عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس دانشگاه آزاد برای ارائه توضیحات در مورد افزایش ظرفیت دکتری این دانشگاه، گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد قابل قبول نیست.
زهره طبیبزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، با اشاره به حضور حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در این کمیسیون برای ارائه توضیحات در زمینه افزایش ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد، گفت: در دانشگاه آزاد به قولی 12 هزار و به قولی 17 هزار دانشجوی ارشد و دکتری پذیرش شده است که منتقدان نسبت به تناسب استاد به دانشجو در این دانشگاه انتقاد دارند، زیرا نسبت استاد به دانشجو و دانشگاه آزاد نسبت قابل قبولی نیست.
وی افزود: مسئولان دانشگاه آزاد مبحث مربوط به نسبت به استاد به دانشجو را در بحث تحصیلات تکمیلی و کارشناسی به طور مبهم محاسبه میکنند درحالی که باید نسبت به کل دانشجویان به اساتید در نظر گرفته شود ولی مسئولان دانشگاه آزاد تنها نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به اساتید دانشگاه مطرح می کنند.
طبیبزاده گفت:دانشگاه آزاد یک هزار و 256 رشته محل در دکتری اعلام کرده و 12 هزار دانشجو پذیرش کرده است و توضیح میرزاده در این زمینه این است که حدود یک میلیون متقاضی در کارشناسی ارشد با 300 هزار نفر در دکترا وجود دارند که اگر در داخل جذب نشوند، به خارج از کشور و بخصوص به کشورهای آسیای میانه میروند و ارز کشور را در کشورهای دیگر خرج میکنند.
طبیبزاده با بیان اینکه پاسخ میرزاده برای نمایندگان قانع کننده نبود، گفت: میرزاده استدلال میکند که زیرساختهای پژوهشی و علمی را برای پذیرش این تعداد دانشجو آماده کردهاند، ولی نمایندگان مخالف معتقد هستند که دانشگاه آزاد باید دقیقا اعلام کند که در هر رشته محل چند استاد برای تحصیلات تکمیلی دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سالهای گذشته خطایی در آموزش عالی رخ داد و آن هم این مسئله بود که تعداد زیادی دانشجو در مقطع کارشناسی تربیت شدند و با نیازهای کاذبی سیاستگذاران ایجاد کردند، تعداد زیادی فارغالتحصیل بیکار داریم که این نسبت در حال انتقال به تحصیلات تکمیلی است و در دهه آینده فاجعه لیسانسهای بیکار به تحصیلات تکمیلی انتقال مییابد، بنابراین مجبوریم 3 میلیون کارگر افغان به عنوان کارگر ساده جذب کنیم.
وی با اشاره به نیاز کشور به تکنیسین، گفت: در کشوری پیشرفته به ازای هر 5 تکنیسین یک مهندس وجود دارد که این نسبت در کشور ما معکوس است و همین مسئله به مشکل اساسی اقتصاد و آموزش عالی ایران تبدیل شده و زیربنای تمام آنها نیز دیدگاه مدرکگرایی برای کسب پرستیژ اجتماعی است.
طبیبزاده گفت: اگر کشور آموزش درستی داشت و آموزش متناسب با بازار کار بود، این تعداد متقاضی تحصیلات تکمیلی نداشتیم و بجای آن به تربیت تکنیسین میپرداختیم.
وی با بیان اینکه در رشتههای فنی مهندسی بازار کار نداریم، گفت: با افزایش تحصیلات تکمیلی مسئله اشتغال حل نمیشود و فقط با بحران تحصیلات تکمیلی بیکار مواجه میشویم.
سلام “در پاراگراف 5 عضوی از کمسیون اموزش وتحصیلات فرموده 3 ملیون کارگر ساده افغانی جذب شود منظور ایشان ان کارشناس های مزبور بهتر بود که ادامه تحصیل نمی دادند تا جای گزین سه ملیون قید شده می شدند. از کی بپرسیم