فاطمیه ارشاد تهران، شب تاسوعای امسال حال و هوای دیگری داشت. پرچم گنبد حرم حضرت عباس(ع) میان خیل عزاداران دست‌به‌دست می‌شد؛ پرچمی که عروس جوان آن را شرط ازدواج خود قرار داده بود.

فاطمیه ارشاد یکی از هزاران هیئت و حسینیه فعال در تهران است که در تقاطع خیابا‌ن‌های شهید مدنی و گلبرگ قرار دارد. اما این محفل عزای حسینی شب گذشته حال و هوای دیگری داشت و پرچم متبرک حرم حضرت عباس(ع) عطر خاصی به آن بخشیده بود.
حاج ناصر سلمانی، مداح و پیشکسوت هیئت پشت میکروفون می‌رود و درباره ویژگی‌های این پرچم می‌گوید: این پرچم مبارک مهریه تازه‌عروسی است که به عنوان شرط ازدواج مطرح کرده بود. این خانم شرط کرده بود که برای ازدواج با او، آقا داماد باید پرچم حرم حضرت عباس(ع) را بیاورد و این‌گونه بود که آقای داماد پس از سفر به کربلا و ماه‌ها کار کردن در آنجا، سرانجام موفق شد با استاندار کربلا دیدار و خواسته خود را مطرح کند. اکنون که متأسفانه شوهر این خانم به دیار حق شتافته است، وی پرچم مطهر حرم حضرت عباس(ع) را به فاطمیه ارشاد اهدا کرده است.

* شیعه باید «ناصح الامام» باشد

در ادامه این مراسم، خطیب نوجوان «سید محمد قاسم حسینی» به بررسی موضوعی شیعه از نگاه ائمه اطهار (ع) پرداخت و اظهار داشت: همانطور که در قرآن اوصاف خاصی برای مؤمنین ذکر شده است در روایات شریف همین عناوین در رابطه با معرفی آنها آمده است، به ویژه با پرداختن به موضوع شیعه قداست خاصی در این باره وجود دارد.
وی با بررسی شیعه از نظر اهل بیت(ع) گفت: خیلی افرادی بودند که محب اهل بیت(ع) بودند اما در عین حال ائمه اطهار به آنها می‌گفتند اگر شما شیعه واقعی هستید باید دارای قداست خاصی باشید.
حسینی با تبیین ویژگی‌های شیعه از منظر امام رضا(ع) تصریح کرد: امام رضا (ع) درباره شیعه به «سُدیر صیرفی» فرمودند: شیعیان ما در پناه خدا خواهند بود و از چشم دشمنان مستورند و آفتی به آنان نمی‌رسد به شرط آنکه ۳ مطلب را رعایت کنند.
وی در ادامه افزود: نوع رابطه شیعه با خدا صحیح باشد. یعنی اینکه خوب فکر کند و ببیند رابطه‌اش با خداوند چگونه است آیا حق بندگی را به جا آورده است.
این خطب نوجوان با اشاره به اینکه شیعه رابطه‌اش را با امامش باید تصحیح کند، گفت: شیعه باید ببیند در هر حال آیا مطیع امامش هست یعنی ناصح‌الامام باشد؛ صاف، خالص و دلسوز یعنی کاملا مطیع امامش بوده و اوامر او را اطاعت کند.
حسینی در ادامه افزود: شیعیان نوع رابطه‌شان با برادران ایمانی‌شان خوب است یعنی اینکه به ضعفای شیعه رسیدگی می‌کنند و این را یک وظیفه الهی، اخلاقی و انسانی برای خودش تلقی می‌کند.
این خطیب نوجوان با تبیین دیگر خصوصیات شیعه خاطرنشان کرد: شیعه سعی می‌کند بارش را بر دوش دیگران نگذارد و در نوع صحبت‌ کردن رعایت دیگران را می‌کند و اهل ظلم و تکذیب نیست. چرا که با عزت نفس بالا به دنبال نیکی به دیگران است هر چند نژاد و رنگ‌هایشان مختلف باشد.
به گزارش توانا این مراسم که پس از نماز مغرب و عشا و زیارت عاشورا آغاز شد و با مداحی مداحان اهل بیت پایان یافت.فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *