چیز تازه‌ای نیست که خلبان‌های ایرانی، هواپیمای خاص را هدایت کنند یا با شرایط ویژه آن‌ها را فرود بیاورند، اما وقتی حرف از فرود در تهران باشد، موضوع کمی عوض می‌شود.

 

 

 

 

یک آقای خلبان ایرانی، از قضا یک هواپیمای بسیار خاص را این بار در فرودگاه امام (ره) نشانده است؛ همین ایرباس غول‌آسای اماراتی که چند روز پیش در فرودگاه امام نشست و برای استقبال آب‌پاشی‌اش کردند.

 

خلبان ایرانی «کامبیز پورقناد» چهل و سه ساله که سابقه بیست ساله خلبانی دارد و اولین پروازش با ایرباس 380 را از دوبی به لندن انجام داده چند روز پیش این هواپیمای متعلق به خطوط هوایی امارات را در تهران نشاند و یک کار جالب دیگر هم کرد؛ او و کمک خلبان اماراتی این پرواز وقتی متوجه حضور تعداد زیادی خبرنگار و عکاس در کنار هواپیما شدند، به نوبت یک پرچم ایران را از پنجره کابین خلبان برای تماشاگران تکان دادند.

 

پورقناد به جز پرواز با ایرباس 380، سابقه پرواز با غول‌های دیگر ایرباس از جمله 340_500 و همچنین بوئینگ 747_400 را هم در کارنامه‌اش دارد.

 

هواپیمایی که پورقناد در تهران به زمین نشاند، با ظرفیت 555 مسافر در سه کلاس و 840 مسافر در یک کلاس، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که می‌تواند بدون توقف بردی معادل 8 هزار ناتیکال مایل را پشت سر بگذارد، این هواپیما که اولین نمونه آن در ماه می 2004 ساخته شده، اولین بار در آوریل 2005 پرواز کرده و در سال 2002 وارد مرحله تولید شده است. قیمت تخمینی آن در سال 2006، 296 تا 316 میلیون دلار بوده است.

 

 

 

 

فرودگاه امام خمینی با استقبال از این پرواز نشان داد که می‌تواند چه ظرفیت‌هایی داشته باشد. سعید چلندری مدیرکل این فرودگاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر که فرودگاه بین‌المللی تهران قرار است به عنوان فرودگاه جایگزین برای این هواپیمای اماراتی کار کند، تاکید کرده است که فرودگاه امام در زمان ساخت برای پذیرایی از چنین هواپیماهایی پیش‌بینی شده است و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هیچ مشکلی برای پذیرش هواپیماهای غول‌پیکر ندارد.

 

با توجه به نا امن شدن آسمان برخی کشورهای همسایه و هدف قرار گرفتن یک هواپیمای مسافری مالزیایی در آسمان اوکراین به دست شبه‌نظامیان، که باعث نگرانی خطوط هوایی در مورد امنیت مسیرهای فعلی و جایگزین کردن مسیرهای جدید برای ترانزیت شده است، دولت از چندین ماه پیش اعلام کرده بود که می‌تواند آسمان ایران را به روی ترانزیت هوایی خطوط هوایی مختلف باز کند، این کار برای دولت هم درآمدزا خواهد بود.

 

حالا فرود ایرباس 380 در فرودگاه امام ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای جلب اعتماد خطوط هوایی دیگر به ظرفیت‌های ایران باشد تا احتمالا در آینده شاهد فرود پرونده‌های مشهور دیگر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی باشیم.

 

 

* * *

 

 

 

 

 

برنا قاسمی – عکاس ایسنا – در روز ورود این هواپیمای غول‌آسا به تهران، گزارشی تصویری از این رویداد تهیه و با عنوان «فرود بزرگترین هواپیمای مسافری دنیا در فرودگاه امام خمینی»، منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *