هرازنیوز: اشعه ماوراء بنفش به شدت خطرناک است به طوریکه دبیر انجمن متخصصین متخصصین پوست و موی ایران تاکید دارد واژه “خطرناک” چند بار تکرار شود تا شدت موضوع بیش از پیش برای مردم آشکار شود.
موضوع اشعه ماوراءبنفش و خطراتی که این اشعه برای سلامت مردم به دنبال دارد باعث شده تا کارشناسان و برخی از مدیران دستگاههای مرتبط با سلامت نسبت به عوارض اشعه ماورءبنفش هشدار داده و از مردم بخواهند که با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، خود را از خطرات این اشعه در امان نگه دارند.
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفته است که میزان اشعه ماورای بنفش در میانه روز همچنان بحرانی است و توصیه می شود شهروندان تهرانی از عینک و کلاه استفاده کنند.
به گفته کارشناسان مسائل محیط زیست، میزان اشعه ماوراء بنفش موضوعی نیست که بتوان آن را بدون دلیل علمی و مستند رد یا تایید کرد. بلکه هم اکنون سایتهای بین المللی وجود دارند که میزان اشعه ماورای بنفش را سنجش می کنند.
این در حالی است که مرکز کنترل کیفیت هوا در تهران، میزان اشعه ماوراءبنفش را اندازه گیری و اطلاع رسانی می کند.
آفتاب سوختگی، برنزه شدن، پیری زودرس پوست و التهاب قرنیه ناشی از نور از شایعترین اثرات حاد و سرطان پوست، آب مروارید و تضعیف دستگاه ایمنی بدن مهمترین اثرات مزمن پرتوهای فرابنفش خورشید (UV) است که دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به آن اشاره کرده و گفته است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش فرابنفش، اثرات حاد و مزمنی را برای سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی انسان دارد.
ندافی با اشاره به اینکه خطرناک بودن این پدیده فقط مربوط به روزهای اخیر نبوده است، عنوان داشته که پرتو فرابنفش در 130 تا 140 روز از سال معمولا در وضعیت خطرناک قرار دارد.
اما روز گذشته بهرام صناعی، رئیس سازمان هواشناسی کشور با کذب خواندن شدت اشعه ماوراءبنفش در ساعاتی از روز، گفته است که فقط 10 دقیقه از روز آن هم از 14:30 تا 14:40 خطرناک است.
این مقام سازمان هواشناسی معتقد است که طرح این قبیل موضوعات و خطرناک جلوه دادن اشعه ماوراءبنفش به خاطر بازار مکاره ای است که عده ای برای فروش عینکهای آفتابی و کرمهای ضد آفتاب، به راه انداخته اند.
اما دکتر محمد گلشنی ، دبیر انجمن متخصصین پوست و موی ایران با رد این اظهار نظر رئیس سازمان هواشناسی، به خبرنگار مهر گفت: اشعه ماوراءبنفش از 10 صبح تا 6 بعداز ظهر بسیار خطرناک است و می بایست در این ساعات از کلاه و عینک و کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد.
این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه در استفاده از کرم ضدآفتاب و کلاه و عینک مسئله زیبایی مطرح نیست، افزود: اشعه ماوراءبنفش سرطانزاست.
گلشنی گفت: از قول بنده کلمه خطرناک را چند بار بنویسید تا مردم متوجه خطرات و عوارض زیانبار اشعه ماوراءبنفش باشند.
مهندس علی گورانی، کارشناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت نیز در ارتباط با اظهارات رئیس سازمان هواشناسی گفت: ما چاره ای نداریم جز اینکه به صورت علمی و مستند با مشکلات برخورد کنیم.
وی با اشاره به آمار بالای آسیبهای پوستی در کشور، افزود: متخصصین طب پزشکی تایید می کنند که عمده آسیبهای پوستی ناشی از اشعه ماوراءبنفش است.
این کارشناس وزارت بهداشت ادامه داد: برای برخورد با این قبیل مشکلات می بایست در قالب برنامه ای مدون، مستند و علمی کار را پیش برد تا آسیبهای سلامت و اقتصادی بیماریهای پوستی کاهش پیدا کند.
گورانی گفت: میزان اشعه ماوراءبنفش را ما نمی گوییم بلکه دستگاههای اندازه گیری و سایتهایی که به همین منظور راه اندازی شده اند، مشخص می کنند. بنابراین نمی توان منکر این قضیه شد که حجم بیماریهای پوستی در کشور زیاد شده و بیش از 70 درصدی این آسیبها ناشی از اشعه ماوراءبنفش است.
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *