دویچه وله نوشت :سازمان شفافیت بین‌الملل در آخرین گزارش خود میزان فساد و رشوه ‌در 183 کشور جهان را منتشر کرد. شاخص فساد با توجه به رفتار و کردار کارمندان دولتی و سوءاستفاده سیاستمداران از موقعیت خود در کشورهای مختلف اندازه‌گیری می‌شود. کمترین میزان فساد با شاخص 10 امتیاز و بیشترین با شاخص صفر مشخص می‌شود.

ایران در سال 2011 میلادی گرچه نسبت به سال گذشته بهبودی نسبی نشان می‌دهد، اما با شاخص 7/ 2 در رتبه یکصد وبیستم قرار داشته و از جمله فاسدترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. ایران در سال گذشته در رتبه یکصد و چهل و ششم قرار داشت.
افشای اختلاس‌های میلیاردی توسط نهادهای رسمی ایران و گسترش رشو‌‌ه‌خواری در میان ماموران دولتی و سیاستمداران جای تردیدی برای سازمان شفافیت بین‌الملل باقی نگذاشته است که جمهوری اسلامی از جمله فاسدترین کشورهای جهان است. اما سازمان شفافیت بین‌الملل توضیحی درباره بهبود شرایط ایران در سال جاری ارائه نداده است. ناظران اقتصادی در ایران و کارشناسان خارجی با توجه به میزان اختلاس‌های اخیر بهبود رده‌بندی ایران را به دیده تردید می‌نگرند.
ایران در مقایسه با همسایگان خود از کشورهای بحرانی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان بهتر بوده، اما ده‌ها مرتبه از قطر (رده 22)، کویت (رده 54) و ترکیه (مقام 61) پایین‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *