگشوده است، یادآور شد: نیازی که امروز به پژوهش دارد، قرنها پیش توسط قرآن بیان شده و راهکارهای دست یافتن به آن نیز بیان شده است.
ابوترابی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید با قدم گذاشتن در برنامههای علمی و پژوهشی بیش از همه مسیرهای معرفتی و پژوهشی را طی کنند، اذعان داشت: پژوهش درباره آنچه در قرآن مستتر است بهترین پاسخی است که میتواند به روح جستجوگر انسان جوابگو باشد.
دانشکده علوم قرآنی آمل نخستین و تنها دانشکده علوم قرآنی در استانهای شمالی کشور است.
جهانبخش رئوف در گردهمایی پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی آمل اظهار داشت: نیازهای جامعه فقط کارهای صنعتی نیست و جامعه به برنامههای فرهنگی نیز نیاز دارد و این لزوم ارتباط میان دانشگاه و صنعت را میرساند.
وی با بیان اینکه خاستگاه بسیاری از مفاهیم در دنیا هستیم، تصریح کرد: بر اساس سند چشمانداز 20 ساله نظام که به عنوان یک سند راهبردی و نقشه راه در اختیار ما قرار دارد باید در منطقه از نظر اقتصادی، علمی و فنی به جایگاه نخست برسیم.
دبیر هفته پژوهش مازندران با تاکید بر اینکه باید زمینههایی ایجاد کنیم که علم، شغل ایجاد کرده و مزیت اقتصادی داشته باشد، یادآور شد: باید فواید علم را برای مردم گستردهتر کنیم و علم را بر سر سفرههای مردم برسانیم.
رئوف با اشاره به اینکه میزان تولید علم در هر کشوری با تعداد ارجاعهای علمی آن علم و سهم پژوهش از میزان درآمد ناخالص آن کشور سنجیده میشود، یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، سهم پژوهش در درآمد ناخالص ایران به سه درصد خواهد رسید.
به گفته وی، هم اکنون در اینکه امروز سهم پژوهش در GDP ایران چه میزان است اختلاف وجود دارد، اما مطمئنا این میزان کمتر از یک درصد است.
پژوهشگر نمونه مازندران با بیان اینکه سهم ناچیز پژوهش در درآمد ناخالص ایران به دلیل عدم سرمایهگذاری در بخش پژوهش است، تصریح کرد: باید میزان تجاریسازی علم در ایران افزایش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ایران به منظور افزایش سهم کشورهای اسلامی در تولید علم در دنیا ایجاد شده، اذعان داشت: در پایگاه علمی ISI تولید علم تنها به زبان انگلیسی پذیرفته میشود در حالی که میزان مقالات به زبان فارسی و عربی در دنیا کم نیستند.
رئوف با اشاره به اینکه باید سهم ملت اسلامی در تولید علم دنیا افزایش پیدا کند، متذکر شد: ارتباط علمی میان پایگاه علمی جهان اسلام و ISI میتواند به چانهزنیهای قدرتمندی در دولتهای اسلامی منجر شود. فارس