، فریدونشهر را به طبیعتش میشناسند، به آبشارها و تپههای سرسبز، به کوههای سر به فلک کشیده پوشیده شده از برف، به حرکت گلههای گوسفندان عشایر در دل تپههای سرسبز اما کودکان فریدونشهر از این سرزمین تصویر دیگری در ذهن دارند.
کودکی تکیه کرده بر تنه یک درخت قطور با مدادی سرشکسته در دست، از پس مژگان خاکآلودش به ادامه کوره راهی که در پس کوههای بلند گم میشود، مینگرد.
نسیم سردی میوزد، لرز به تنش مینشیند، ترس از زمستان وهمآلود باعث میشود که نگاه از راه برگیرد، نیمنگاهی به خانه میاندازد و به گوسفندانی که در حال چرا هستند…
مدادش را بر زمین میاندازد، تکه چوبی را بر میدارد و دوان دوان به سوی گلههای گوسفندان میرود.
تصویر عامه مردم با تصویر ذهنی کودکان این سرزمین به اندازه چند سال نوری از هم فاصله دارد.
فریدونشهر این روزها در انتظار دستی است که غبار محرومیت از چهرهاش بزداید، دست کودکانش را بگیرد و به مدرسه ببرد، فریدونشهر در انتظار طلوعی پر مهر است برای کودکانی که روزی فردای این سرزمین را خواهند ساخت.
* کودکانی که در قرن 21 توانایی خواندن و نوشتن ندارند
در دنیایی که دیگر نمیتوان تنها به صرف خواندن و نوشتن کسی را باسواد خواند، تصور کنید کسی حتی از این توانایی پیش پا افتاده یعنی توانایی خواندن و نوشتن نیز محروم باشد.
هر چند با گسترش نظام آموزشی کشور و نیز فعالیت گسترده نهضت سوادآموزی در کشورمان، شاهد کم شدن آمار بیسوادی آن هم از نوع ابتدایی آن یعنی توانایی حداقل در خواندن و نوشتن بودیم اما هنوز هستند افرادی که به دلایل و مشکلات متعدد از تحصیل باز ماندهاند و سبب شدهاند معضلی به نام بیسوادی محض و عدم علاقه به تحصیلات مقدماتی به خصوص در روستاها و مناطق دورافتاده همچنان باقی بماند.
شاید پذیرش مشکل ترک تحصیل و بیاعتنایی به فراگیری علم و دانش، برای شهرهای بزرگ و توسعهیافته کمی دور و سخت به نظر برسد ولی در جامعه امروزی هستند شهرها و روستاهایی که به دلایل مختلف که مهمترین آنها کمبود امکانات و عدم فرهنگسازی مناسب است، کلاس درس و تحصیل را ترک میگویند.
* ترک تحصیل 269 دانشآموز فریدونشهری
چهره محرومیت این بار در ترک تحصیل دانشآموزان بین روستاهای دورافتاده شهرستان فریدونشهر رخ مینمایاند.
کارشناس حقوقی اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر درباره ترک تحصیل دانشآموزان در بعضی از مناطق شهرستان فریدونشهر میگوید: در سال جدید تحصیلی متأسفانه شاهد 269 مورد ترک تحصیل و عدم بازگشت دانشآموزان به مدارس بودیم که 35 مورد از آنها در مقطع ابتدایی، 94 مورد مقطع راهنمایی و مابقی در سایر مقاطع بوده است.
حسین مددی با اشاره به این مطلب که از سال 86 تحصیل تا پایان دوره راهنمایی اجبار شده است و خانوادهها باید نسبت به فراهم کردن شرایط تحصیل فرزندان خود اقدام کنند؛ اظهار کرد: در صورت عدم حمایت سرپرست خانواده از فرزندان خود جهت ادامه تحصیل و یا جلوگیری از آن، نهادهای مسئول مانند اداره آموزش و پرورش میتوانند با ارائه دادخواست علیه سرپرست خانواده، موضوع را پیگیری کنند تا شرایط از طرف خانوادهها و یا دولت برای فراهم شدن شرایط تحصیل دانشآموزان فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال 93 جمعیت بیسواد زیر 50 سال نداشته باشیم، گفت: متأسفانه آمارهای شهرستان ما نشان میدهد دستیابی به این هدف حداقل تا چند سال آینده امکانپذیر نیست.
کارشناس حقوقی اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر ادامه داد: متأسفانه یکچهارم دانشآموزان در شهرستان فریدونشهر در معرض ترک تحصیل و یا عدم آغاز به تحصیل هستند.
وی ضمن اشاره به فعالیتهای مستمر واحدهای آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر به خصوص امور تربیتی و مشاوره تحصیلی این نهاد، برای رفع این مشکل، خواهان ورود تمام نهادهای فرهنگی و تربیتی به موضوع ترک تحصیل هستیم.
* عدم فرهنگسازی و پررنگ شدن محرومیت در روستاهای فریدونشهر
کارشناس و مشاور امور تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر نیز درباره علل ترک تحصیل و عدم رغبت به کسب علم و دانش تأکید کرد: دلایل متعددی میتوان برای این مشکل برشمرد اما مهمترین آنها، عدم فرهنگسازی و پررنگ شدن محرومیت روستاها و مناطق شهرستان است که با توجه به پیشرفت سریع مناطق شهری و بیشتر توسعهیافته، رخنمایی میکند.
سعید حسینی یکی از دلایل مشکل به وجود آمده را ناشی از همان عقبافتادگی فرهنگی دانست و افزود: ازدواج در سنین پایین به خصوص برای دختران دانشآموز اتفاق میافتد که شاهد ترک تحصیل این دانشآموزان پس از ازدواج هستیم که شرایط پیگیری و بازگرداندن آنان به مدارس را نیز سخت میکند.
وی بیانگیزگی برای کسب دانش و رسیدن به مقاطع بالای تحصیلی را یکی دیگر از عوامل ترک تحصیل خواند و ادامه داد: متأسفانه افزایش بیکاران تحصیل کرده و عدم استفاده به جا از فارغالتحصیلان در جامعه عاملی برای بیانگیزگی بین دانشآموزان و به خصوص خانوادههایشان شده است.
کارشناس و مشاور امور تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر مشکلات مالی و عدم توانایی خانوادهها در تهیه امکانات لازم برای تحصیل فرزندان، انتظارات بیهوده و نابهجا از دولت برای سرویسدهی کامل به دانشآموزان و مهمتر از آنها عدم توانایی خود دانشآموزان در کسب مهارتها و گذراندن مقاطع تحصیلی به دلیل کمبود امکانات جدید آموزشی را از دیگر دلایل مهم افزایش میزان ترک تحصیل خواند.
* معرفی افراد تحصیلکرده منطقه سبب اشتیاق بیشتر دانشآموزان میشود
یکی از معلمان بومی منطقه درباره ترک تحصیل دانشآموزان گفت: بارها پیگیر دلایل نیامدن دانشآموزان به مدارس بودم و حتی برای رفع مشکل از کدخداها و معتمدین محل و روستاها برای اعتمادسازی و تشویق خانوادهها و فرزندانشان کمک گرفتم.
احمد اصلانی خاطر نشان کرد: دانشآموزان نقش کمتری در عدم ادامه تحصیل دارند و متأسفانه این خانوادهها هستند که در ترک تحصیل دانشآموزان تأثیر بیشتری میگذارند.
* نقش مهم معلمان در تقویت انگیزه برای ادامه تحصیل
امام جمعه موقت شهرستان فریدونشهر و رئیس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان هم با اشاره به اهمیت رفع مشکلات فرهنگی در جهت بسترسازی مناسب برای بالا بردن روحیه کسب علم و دانش بین خانوادهها، اظهار کرد: تقویت روحیه تلاش و امید بین دانشآموزان توسط معلمان میتواند نقش مهمی در جلوگیری از ترک تحصیل داشته باشد.
حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا عالمی گفت: باید در کنار مسائل آموزشی، مسائل تربیتی را به صورت مستمر وارد کنیم و با تقویت ایمان دانشآموزان، اجازه خروج هیچ دانشآموزی را از مسیر علم و دانش ندهیم.
به گزارش خبرنگار فارس، راه رسیدن به مدارس برای کودکان فریدونشهر سختتر از هر مسیری است.
شاید کودکانی که در دور افتادهترین روستاهای این سرزمین زندگی میکنند در صورت حمایت به انسانهای بزرگی تبدیل شوند که روزی مایه فخر ایران زمین شوند.
به امید روزی که تقویم هیچ کودکی بیمهر نباشد.
——————————
گزارش از محسن رحیمی
——————————
– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930810000237#sthash.a9Eu2hum.dpuf