حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در سومین شب از ماه محرم در جمع عزاداران حسینی تکیه آملی که با موضوع پیام عاشورا در جهان معاصر بیان کرد:عزاداری امام حسین(ع) فقط پوشیدن لباس سیاه نیست بلکه باید این نهضت عظیم به جهانیان معرفی شود.

وی ادامه داد : باید دانست محرم نهضت حماسی سالار شهیدان یک حقیقت الهی و ربانی است و درست است که جمعی از انسان‌ها آن را ایجاد کرده‌اند اما افرادی بودند زمینی و خاکی که در دنیا زیست می‌کردند اما جانی الهی و روحی ربانی داشتند و براساس اراده و خواست و رضایت پروردگار این حماسه را آفریدند.

وی با اشاره به اینکه  گاهی اوقات با ملاک‌های دنیایی می‌خواهیم نهضت اباعبدالله (ع) را مورد ارزیابی قرار دهیم، افزود: سیاستمداران، آزادی‌خواهان و عدالت‌محوران و حق‌طلبان به دنبال یک نهضت، جنبش و قیامی هستند تا از آن الگو بگیرند و در مسیر آزادسازی انسان‌ها و نجات جوامع به دنبال یک الگو و مدل برتر انسانی هستند.

رئیس حوزه علمیه امام حسن عسگری (ع) عنوان کرد: هیچ شک و تردیدی نیست که نهضت اباعبدالله (ع) در این جهت یک نهضت الهی آسمانی و برتر است اما باید دانست با هیچ ملاکی و واحد اندازه‌گیری نمی‌توان نهضت عاشورا و قیام کربلا را بررسی و تحلیل کرد.

وی یادآور شد: همه سیاستمداران و کسانی که اهل این جریان هستند، مخالف بودند. دوستان، آشنایان و ارادتمندان به حضرت از مدینه تا مکه، از مکه تا کوفه و حتی از کوفه تا کربلا سعی می‌کردند ابا‌عبدالله (ع) را از این تصمیم منصرف کنند تا حضرت به کوفه و کربلا نرود؛ این در تاریخ ثبت است اما ایشان براساس اراده الهی چون کار امام و برنامه‌اش و مسیر هدایت جامعه را نه بر مبنای تشخیص خود و نه سیاستمداران دنیایی بلکه از طرف خدا و وحی الهی تنظیم می‌کند.

جوادی‌آملی تصریح کرد: یکی از مسائلی که  امروز مطرح است افراطی‌گری است اما چگونه می‌توانیم نهضت ابا‌عبدالله (ع) را از این زاویه فکری به درآوریم. بسیاری نوع نگاهشان به این نگاه جنگ‌طلبانه افراطی است، در حالی که این نهضت برای آزادی و حریت آمده است.

وی گفت: آخرین سخن ابا‌عبدالله (ع) این است که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و این حریت به چه معناست. آیا جهان با معنای این حریت آشناست؛ این حریت فکری است که از کف انسانیت آغاز می‌شود و مرحله انسانی این نوع حریتی است که خدا به بشر اعطا کرده است.

رئیس موسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسرا اظهار کرد: این پیام حریت برای همه انسان‌ها است اما چگونه باید این پیام را به جهانیان برسانیم و این ظرفیت عظیم را به جهانیان ارائه کنیم؛ باید بازخوانی کنیم، باید از نوع نگاه محدود و بسته و زنجیری به این نهضت بدر شویم و در کنار بزرگداشت عزای اباعبدالله و تکریم این لباس‌ها و پارچه‌های سیاه باید بدانیم این نهضت برای جهان چه پیام‌هایی دارد و چه کسانی با اباعبدالله (ع) جنگیدند.

وی عنوان داشت: بدترین و خبیث‌ترین انسان‌ها از قساوت قلب، از تیرگی و تباهی جانشان مشهود بود که چنین حرکت‌هایی را موجب می‌شوند و از کسانی که از خباثت و قساوت فراوانی بهره داشت همین حارث بود که فرزندان مسلم را سر برید.

جوادی آملی با تاکید براینکه داعشی‌ها حارثان زمان اباعبدالله (ع) هستند، افزود: همین داعشی‌های امروز فرزندان و میراثداران حارثان کربلا هستند که اطفال و زن‌ها را می‌کشند و با خشونت تمام، اعمال ننگین انجام می‌دهند اما آیا دین این‌ها اسلام است و از مسلمانی بویی برده‌اند که نه، بلکه از فطرت انسانی نیز بویی نبرده‌اند.فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *