برگزاری آئین‌ها و مراسمات سنتی تداومی بر ماندگاری محرم در مازندران به همراه دارد.
 به گزارش هرازنیوز از آمل: محرم آمد، ماهی که برای همه مسلمانان اهل تشیع ماه خون و قیام تعبیر می‌شود و ماهی که امام حسین‌(ع) و یارانش برای حق بر شمشیر قیام کردند.
ماهی که مسملمانان جهان با اجرای مراسمات گوناگون به استقبال این ماه می‌روند و ارادت و علاقه خود را به اهل بیت و سالار شهیدان نشان می‌دهند.
هیات‌ها و تشکل‌های مذهبی و دینی در سراسر نظام جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل از آغاز محرم‌الحرام به تکاپو می‌افتند و با تشکیل دسته‌های مختلف عزاداری برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسمات عزاداری، بزرگترین حماسه حسینی دنیا تلاش می‌کنند.
خانم‌های روستایی مازندرانی با گرد هم آمدن با تعامل و مشارکت به غبارروبی و شست‌وشوی فرش‌های در تکایا و حسینیه‌ها می‌پردازد و اعضای هیات امناهای این استان به نصب پرچم‌ها و بیرق‌های “یاحسین”، ” یااباعبدالله(ع)” و “یا ابوالفضل العباس” در جلو و داخل تکایا و حسینیه‌ها می‌پردازند.
شور محرم به گونه‌ای است که نوجوانان و جوانان هر محله‌ای را به هیجان می‌آورد تا آنها با نصب سربلندهای سیاه و سبز، پوشیدن لباس‌های مشکی در دو دهه اول و دوم محرم را عاشورایی و حسینی کرده و به استقبال عزاداری سالار شهیدان دشت کربلا و 72 یاران وفادارش بروند.
مردم این استان با توجه به قدمت دیرینه فرهنگی و به عنوان دیار سرزمین علویان و نخستین حکومت نوادگان اهل‌بیت از سال‌های سال با برگزاری آئین‌های سنتی اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی خود را به اهل بیت(ع) نشان می‌دادند.
آئین‌های سنتی که از پدران و نیاکان ما با گذشت چندین سال و با وجود تهاجم فرهنگی و فتنه‌های زیاد دشمنان اسلام با بکارگیری طرق‌های مختلف تجددگرایی و مدگرایی، به نسل‌های جدید رسیده است.
علم‌گردانی سنتی دیرینه 300 ساله در محمودآباد
در این ماه مردم روستای کلوده از بخش مرکزی شهرستان محمودآباد با برگزاری مراسم علم‌گردانی به حفظ آئین 300 ساله آبا و اجدادی خود پرداختند و در روز هفتم محرم خانواده جمالی به سفارش جد پدربزگ‌شان با پوشاندن پارچه‌های سبز و مشکی بر روی علم و تجمع مردم از اقسی نقاط روستاهای مازندران به عزاداری می‌پردازند.
هنگام مشاهده این سنت دیرینه در بین سیاه‌پوشان محمودآبادی و توسل حاجت‌خواهان از صاحب پیرعلم، ساقی دشت کربلا حضرت ابوالفضل(ع) و اشتیاق جوانان در بین دسته‌های عزاداری بر آن امید داریم که این مراسم کهن به عنوان میراث ملی در میراث معنوی کشور به ثبت برسد.
نخل‌گردانی کهن آئین طوایف‌های آملی
نخل‌گردانی آئینی دیگری است که با گذشت سال‌ها همچنان در بین مردم طوایف نوا و چلاو بخش لاریجان مازندران از بزرگانش‌ به یادگار مانده است.
مردم نوا و بسیاری از اهالی اطراف در روز هفتم ماه محرم به کنار نخلی می‌روند و به آن سلام می کنند، در روز هشتم اهالی نخل را بیرون می‌آورند و در محله ها می گردانند.
اعتقاد و باوری که مردم روستا به همراه نخل‌گردانی به توزیع نذوراتی مانند ‘شیر’، شربیت، شله‌زرد و خرما می‌پردازند و امروزه با گذشته 650 سال از قدمت این سنت روستانشینان این مناطق همچنان با به دوش گرفتن نخل بزرگ چوبی به عزاداری آقا امام حسین(ع) اقدام می‌کنند.
حفظ داشتن محرم با ائینی جدید در روستای چاره دابودشت مازندران
در کنار برگزاری گوشه‌ای از آئین‌ها و مراسمات سنتی و قدیمی در جای جای استان پهناور مازندران در نخستین روز از ماه محرم حرکتی از سوی اهالی روستای چاره بخش دابودشت شهرستان آمل صورت گرفت که موجب شد به این باور برسیم که امروزه نیز با وجود دغدغه‌های اقتصادی و مشکلات تحریم در کشور مردم بااعتقادی استان ما به فکر انتقال گرامیداشت سالار شهیدان کربلا به نسل جدید نظام باشند.
مراسم برپایی پرچم “یااباعبدالله(ع)” روستای چاره بخش دابودشت آمل با الگوگرفتن دهیار آن روستا در سفر زیارتی به کربلای معلی انجام شد که اهالی با نواختن طبل و سنج، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به استقبال محرم رفتند.
این خانم براین باور است که برگزاری این مراسم موجب حفظ و نگه داشتن محرم و انتقال اهداف قیام حسینی به جوانان محل می‌شود.
این مراسم با هماهنگی ستاد برگزاری اقامه نماز جمعه شهر دابو و دشت‌سر برای نخستین بار در شهرستان آمل انجام گرفت و امید دارند که محرم سال‌های آینده مراسم برپایی پرچم آقا امام حسین(ع) این روستا به عنوان پایلوت در استان و کشور شود تا آنچه که هدف دشمنان و مستکبران جهان غرب و شرق بر نابودی اسلام و آئین‌های سنتی و مذهبی نظام جمهوری اسلامی ایران است، برافکنده شود.
گزارش از: کبریا مقدس
One thought on “آئین‌های سنتی تداومی بر ماندگاری محرم در مازندران”
  1. با سلام مدیر سایت لطفا نام روستا اورطشت جاده اوجی آباد میباشد نه کلوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *