پرویز کوثری در نشست هم اندیشی روسای ادارات سواد آموزی مازندران در آمل با اشاره به اینکه امر سواد آموزی در جامعه بسیار مهم است گفت ننگ است برای جامعه اسلامی که بیسواد داشته باشد و خوشبختانه با حمایت های مسئولین در کشور رشد سواد آموزی بسیار مطلوب می باشد.

وی افزود براساس سرشماری سال 85 نرخ سوادآموزی 5/47 درصد بود که هم اکنون به 95 درصد رسیده است و این یک افتخار است که اگر نگاه ما این است یک بیسواد نداشته باشیم  باید راههای مناسب سواد آموزی را در کشور هموار کنیم. كوثری با تاكید بر اینكه روند افزایش نرخ باسوادی در كشور رو به افزایش است، گفت: با ادامه این روند در سنوات آتی شاهد برگزاری پایان بی سوادی در كلیه مناطق كشور اعم از شهر، روستا و آبادی خواهیم بود.

وی افزود: در سال جاری تاكنون توانستیم بالغ بر ۷۶ هزار كلاس در كشور تشكیل دهیم كه در این كلاس ها ۷۷۵ هزار سوادآموز در دوره های مقدماتی ، تكمیلی و پایانی تحت پوشش قرار گرفته اند همچنین بیش از ۱۰۶ هزار نفر نیز در قالب آموزش های پس از سواد به صورت فراگیر تحت آموزش این سازمان قرار گرفته اند .
.

معاون توسعه مدیریت سازمان نهضت سواد آموزی کشورگفت  متاسفانه بعد از 72 سال سابقه مبارزه با بي سوادي هنوز مي بينيم بي سوادي در کشور ما وجود دارد در حالي که سواد از مهمترين ابزار آگاهي و دانايي است و هدف نيست و اين نشان دهنده آن است که با توجه به تاکيدات دين مبين اسلام به اهميت فراگيري علم و دانش، ما به اهميت اين مسئله مهم باور نداريم.

وی  با بيان اينکه در همه تاريخ سه پديده شوم جهل، جور و جوب در جوامع مختلف وجود داشته است افزود: هر وقت اين پديده در جامعه اي وجود داشته باشد آن جامعه توسعه يافته نيست و در طول تاريخ پيامبران، علما و دانشمندان با اين سه پديده شوم مبارزه کردند و حتي لحظه اي هم درنگ نکردند. وي تاکيد کرد: يکي از عواملي که در اين امر موثر است اين است که انسداد بي سوادي را در کشور شاهد نيستيم.

. كوثری در ادامه از تدوین برنامه راهبردی سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد و خاطر نشان كرد: این برنامه راهبردی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اهداف سازمان را در برنامه پنجم توسعه تبیین كرده است.
وی ادامه داد: این برنامه ملی به تمامی استان ها ابلاغ شده است تا استانداری های ستاد راهبردی سوادآموزی با بومی كردن این برنامه، اهداف برنامه پنجم توسعه را پیش ببرند كه این برنامه هم اكنون عملیاتی شده و در دست اجرا است.

پرویز کوثری در خصوص استخدام همه آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت دو سوم مجموعه آموزشیاران که 39 هزار و 200 نفر بودند استخدام شدند و مابقی مشغول در آموزش و پرورش ، بخش سواد آموزی و کلاس لازم التعلیم هستند که تا پایان سال آینده به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد. معاون توسعه مدیریت سازمان نهضت سواد آموزی کشور در خصوص تکلیف آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی گفت آموزش دهندگان جذب آموزش و پرورش نخواهند شد ودرقبال انجام کار پول دریافت می کنند .

اکبر لطفی رییس اداره آموزش و پرورش آمل با اشاره به سابقه دیرینه این شهرستان در علم و فقاهت گفت آمل چه قبل از اسلام و جه بعد از آن دارای مفاخر علمی ، فرهنگی و دینی بوده است که نمونه آن وجود دو علامه بزرگوار دراین شهرستان است . وی افزود شهرستان آمل دارای 60 هزار دانش آموز می باشد که خوشبختانه در تمام عرصه های بین المللی و کشوری جزو برترین ها بوده اند.مدیر آموزش و پرورش شهرستان آمل با تاکید بر اینکه پس از ادغام سوادآموزی در آموزش و پرورش هماهنگی‌ها برای انجام وظایف صورت گرفته است، اظهار داشت: سازماندهی آموزشیاران در راستای افزایش خدمات‌رسانی نیز در این راستا انجام شده است.
وی با اعلام اینکه پالایش اسمی بی‌سوادان در روستاهای شهرستان آمل نیز انجام شده، گفت: این پالایش به زودی در شهر آمل نیز آغاز می‌شود.
لطفی یادآور شد: در شهرستان آمل به دنبال برگزاری جشن پایان بی‌سوادی هستیم.

 

 

منبع :کمال نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *