ایسنا نوشت:مدیر مسئول و سردبیر سایت خبری – تحلیلی «عصر ایران» میگوید، اینکه خبری از خبرگزاریها یا سایتها حذف شود، امر متداولی است، اما رسانهها باید چه در صورت حذف و چه در صورت ابقای یک مطلب، مسئولیتپذیر باشند.
جعفر محمدی، مدیر مسئول و سردبیر سایت خبری – تحلیلی «عصر ایران»، در گفتوگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، دربارهی وظیفه خبرگزاریها و سایتهای خبری هنگام حذف یا تصحیح اخباری که روی خروجیشان قرار گرفته است، گفت: چهار – پنج سال پیش یکی از خبرگزاریها خبری را دربارهی یکی از دولتمردانِ دولت سابق منتشر کرده بود. ما هم به نقل از آن رسانه، خبر را در «عصر ایران» کار کردیم. بعد آن خبرگزاری بر اساس لابیهایی که با آن مقام مسئول کرده بود، خبر را حذف کرد.
او ادامه داد: آن مقام مسئول از ما شکایت کرد و وقتی ما به دادگاه رفتیم و گفتیم این خبر از فلان رسانه است، به ما گفتند اگر از فلان خبرگزاری است، منبع خبر را بیاورید، ولی ما هرچه جستوجو کردیم، آن خبر را پیدا نکردیم و پیگیریهای ما به این منتج شد که مدیران آن خبرگزاری آن خبر را حذف کردهاند و نهایتا ما ماندیم و یک پرونده؛ البته بعد از دفاع در دادگاه، نهایتا تبرئه شدیم.
محمدی سپس گفت: البته رسانههایی مانند ایسنا هم وجود دارند که همچنان از بااخلاقترین رسانهها محسوب میشوند. امیدوارم ایسنا همچنان به همین روش ادامه دهد. حتی یکی از دورههای سخت ایسنا، دوران آقای احمدینژاد بود که میخواستند با تغییر در رأس ایسنا، این رسانه را مثل بعضی خبرگزاریها کنند، اما چون بدنه ایسنا نسبت به بقیه، بدنهی سالمی است، الحمدلله نتوانستند این کار را بکنند.
مدیرمسئول و سردبیر «عصر ایران» همچنین اظهار کرد: من فکر میکنم اینکه خبری از خبرگزاریها یا سایتها حذف شود، امر متداولی است که در همه جا وجود دارد، اما به عنوان یک اصل حرفهای و اخلاقی، چه در صورت حذف و چه در صورت ابقای یک مطلب در خبرگزاریها و سایتها، باید مسئولیتپذیر باشیم. وقتی مطلبی را منتشر و بعد حذف میکنیم، چیزی از مسئولیت ما کم نمیشود.
او درباره لزوم درج توضیح در رسانهای که به هر دلیلی مطلبی را از خروجیاش حذف میکند، گفت: گاهی خبری که حذف میشود، چندان مهم نیست و یا شاید صحبت دوباره درباره حذف آن باعث بیشتر شدن مشکلی که پیش آمده شود. به همین دلیل رسانه ناگزیر میشود خبر را بدون هیچ توضیحی حذف کند، اما در حالت عادی وقتی قرار است خبری حذف شود، مخصوصا اگر حقی متوجه کسی هست، بهتر است توضیح داده شود.
محمدی ادامه داد: دو سال پیش خبرنگار ما مطلبی را به نقل از آقای بادامچیان به ما داد و ما به اعتماد خبرنگارمان آن خبر را منتشر کردیم، بعد مشخص شد که در نقل این مطلب، امانت رعایت نشده است. ما فورا آن مطلب را حذف کردیم و یک مطلب در توضیح آن نوشتیم و اعلام کردیم که ما در اینباره اشتباه کردهایم؛ بنابراین مطلب را حذف میکنیم، با خبرنگارمان هم برخورد میکنیم، آمادهایم که اگر کسی خواست، مخصوصا آقای بادامچیان با ما برخورد قانونی کند و از ایشان هم عذرخواهی کردیم. راه حرفهای این است، اما گاهی اوقات، بعضی مقتضیات باعث میشود این ایدهآل محقق نشود و این هم در بسیاری مواقع قابل درک است.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که وقتی رسانهای اشتباهی مرتکب میشود، چگونه میتواند دوباره اعتماد مخاطبش را جلب کند، گفت: با عذرخواهی و اذعان به تقصیر، اعتماد مخاطب نه تنها از دست نمیرود، بلکه مخاطب صداقت آن رسانه را باور میکند؛ البته این به آن معنا نیست که رسانه هر روز بعد از انتشار یک خبر، آن را حذف و عذرخواهی کند، اما رسانه هم مثل یک موجود زنده است و چون با سازوکار انسانی اداره میشود، میتواند مانند یک انسان خطا کند. رسانهای که از اول تا آخر شما در آن هیچ عذرخواهی نبینید، رسانه قابل اعتمادی نیست. معتبرترین رسانهها هم ممکن است در جاهایی خطا کنند، مخصوصا در کاری که سرعت حرف اول را میزند و گاهی ممکن است دقت فدای سرعت شود. در این مواقع طبیعتا باید عذرخواهی کنیم و وقتی عذرخواهی میکنیم، نه تنها اعتماد مخاطب کم نمیشود، بلکه اعتماد افزونتر میشود.
محمدی در ادامه درباره رعایت دقت و سرعت به صورت همزمان در کار خبر، بهویژه در انتشار اخباری مانند خبر درگذشت یک هنرمند، اظهار کرد: من در چنین مواقعی، حق تقدم را به صحت خبر میدهم تا به سرعت. من ترجیح میدهم خبری را بعد از دیگران منتشر کنم، ولی وقتی منتشر میکنم، به درستی آن اطمینان بیشتری داشته باشم تا اینکه خبر را قبل از دیگران بدهم، ولی آن را با تردید منتشر کنم.