حجت‌الاسلام مرتضی جوادی‌آملی شنبه شب در سلسله سخنرانی‌ در  امامزاده معصوم تکیه  آملی با موضوع پیام عاشورا در جهان معاصر اظهار داشت: اباعبدالله زندگی و حیات را با معنایی بسیار ارزشمند، ارزشی و متعالی کیفیت بخشید و به حیات معنا، روح و معنا داد و حیات عالی انسانی را متعالی کرد.

وی با بیان اینکه امروز سوال می‌کنند که سبک زندگی ابا عبدالله (ع) چگونه بوده است، تصریح کرد: سبک زندگی ایشان عزتمدارانه است و عزت یک راهبرد است، همانگونه که ذلت یک راهبرد است.

جوادی‌آملی افزود: عده‌ای با راهبرد ذلت زندگی می‌کنند؛ فرمان این و آن را می‌برند و دستشان در جیب دیگران است اما سبک زندگی امام حسین (ع)، سبک عزتمدارانه و شرافتمدارانه است و سبکی است که پروردگار عالم برای جامعه توصیه کرد.

رئیس حوزه علمیه امام حسن عسگری آمل با تاکید بر اینکه اگر بایستیم و دیگران بر ما دیکته کنند و سخن ناصواب دیگران را بپذیریم همان تملق و چاپلوسی است و این زندگی چاپلوسی منطق حسینی ندارد، یادآور شد: چرا این نهضت باقی مانده است، چون در برابر این نهضت 30 هزار سرباز قد کشیده بودند و اباعبدالله فرمودند مبادا فکر کنید فردا کسی زنده می‌ماند؛ اما افرادی بودند که شب عاشورا وفاداری را به عرش رساندند و ملکه وفاداری را تصاحب کردند.

وی با بیان اینکه عزت هزینه دارد اما ذلت یک هزینه اولی و آخری دارد، گفت: هزینه ذلت آن این است که انسان در حد حیوان ساقط می‌شود، چون ذلت حیات حیوانی است اما زندگی عزتمندانه هزینه دارد، ایمان، پایداری، رشادت و پایمردی می‌خواهد و این ویژگی حیات ابا‌عبدالله الحسین (ع) است.

جوادی‌آملی خاطرنشان کرد: ایشان سبک زندگی برای جامعه ما و همه جهانیان وعده می‌دهد که حیاتی توأم با عزت، قوت و غناست.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا  ادامه داد: حیات توأم با عزت کدام است، عزت یک حقیقت نفوذناپذیر است؛ نمی‌توانیم شعار هیهات من الذله سر دهیم ولی قوت دینی نداشته باشیم. کسانی که از ایمان و دین فاصله می‌گیرند نمی‌توانند ادعا کند که حسینی‌اند؛ حسینیان کسانی هستند که عزت را در درون خود ایجاد کرده‌اند و مقاومت و عزت دینی و فرهنگ نفوذناپذیر را در درون خود دارند.

وی تصریح کرد: اگر شعار دادیم حسینی هستیم ولی اقتصاد، فرهنگ روابط انسانی و وحدت اجتماعی ما همه آسیب دیده باشد، این شعار است و نمی‌تواند جامعه را به وحدت حسینی برساند.

جوادی‌آملی عنوان داشت: همه باید تلاش کنند تا مقاومت فرهنگی، علم و دانش و ایمان در جامعه موج بزند تا جامعه ما حسینی شود.

وی بیان داشت: با شعار نمی‌توان عزت خرید، عزت یک سرمایه درونی است که باید این قوت در وجود انسانی حاصل شود؛ حیاتی که اباعبدالله (ع) برای جامعه انسانی و جهانی مطرح می‌کند، حیات عزتمدارانه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *