مجموع بنای قدیمی کلبادی از نقطه نظر دارا بودن شیوه‌های تزیین آجری در نمای خارجی دیوارها، درها و پنجره‌های ارسی زیبا موجود در طبقات بالا و ویژگی‌های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی بالایی برخوردار است.

 

مهدی ایزدی در گفت‌وگوبا خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مازندران، با اشاره به موقعیت خانه کلبادی ساری گفت: خانه قدیمی منوچهر خان کلبادی در بافت قدیم شهر ساری در چهار راه برق واقع است.

 

وی با اشاره به اینکه مجموع بنا از قبیل حمام بیرونی و اندرونی در این مجموعه جلب توجه می کند، افزود: قسمت داخلی این بنا شامل حیاط چهارگوش در وسط مجموعه، خانه مسکونی، حمام، آشپزخانه، اصطبل و… در اطراف آن است.

 

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به جزئیات معماری تصریح کرد: این خانه در واقع با الهام گرفتن از شیوه و سبک معماری تکایا دوره قاجاریه ایجاد شده و دارای یک شاه نشین در وسط است که اتاق‌های موجود در طبقات پایین به وسیله پله‌کانهای تعبیه شده در جانبین ساختمان به آن منتهی می‌شود.

 

وی ادامه داد: اتاق‌ها در طبقات بالا و پایین غالبا بوسیله اتاقچه‌ها و اتاق‌نماها زینت شده بود.

 

ایزدی با بيان اينكه بیشتر اتاق‌های طبقه بالا دارای پنجره‌های ارسی بسیار زیبائی است، اظهار کرد: عمده‌ترین مصالح بکار گرفته در ایجاد خانه کلبادی و سایر مجموعه را چوب آجر و سفال تشکیل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: مجموع بنای قدیمی کلبادی از نقطه نظر دارا بودن شیوه‌های تزیین آجری در نمای خارجی دیوارها، درها و پنجره‌های ارسی زیبا موجود در طبقات بالا و ویژگی‌های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی بالایی برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *