وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت ۲۳ درصدی ساخت سد مخزنی هراز از بهره‌برداری این پروژه عظیم در سال ۹۷ خبر داد.
حمید‌رضا چیت چیان ‌در صبح پنجشنبه به همراه معاونان وزارت نیرو، استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای مازندران در حاشیه بازدید از پروژه سد مخزنی هراز آمل در جمع خبرنگاران از این سد به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ عمرانی بخش آب مازندران یاد کرد و اظهار داشت: با احداث این سد، حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب استان در سال تامین می شود.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت مازندران سالانه از آب شرب سد بهره مند می شوند، افزود: علاوه بر این نزدیک ۱۰۰ هزار هکتار از بهترین شالیزارهای استان در دشت هراز، زیرپوشش تامین این سد قرار می گیرد.
چیت چیان با اشاره به اینکه با احداث این سد امکان کشت دوم را برای کشاورزان فراهم می کند، تصریح کرد: در ارتقا میزان برداشت محصول از اراضی دشت هراز، بسیار تاثیرگذار است.
وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون سد هراز حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: اعتبارات سال آینده این سد حدود ۱۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم منابع مالی برای ساخت این سد تامین شود، گفت: امیدواریم از منابع دیگری بتوانیم در اختیار این سد قرار گیرد.
‌وزیر نیرو، زمان ساخت سد را ۵ ساله پیش بینی کرد و گفت: امیدواریم با تمهیدات پیش بینی شده، این پروژه بزرگ ملی در سال ۹۷ به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته مطالعاتی در خصوص ظرفیت‌های برق آبی در استان مازندران انجام شد، یادآور شد: هم‌اکنون به منظور تامین نیروگاه‌های برق آبی در این استان سدهای بزرگی در مازندران احداث شده و در حال ساخت است.
چیت‌چیان با اعلام براینکه احداث این سدها موجب تامین نیروگاه‌های برقی در مناطق غرب استان می‌شود، ابراز داشت: برآورد اولیه نشان می‌دهد خطوط مناطق غرب استان حدود 700 مگاوات امکان تولید برق آبی باشد.
این مسئول کشوری با تاکید بر اینکه استفاده از پتانسل‌ها و ظرفیت‌های برق آبی در این استان برای وزارت نیرو در اولویت است، اذعان داشت: احداث این نیروگاه و ایستگاه‌های حرارتی سوخت فسیلی می‌سوزانند و سود کلانی از دودکش‌های نیروگاه‌ها خارج می‌شود.
وی مازندران را یکی از استان‌ها رطوبتی بسیار بالا کشور بیان کرد و گفت: استفاده از انرژی‌های دیگر ممکن است موجب تاثیرات سوء زیست محیطی بر جنگل و مزارع این استان شود.
چیت‌چیان با بیان اینکه با استفاده از انرژی آبی برای تولید برق هیچ یک از این ضررها را به همراه نخواهد داشت، تصریح کرد: در این نیروگاه‌ها اگر چه بسیاری از زمین‌ها و جنگل‌ها زیر آب می‌روند اما پیش‌بینی می‌شود که این 700 مگاوات به صورت نیروگاه‌های جر یابی خواهد بود.
وزیر نیرو در پایان با تاکید براینکه بااحداث نیروگاه‌های برق آبی دیگر نیاز به ساخت بندهایی با حجم دریاچه بزرگ در این این استان خواهد بود، اظهار داشت: این طرح برای تولید برق با کمترین آسیب‌های زیست محیطی و بیشترین بهره‌وری بسیار مفید است.
 کبریا مقدس/ هراز نیوز
11 thoughts on “وزیرنیرو :افتتاح و بهره‌برداری سد مخزنی هراز در سال ۹۷”
  1. با سلام از جناب اقای دکتر یوسفیان بابت اوردن مقامات مسول بر سر پروژه های ملی نهایت تشکر را داریم.

  2. مانده ایم این سد چه نفعی برای آمل دارد!!
    اگر تامین کننده آب شرب یک میلیون و دویست هزار نفر است دیگر آبی برای دشت آمل نمی ماند؟!!!
    زیست بوم سد تا دریا چگونه حفظ میشود؟!!
    آبهای زیرزمینی (چشمه وچاه)دشت هراز چگونه تامین می شود؟!!
    ما ایرانیان از قدیم با زدن قنات آب را به زیرزمین میبردیم چون کشور ماگرم وخشک است وآبها در سد بخار میشود!!
    یه نگاهی به مناطقی که اینجور سد خورد بزنیدکشاورزی کرج وشهریار نابود شد مردم منطقه از آب چاه برای آشامیدن استفاده میکنند ولی آب سد کرج در سیفون تهرانیها است!!
    زاینده رود نابود شده است!
    دریاچه ارومیه نابود شده!
    چرا راه دور بریم سد لار چه نفعی برای آمل داشت؟!غیر از این است که تهرانیها مدعی مالکیت منطقه دشت لار و.. اندتازه میخاند اب لاسم را هم ببرند!
    از همه مهمتربه لحاظ ایمنی کجا سراغ دارید سدی را بر بالای شهری با فاصله نزدیک بزنند !آن هم منطقه ای که سابقه چندین زلزله را دارد!
    آقای استاندار بیشتر به فکر بابل وساری است آقای یوسفیان هم فقط به فکر اینه که کاری کنه وآمار بده!
    کمپین دوستداران رود هراز

  3. حق با رادیو ذانش است با این کاراتون آمل رو نابود میکنید.بسه دیگه. خود شیرینی بسه

  4. دیگه اون دوره گذشت که میگفتن

    هراز او بمو پل ره بورده

  5. واقعا باید برای بعضیها تاسف خورد که حدفهای غیر کارشناسی میزنن و خود را در تمام مساءل خود را یک کارشناس میدانند.
    این سد مورد تایید مادر محیط زیست کشور خانم ابتکار میباشد و ایشان هیچ وقت این سد رو از نظر زیست محیطی متضرر نمیدانند.
    95درصد آب مازندران مهار نشده است شاید بعضیها بخاطر اینکه ما در مازندران زندگی میکنیم و بارش های خوبی داریم مخالف هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    در همین استان های گرم و خشک95 درصد آب های سطحی مهار میشود.
    اما مازندران چطور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    در ضمن این سد با بالاترین ضرایب ایمنی ساخته میشود…..
    بعضی ها بهتره از روی نا آگاهی سخن نگویند.

  6. آقا جان
    بحث دریاچه ارومیه چه ربطی به هراز داره؟
    شما میدانید جریان ارومیه چه بوده و هست.
    در مورد زدن آب بند در پایین دست لاسم بهتره بروید سرچ کنید ببینید چه گسی جلوی این کار رو گرفته
    نامه نماینده به وزیر نیرو در همین هراز نیوز منتشر شده
    جناب هراز نیوز لطفا نامه از قرار اطلاع نماینده به وزیر رو دوباره منتشر کنید دوستان ببینن.

  7. آقای یوسفیان ممنون و خسته نباشید.

  8. خوش به حال آقای یوسفیان که طرفداراش حتی ساعت 2 شب تشکراتشونو می فرستند عجیبه ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. سایت وزین خبری هراز نیوز
    همیشه تاثیرات نظرات موافق و مخالف در کنار هم میتواند تاثیر گذار باشد و با جمع بندی دیدگاه هاست که به نتیجه مطلوب می رسیم علاوه بر اینها نظرات مخالف نیزسبب ارتقای سطح این سایت خبری خواهد شد.
    هرچندنظرات افراد عام پسند نیز قابل احترام است اما استفاده از نظرات کارشناسانه افراد هم بسیار موثر است.
    لذا خواهشمندم از نظرات کارشناسانه که چه بسا مخالف هم هستند بیشتر استفاده کنید.

  10. بانک توسعه تجارت جهانی در پنجمین سال تاسیس خود اظهار داشت ۸۰ درصد سدهای ساخته شده غیر ضروری بوده و معتقد است که فقدان سد از وجود آن مفیدتر است. سال ها بعد از اینکه سدسازی در دنیا منسوخ شده در میهن ما دولت شروع به احداث و گسترش سدسازی نموده است. این نگرش مدیریتی علت عمده کم آبی و خشک شدن مسیر رودخانه ها است. در آلمان سد عظیم “اور بلیت” را که منجر به خشک شدن تالاب بزرگی شده بود تخریب کردند و محققان درباره “چگونه سدها را تخریب کنیم” کتاب نوشتند. در واﻗﻊ ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺪ و رﯾﺨﺖ و ﭘﺎش ھﺎی ﺣﺎﺻﻞ از آن برای پیمانکاران جزو پروژه های بسیار پر سود محسوب می شود.
    سدها را باید در جای خود بسازیم نه اینکه برای مثال در احداث سد “هراز” صدها هزار اصله نهال چند میلیون ساله این مملکت را از بین ببریم. در حال حاضر قنات داری از تکنولوژیهای برتر استحصال آب در دنیاست که در ایران نیز بسیار مفید است اما ما دانش بومی خودمان را کنار گذاشته ایم و به سدسازی که البته این هم ریشه ای بومی دارد توجه کرده ایم در حالی که باید سدها را در جایی بسازیم که کمترین آسیب را به طبیعت می رسانند. به باور کارشناسان ساخت سد در خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر زیادی داشته اما آشکارا میزان این اثرگذاری را زیر پنج درصد اعلام می کنند!
    http://anthropology.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *