هراز نیوز : ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران درنخستین جشنواره ملی مازندران پژوهی، بیان داشت: برای بنده افتخار بزرگی است تا در جمع صاحبان اندیشه و فکر، فرهیختگان و پژوهشگران تاریخ، ادبیات و فرهنگ مازندران عزیز حضور یابم و با آنان سخن بگویم.139308016016

مقام عالی دولت در استان، تدوین دانشنامه مازندران را گامی ارزشمند در راستای صیانت از فرهنگ دیار علویان برشمرد و یاد آور شد: این کار بزرگ و سترگ فرهنگی باید با دقت، وسواس و براساس شیوه های علمی پژوهشی انجام شود.

استاندار مازندران با بیان این که جامعه بشری در حال تحول و گذار از جامعه صنعتی به جامعه دانش بنیان است، یاد آور شد: معماری جامعه ای که بقای آن به تولید، دانش، نوآوری، فناوری، معرفت و فرهنگ بستگی دارد را دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان بر عهده دارند.

فلاح با اشاره به این که مازندران از دیرباز دیار علویان بوده و افتخار آن را داشته که نخستین حکومت شیعی جهان پس از عربستان در این سرزمین پایه ریزی گردد، عنوان داشت: مازندران در طول تاریخ مهد عالمان، دانشمندان و نخبگانی چون محمد بن جریر طبری ها، ابن شهر آشوب ها، شیخ طبرسی ها، کوهستانی ها، امیر پازواری ها و سرزمین پاسداران دین وشریعت بوده است.

وی با بیان این که مازندران با وجود 150 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی، تعداد قابل ملاحظه اعضای هیئت علمی و پژوهشگر، آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان مستعد در همه زمینه ها از قطب های علمی کشور است، ابراز داشت: این استان با برخورداری از اندیشمندان و دانشمندان بزرگی چون مسلم بهادری، علی بابا عسگری و مشاهیری چون آیت الله جوادی آملی، حسن زاده آملی، سبب اعتلای ایران اسلامی است و باید از این ظرفیت در شکوفایی و آبادانی استان بیشتر بهره گیری نماییم.

استاندار مازندران با اشاره به تاکید رهبری معظم انقلاب بر تقدم فرهنگ بر اقتصاد و سیاست، بر لزوم حق شناسی از افرادی که یک عمر زندگی خود را بی پیرایه وقف پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر سرزمین علویان کردند، تصریح کرد و افزود: برگزاری چنین مراسمی و تجلیل از چهره های ماندگار مازندران پژوهی، فرصتی است تا از بزرگان علم، ادب و فرهنگ و هنر این خطه یاد شود و تلاش ها را ارج نهیم و نسل جوان را با دستاوردهای آنان آشنا سازیم.

وی تاکید کرد: باید دانش پژوهان با کسب فیض از این استادان بلند مرتبه روح تشنه خود را سیراب کرده و برای سربلندی این مرز و بوم تلاش کنند.

13930801000409_PhotoA

در این مراسم از هفت چهره ماندگار و فرهنگی مازندران تجلیل شد.

آجدانی : دولت تدبیر و امید، جای مدیران بی‌مسئولیت نیست

13930801000397_PhotoA

لطف‌الله آجدانی مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری مازندران با بیان اینکه برای نخستین بار، تعدادی از چهره‌های شاخص در کنار هم گرد آمدند و این رویداد باید سرآغاز اتفاقات بزرگ‌تری در آینده باشد تصریح کرد : با وجود اینکه استاندار مازندران بسیار پر مشغله هستند در این مراسم شرکت کردند ،  اما عده‌ای بدون عذر موجه، غایب هستند و دولت تدبیر و امید، جای مدیران بی‌مسئولیت نیست.

آجدانی با بیان اینکه سال آینده کار تدوین دانشنامه مازندران به اتمام خواهد رسید اظهار داشت : در مسیر سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید ایستاده‌ایم.

محمد نژاد :صدا وسیما در اشاعه فرهنگ مازندران فقط به پخش تصاویر کدو، انار، بهار نارنج  می پردازد 

لطف‌الله محمدنژاد رئیس مرکز اسناد مازندران  با انتقاد از عملکرد صدا وسیما  در خصوص فرهنگ مازندران تصریح کرد : صداو سیما با مسائل فرهنگی، بیگانه است.

وی با بیان اینکه  صداو سیما نمی‌داند فرهنگ مازندران چیست  ، گفت : صدا وسیما در اشاعه فرهنگ مازندران فقط به پخش تصاویر کدو، انار، بهار نارنج و … می‌پردازد در حالی که اینها نعمت‌های خدادادی است و آنچه مازندران را متمایز می‌کند، نقش‌آفرینی مردم این دیار در ادوار مختلف تاریخی است.

رئیس مرکز اسناد مازندران با اشاره به جمع‌آوری اسناد از سوی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و نگهداری آن در مرکز اسناد، افزود: این اسناد بعد از جمع‌آوری در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد تا تاریخ تمدن مازندران به ایرانیان و جهانیان شناسانده شود اما رسانه ملی در این زمینه با ما همکاری نمی‌کند و از برخی اهالی رسانه و پژوهشگران حاضر در این نشست استمداد می‌طلبیم که پیام‌رسان ما باشند.

کیوس گوران – شاعر- از جمله افرادی بود که در این مراسم تجلیل شد.

وی شعر را فریاد عنوان کرد و گفت: صاحب فریاد هیچ وقت راضی به وضع موجود نیست، چراکه اگر راضی باشد پالایش صورت نمی‌گیرد، پس همواره باید فریاد داشته باشد.

نصرالله هومند – شاعر و پژوهشگر تاریخ و گاه شماری ایران و مازندران- که از او هم تجلیل به عمل آمد، در سخنانی زبان و خط را از ستون‌های فرهنگ و تمدن یک ملت دانست و از مازندران به عنوان یک کشور از منظر فرهنگ و تمدن نام برد.

وی با بیان اینکه مازندران خاستگاه خرد، فرزانگی، خط و شناخت زمان در شاهنامه است، ادامه داد: بیان این مطالب ربطی به نوستالژی ندارد و بر اساس اسناد است.

هومند که سال‌ها است تقویم تبری را استخراج و منتشر می‌کند، از بی‌توجهی صدا و سیما به این مقوله گلایه کرد و خواستار همت مسئولان صدا و سیما برای حفظ و حراست از داشته‌ها شد.

کریم‌الله قائمی – شاعر و پژوهشگر پیشکسوت- هم در این مراسم تجلیل شد. او در جملاتی کوتاه به تشریح زبان‌های خاموش پرداخت.

احمد محسن‌پور موسیقی دان برجسته، منوچهر ستوده نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ، علی‌اصغر یوسفی نیا پژوهشگر و نویسنده تنکابنی و جهانگیر نصری اشرفی موسیقی پژوه و پژوهشگر بهشهری هم از دیگر افرادی بودند که در این همایش قدردانی شدند._(منبع سخنان و عکس  آقایان هومند و گوران از مازند نومه است )

IMG________________ IMG_________________1 IMG_________________2 IMG_________________3 IMG_________________4 IMG_________________5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *