هراز نیوز : علامه حسن زاده آملی در رساله نور على نور، در ذكر و ذاكر و مذكور آورده اند :در بعضى از ادعيه و اذكار بيان عدد دعا و ذكر و يا عدد ايام آنها از معصوم صادر شده است . در حفظ عدد سهل انگارى نشود با اينكه اعمال مستحبه اند . و بايد به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن , يعنى هر چه دستور العمل است به هر صورت و عدد بايد به همان منوال عمل شود و هيچ نحوه تخطى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود يك نحو تاديب و تعويد نفس است . علاوه اينكه عالم جليل محمود بن محمد دهدار متخلص به عيانى و صاحب[ ( مفاتيح المغاليق]( در اول رساله[ ( خلاصه جواهر الاسرار]( گويد : [ ( حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق عليه السلام فرموده است كه : بدانيد اسماء الله به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت , اگر ذراع كمتر فرانهى به دفين نرسى و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه در گذرى]( .
فاضل شوشترى فتح الله بن محمد رضا حسينى مرعشى در اوائل كتاب شريف[ ( وفق المراد فى علم الاوفاق و الاعداد]( گويد[ : ( اكابر اهل تحقيق گفته اند كه عدد به منزله حوض آبى است كه در آن غسل ارتماسى كنند اگر عمق آب زياده از حد باشد موجب غرق مى شود و اگر كم , غوطه خوردن ميسر نيست .
و گفته اند كه عدد حكم دندانه كليد دارد كه به زياد يا كم نمودن آن در وا نمى شود كما قيل[ : ( الاعداد ارواح و الحروف اشباح , والعدد كاسنان المفتاح اذا
نقصت او زادت لا يفتح الباب . و الزياده على العدد المطلوب اسراف , و النقص منه اخلال]( . ( 126 )
يكى از مشايخ روايت مى كرد كه در سوره مباركه يس اسمى هست كه بر طرف مى شود به بركت آن كورى مادر زاد و پيسى . او را گفتند كه آيا اگر كسى تمام سوره را بخواند نفعى از اين مقوله كه مى گويى به او خواهد رسيد ؟ جواب داد : هرگاه حكيم يك دوا را براى مرضى مقرر كرده باشد و آن دوا در دكان عطارى باشد و مريض برود و تمام ادويه دكان او را بخورد آيا نفعى به او خواهد رسيد ؟ همچنين است اين اعمال]( . اين بود آنچه را شوشترى نقل كرده است .
و ما به ذكر دو حديث شريف در اين موضوع تبرك مى جوييم و بدان اكتفا مى كنيم :
حديث اول : ثقه الاسلام كلينى در كتاب دعاء[ ( اصول كافى]( ( حديث 17 باب القول عند الاصباح و الامساءج 2 ص 383 معرب ) , روايت فرموده است به اسنادش عن العلاء بن كامل قال : سمعت ابا عبد الله عليه السلام يقول : [ ( واذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفه و دون الجهر من القول]( عند المساء : لا اله الا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد يحيى و يميت و يميت و يحيى و هو على كل شىء قدير . قال : قلت : بيده الخير . قال : ان بيده الخير و لكن قل كما اقول لك عشر مرات , و اعوذ بالله السميع العليم حين تطلع الشمس و حين تغرب عشر مرات ( 127 ) . در اين حديث ملاحظه مى فرماييد كه علاء خواست بيده الخير را زياده گراند و يا از روى استفهام گفت بيده الخير اضافه شود , امام فرمود كه البته خير در دست اوست , ولكن همانطور كه من به تو گفته ام بگو . حديث دوم : دعاى غريق است كه شيخ اجل صدوق در[ ( اكمال الدين]( به اسنادش روايت فرمود : عن عبد الله بن سنان قال : قال ابو عبد الله عليه السلام ستصيبكم شبهه فتبقون بلا علم يرى و لا امام هدى , لا ينجو منها الا من دعا بدعاء الغريق .
قلت : و كيف دعاء الغريق ؟ قال : تقول : يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك . فقلت : يا مقلب القلوب والابصار ثبت قلبى على دينك . فقال : ان الله عزوجل مقلب القلوب و الابصار ولكن قل كما اقول : يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك ( بحار ط 1 جزء دوم ج 19 ص 276 ) .
[ ( عبد الله سنان گفت : امام صادق عليه السلام فرمود : بزودى شبهه اى به شما مى رسد پس بدون علمى يعنى پرچم و نشانه اى راهنمايى كند و بدون پيشوايى هدايت نمايد مى مانيد , از آن شبهه رهايى نمى يابد مگر كسى كه دعاى غريق بخواند . گفتم : دعاى غريق چگونه است ؟ فرمود : مى گويى : يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك . من گفتم : يا مقلب القلوب والابصار . امام فرمود : البته خداى عزوجل مقلب القلوب و الابصار است ولكن چنانكه مى گويم بگو : يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك ]( .
در اين حديث مى بينيد كه عبد الله سنان خواست و الابصار را اضافه نمايد امام اجازه نفرمود , فتبصر
عاشقتیم آیت الله حسن زاده.بیشتر از ایشون مطلب بذارین لطفا…
الحمد الله رب العالمین ,ماجور باشید ان شالله روزگار خوش در پیش داشته باشید
آن حضرت میفرمایند باید قنبر خامنه ای کبیر بود
سلام به همه
1. مطالب آقا حرف ندارند.
2. ارائه مطالب آقا حرف ندارد.
3. اما هستند بعضی ها مثل من که عربی نمی دانند…..پس ترجمه ضروری است.
4. جناب …. که می نویسید “…خامنه ای کبیر…” مگرآقا از قول ائمه نفرمودند چیزی اضافه نکنید…. به نظر شما شما این عبارت را به رهبر بفرمایید، ایشان خوشحال می شوند یا ناراحت؟!!!! پس مراقب ابراز احساسات باشید. ممنونم
خوب اسم مبارکه در سوره یس را بگین یا کلا اصلا چنین سخن هایی را نقل نکنید
در باب رساله نور علی نور حضرت علامهّ حسن زاده دامت برکاته
کلام علمائ وبزرگان علم و ادب ودین همواره راه فلاحت و رستگاری است و تمسّک به گفته ها و نوشته ها وتمثیلات وسیره این بزرگواران نه تنها برای تبدّل احوال انسانها و تحصیل به مطلوب امورات شان و ببار نشستن میوه های وجودی شان وپر برکت نمودن عمر و حیات مادی و معنوی شان مفید به فایده است بل آنان دلسوزان همیشگی ابنائ بشرند و چراغ و سراج درتاریکیهای جهلند و توان زدودن نادانیها ونشان دادن صراط مستقیم به گمراهانند ودلسوز تر از همه آدمها به آدمها و همیشه اهل تذکار به طوریکه می فر مایند:
ببود قدر تو افزون از ملائک
تو که قدر خود نمی دانی چه حاصل
به طوریکه حضرت علامه می فر مایند :”بقای مو جودات به هویت الهیه است که درهمه ساری است و موجودات شئون نوری و آیات اسمایی هویت الهی هستند
چو یک نور است در عالی و دانی
غذای جمله را این دانی
چو رزق هر یکی نور و جود
به شکر رازقش اند رسجوداست
همه حسن و همه عشق و همه شور
همه وجد و همه مجد و همه نور
همه حیّو همه علم و همه شوق
همه نطق وهمه ذکر و همه ذوق
حضرت علامه حسن زاده آملی که نه تنها در دایره تنگ آمل و ایران نمی گنجد بلکه آفتاب تابناک عالم اسلام و وجودش جهان علوم و دانشها را منّورکر ده است و صّیت و آوازه اش مرز و بوم را در نور دیده است و از آنجمله دلسوزان عالم به مخلو قات الهی .
با ابراز خرسندی ازسایت هراز نیوز که در گشترش علوم وفنون و معرفی علما و بزر گان به جامعه علمی جهانی حمیتّی بلند دارند 2نکته از کتاب شریف نور علی نور معظم له از صفحات 63و64تقدیم شما مشتاقان علم می نماید تا شاید بر جان ما نشیند و راهگشای ما باشد انشائ الله
الف-بذر سعادت چگونه تحصیل می شود :
“بدانکه بذر سعادت ٍ،مراقبت است و مراقبت کشیک نفس کشیدن و پاسبان حرم دل بودن است و تمام عبادات و ادعیه و اذ کار برای به بار رساندن این تخم رستگاری است همّت به گمار تا این دستور بسیار بسیار گرانقدرا که در آخر جامع الااخبار منسوب به صدوق از کشّاف حقائق امام به حق ناطق ابوعبدالله جعفرصادق –عیه الصلوت و السلام –روایت شده است حلقه گوش خود قرار دهی و آن اینکه : القلب حرم الله فلاتسکن فی حرم الله غیرالله
بیا بشنو حدیث عالم دل
زصاحبدل که دل حق راست منزل
امام صادق آن بحر حقایق
چنین در وصف دل بوده است ناطق
که دل یکتا حرم باشد خدارا
پس اندر وی مده جا ماسوالله
بود این نکته تخم رستگاری
که باید در زمین دل بکاری
پس اندرحفظ او کن دیده بانی
که تاگردد زمینت آسمانی
ب-انسان قر آنی کیست ؟؟
“مهمترین شعب تزکیه ،تطهیر سرّو ذات انسان از شک و ریب در ایمان بالله است که با نور معرفت از ظلمات او هام و وساوس بدر آید و به حلیتّ توحید حقیقی که توحید قر آنی است متحلیّ گردد و اگر همتّ بگماری که یک انسان قر آنی بشوی که در حقّ تو صدق آید .
لایمسّه الاّالمطهرٌون خوشا به حالت
حال بدانکه آنچه را می شنوی آنرا مس می کنی و آنچه را می گویی نیز این چنین است و آنچه را می خوری هم مس می کنی و همه انحائ ادراکات تو ممسوس تست و تمام احوال و نیّات و شئون و اطوار تو ممسوس تست ،آن انسان قر آنی باش که لایمّسهٌ الاّمطهرّون .و با نا محرم جلیس مباش خواه نامحرم آشنا و خواه نا محرم بیگانه.ومقصودم از نامحرم مطلق مرد و زنی است که محرم و لایت الهی و ولایت اولیاالله نیست وبند هجدهم” دفتر دل” هم در این امر مطلوبست و آن اینکه :
سخن بینوش و میکن حلقه گوش
مکن این نکته را از من فراموش
حذر بی دغدغه از صحبت غیر
چه در مسجدبود غیرو چه در دیر
که اغیارند نامحرم سراسر
چه از مرد و چه از زن ای برادر
دل بی بهره از نور و لایت
بود نا محرم از روی درایت
زنامحرم روانت تیره گر دد
قساوت بر دل تو چیره گردد
چه آن نا محرمی بیگانه باشد
و یا از خویش و از همخانه باشد
مراچون دیده بر نامحرم افتد
زاوج انجلایش در دم افتد
به روز روش است اند شب تار
به نزد یار خود دور است از یار
همین نامحرم است آن ناس نسناس
که استیناس با او آردافلاس
آقای صلواتی!
ساده و روان نوشتن هم برای خودش هنری است!
با سلام به حضرتعالی باید عرض شود که قالب نوشتار بالا از حضرت علامه است ومن خوشه چین خرمن آن بحر العلومم اگر خدا مارا قابل بداند لابد نثر سنگین و متین گاه آمیخته به سجع حضرت علامه برای خواص باشد و ما نا خواسته و از سر ارادات بدان دست می بریم به هر حال پند شما شیندنی است .