هرازنیوز: گروهي از كارشناسان ارشد قضايي بين‌المللي روش‌هاي بازجويي از افراد را توسط افسران جاسوسي انگليس در خارج از اين كشور از جمله روش پوشاندن سر افراد كه اغلب با شكنجه آنها نيز همراه بوده، به‌شدت محكوم كردند.
به گفته اين كارشناسان گروه كارشناسي قضايي بين‌المللي، پوشاندن سر افراد مي‌تواند نوعي شكنجه محسوب شود. دولت انگليس در حال حاضر از سوي دادگاه بين‌المللي به دليل روش‌هاي استفاده شده توسط افسران اطلاعاتيش درباره بازداشت‌شدگان در خارج از اين كشور خصوصاً در عراق تحت دادگاهي قرار دارد.
گروهي متشكل از 33 كارشناس كه توسط شوراي بين‌المللي توان‌بخشي قربانيان شكنجه (IRCT) سازمان‌دهي شده‌اند در مقاله‌اي در مجله علمي شكنجه اعلام كردند كه سرپوش گذاشتن بر سر افراد مي‌تواند منجر به تأثيرات وخيم جسمي و روحي در افراد بازداشت‌شده شود.
سرپوش گذاشتن روي سر افراد عموماً به معناي پوشاندن سر بازداشت‌شدگان به شيوه‌اي خاص اطلاق مي‌شود. اين اقدام مي‌تواند به روش‌هاي مختلفي انجام شده و تأثيرات آن با توجه به نحوه استفاده و شرايط موجود متفاوت باشد:

– جنس سرپوش كه اهميت آن به دليل جلوگيري از ورود و خروج آزادانه هواست
– مدت استفاده از اين روش و دفعات استفاده از آن
– تنگي سرپوش استفاده شده در دور سر
– وجود مواد آلوده مانند ادرار، مدفوع و خون در سرپوش
– استفاده از روش‌هاي ديگر شكنجه يا رفتار خشن و غيرانساني يا رفتار و مجازات‌هاي غيراخلاقي

* اعدام‌هاي مصنوعي، ضرب و شتم و ديگر روش‌هاي شكنجه اغلب به‌همراه روش سرپوش گذاشتن بر افراد براي افزايش دردهاي جسمي و روحي استفاده مي‌‌شود

وكلاي عمومي و كميسيون حقوق بشر و مساوات انگليس كه در حال حاضر دولت انگليس را به دليل روش‌هاي استفاده از سرپوش گذاشتن بر افراد مورد چالش قرار داده‌اند مقاله‌اي را با عنوان “استانداردهاي دستگيري، بازداشتي و رفتاري ” منتشر كرده‌اند. اين مقاله تأكيد مي‌كند كه روش‌هايي كه جلوي ديد افراد را مي‌گيرد و همچنين سرپوش گذاشتن بر سر افراد غيرقانوني است ” به‌جز در مواردي كه خطري براي سلامت روحي و جسمي افراد محسوب نشده و در جريان دستگيري و انتقال به دليل رعايت مسائل ايمني لازم باشد “. اما كارشناسان قضايي در مقاله خود مي‌نويسند كه: “پرسنل بازجويي‌كننده به ندرت درباره چنين شرايطي آگاهي دارند و نمي‌توان از آنها انتظار داشت كه بتوانند از اينكه آيا سرپوش خطري براي سلامتي افراد به همراه دارد، ارزيابي دقيقي داشته باشند “.

* شكنجه افراد با پوشاندن سر آنها رفتار و مجازاتي ظالمانه، غيرانساني و توهين‌آميز است

به گفته ميريام رونتلو، رئيس بخش وكلاي مدافع شوراي بين‌المللي توانبخشي قربانيان شكنجه، سرپوش گذاشتن بر اساس قوانين بين‌المللي ممنوع است. به گفته وي، “سازمان‌هاي مهم حقوق بشري همواره به اين نكته اشاره داشته‌اند كه سرپوش گذاشتن بر سر افراد كه اغلب با روش‌هاي ديگر شكنجه استفاده مي‌‌شود، نشان‌دهنده روشي از شكنجه يا رفتار و مجازات ظالمانه، غيرانساني و توهين‌آميز است. دادگاه‌ها و مراكز قانونگذاري كشوري بايد به اين مسئله توجه و استفاده از سرپوش در همه شرايط را غيرقانوني اعلام كنند “.

* دولت انگليس بايد به استفاده از روش پوشاندن سر افراد دستگيرشده پايان دهد

بنابراين شوراي بين‌المللي توانبخشي قربانيان شكنجه از دولت انگليس و ديگر دولت‌هاي سراسر جهان مي‌خواهد به اين روش خود در برخورد با دستگيرشدگان خاتمه دهند.
دولت انگليس در حال حاضر از سوي علا نسيف جاسم البازوني، يك تبعه عراقي كه در سال 2006 به‌دست نيروهاي انگليسي در عراق به وسيله سرپوش گذاشتن بر سر وي مورد اذيت و آزار قرار گرفت به چالش كشيده شده است. وكلاي البازوني اعلام كرده‌اند كه دولت انگليس به اين مسئله بي‌توجهي كرده و ابعاد دقيق اين فاجعه بايد روشن شود.
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *