هرازنیوز: وزير خارجه پيشين فرانسه با انتشار كتابي جديد تشريح مي‌كند كه آنچه غربي‌ها و آمريكايي‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران ادعا مي‌كنند، دروغ رسانه‌اي است و توضيح مي‌دهد كه اسرائيل چگونه در فرانسه نفوذ كرده است.
به گزارش فارس، كتابي با محتوايي جسورانه كه اسرار بسياري را از جمله نفوذ اسرائيل در امور داخلي فرانسه و رد ادعاي غربي‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران و ساخت سلاح اتمي در آن به چشم ‌مي‌خورد، منتشر شده است.

كتابي كه در نوع خود سندي از رولان دوما وزير خارجه پيشين فرانسه است كه آن را با انقلاب‌هاي جهان عرب و منطقه ختم مي‌كند و آن را پس از پايان استعمار و سقوط ديوار برلين مهم‌ترين رويداد جهاني مي‌داند كه تبعات آن براي اسرائيل بسيار بزرگ است.

«رولان دوما، ضربه‌ها و جراحت‌ها» عنوان كتابي است كه در نوع خود سندي از اسرار بسياري است كه اين مقام فرانسوي با آن زندگي كرده است؛ وزيري كه مدافع جبهه آزادي بخش الجزاير در دهه 90 سده گذشته بود و اين كتاب شامل مطالبي از زمان مواضع او در دهه 90، تاكنون است.

* در ايران بمبي نيست؛ همان‌طور كه در عراق سلاح كشتار جمعي نبود
* هرچه درباره برنامه هسته‌اي ايران گفته‌اند، دروغ رسانه‌اي است

روزنامه السفير لبنان با انتشار اين خبر نوشت: سخن رولان دوما درباره ايران اهميتي ويژه دارد. ديپلماتي كه بارها به ايران سفر و با علي اكبر ولايتي وزير خارجه اسبق ايران ديدار كرده است و به هاشمي رفسنجاني رئيس جمهوري اسبق ايران نيز نزديك است. او مي‌گويد: سخن از بمب اتمي ايران مثل سخن از سلاح‌هاي كشتار جمعي صدام حسين است. يعني اينكه من اعتقادي به وجود آن ندارم. هرچه در اين خصوص گفته‌اند، تبليغ دروغ رسانه‌اي است. سردرگمي سياست فرانسه . . . علتش مداخله‌هايي است كه منبع آن روشن است . . .». منظور دوما اين است كه حضور اسرائيل در فرانسه هر تحليل مخالفي را در معرض شك و شبهه قرار مي‌دهد.

السفير نوشت: دوما در كتاب جديد خود از ديدگاه ايران در نياز داشتن به نيروگاه‌هاي هسته‌اي دفاع مي‌كند زيرا به گفته وي منافع نفتي آن ممكن است بيش از 60 سال دوام نياورد. «آنچه حقيقت است اين است كه ايراني‌ها مي‌خواهند برنامه هسته‌اي صلح‌آميز خود را ادامه بدهند و همه گزارش‌ها بر عدم وجود سلاح اتمي [در ايران] تأكيد مي‌كند».

* اسرائيلي‌ها هر كاري دلشان مي‌خواهد در فرانسه مي‌كنند
دوما در كتاب خود با اشاره به نفوذ اسرائيل در فرانسه مي‌نويسد: اسرائيلي‌ها در فرانسه هر كاري دلشان بخواهد انجام مي‌دهند. هر جور دلشان بخواهد دستگاه اطلاعات فرانسه (DST) را به حركت وامي‌دارند.

السفير افزود: رولان دوما با همين صراحت در كتاب خود از اسرائيل و تأثير آن در فرانسه و امور داخلي آن سخن مي‌گويد.

* اسرائيلي‌ها درباره سوريه اشتباه مي‌كنند

به نوشته السفير، دوما در ادامه به چگونگي و آغاز آشنايي خود با حافظ اسد رئيس جمهوري سابق و بشار اسد فرزند وي و رئيس جمهور كنوني سوريه مي‌پردازد، سپس مي‌نويسد: اسرائيلي‌ها در اينكه با بشار اسد مذاكره نمي‌كنند، اشتباه مي‌كنند حتي اگر اسد امضاي توافق [صلح] را به هر قيمتي امضا نكند. من با اسد روابطي عالي دارم، شبيه روابطي كه با پدرش داشتم. بشار مردي ساحر است كه انديشه‌اي بازتر از پدرش دارد . . . ذهني روشن دارد كه مسائل دشوار را رد نمي‌كند.

* مصر تاوان خوار كردن و تنها گذاشتن فلسطين را مي‌دهد

دوما كه كارشناس مسائل منطقه خاورميانه است، در اين كتاب اعلام مي‌كند: هيچ‌كس نمي‌تواند امروز اعلام نكند كه مصر اكنون بهاي خوار كردن فلسطين را نمي‌دهد؛ كاري كه آن را با همكاري با اسرائيل و آمريكا انجام داد. اين خواري را ملت‌هاي منطقه حس كردند و انعكاس آن براي اسرائيل بزرگ خواهد بود.

* مذاكرات عباس و نتانياهو به جايي نمي‌رسد؛ منازعه اسرائيل – فلسطين قابل‌حل نيست

رولان دوما تأكيد كرد: مذاكرات بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسد. منازعه اين دو غيرقابل‌حل است. اوباما رئيس جمهوري آمريكا از فشارها و هشدارهاي خود به اسرائيل به دليل فشار لابي يهودي در آمريكا دست كشيد، لابي‌اي كه هر رئيس جمهوري در آمريكا را محاصره مي‌كند.
وي معتقد است كه هركسي به منازعه اسرائيل و فلسطين نزديك مي‌شود به مانعي به نام شهرك‌سازي برمي‌خورد. براي همين راهكار در نبود راهكاري براي حل موضوع است.

* ساركوزي اشتباه كرد وارد مجمع فرماندهي ناتو شد

رولان به‌شدت از تصميم نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه براي ورود به مجمع فرماندهي ناتو انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: ساركوزي كاملاً اشتباه كرد زماني كه موضع سنتي كشورمان را كه شارل دوگل ترسيم كرده بود، كنار گذاشت.

فرانسه به دستور شارل دوگل، رئيس‌جمهوري وقت اين كشور از سال 1966 و 17 سال‌‌ ‌بعد از تأسيس ناتو در اعتراض به توسعه طلبي آمريكا از آن خارج شد اما در زمان رياست جمهوري ساركوزي به اين مجمع بازگشت.‌‌‌

* اروپا ميان دو پايگاه آمريكا محصور است

رولان دوما در اين كتاب همچنين تأكيد مي‌كند كه اروپا در آينده نزديك ميان دو پايگاه بزرگ ناتو محصور خواهد بود. پايگاه نخست انگليس است كه پايگاه پيشرفته ناتو و آمريكاست و دومين پايگاه، تركيه است.

* تركيه به پايگاهي براي ناتو تبديل مي‌شود و بايد از آن ترسيد

وي معتقد است كه از تركيه بايد ترسيد اما نه به دليل اسلامي كه در اين كشور است بلكه به اين دليل كه اين كشور به پايگاهي براي ناتو تبديل مي‌شود كه آمريكا از طريق آن اروپا را محاصره خواهد كرد.

* در الجزاير و مراكش هم انقلاب مي‌شود

اين وزير سابق فرانسوي كه در انقلاب الجزاير حق را به اين كشور مي‌دهد تا فرانسه را به دليل تاريخ استعمارگر خود مؤاخذه كند در اين كتاب تأكيد مي‌كند كه در الجزاير و مراكش نيز انقلاب حادث خواهد شد. وي در اين كتاب فاش مي‌كند كه چگونه حسن دوم پادشاه پيشين مراكش موافقت خود را با پايتختي قدس براي اسرائيل به شرط دادن حق فلسطيني‌ها از اماكن مقدس اعلام مي‌كند و هشدار مي‌دهد كه روزي منازعه فلسطين اسرائيل به منازعه اسرائيل اسلام تبديل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *