هراز نیوز – علی ابوالعلی اقدسی – با نزديك شدن به زمان انتخابات مجلس، تلاش افراد و گروه هاي مختلف بويژه صاحبان انديشه هاي سياسي براي مطرح كردن خود و نامزد مورد نظرشان مضاعف مي شود.جلسات گوناگوني كه عمدتاً در منازل برگزار مي شود و تحرّك برخي در نشان دادن هر چه بيشتر خود به مردم از قبيل رفتن به روستاها و بخش ها، انتشار بولتن هاي رنگارنگ كه بعضاً با استفاده از رانت هاي ويژه به جاهاي گوناگون ارسال مي گردد، شركت در مراسم هاي گوناگون كه معمولاً با توقّف بيش از حدّ معمول در آنجا همراه است و حتّي سركشي به تك تك مغازه هاي سطح شهر و التماس دعا (رأي) داشتن از جمله اين اقدامات است. در اين ميان متأسفانه قرائن و شواهد حاكي است كه تخريب و اتهام زدن به نامزدهاي احتمالي از سوي طرفداران برخي نامزدها، حتّی به كساني كه از لحاظ سياسي و فكري با آنها هم سو مي باشند آغاز شده و براي كسب قدرت به خط و نشان كشيدن براي يكديگر پرداخته اند.
نكته اي كه به اين افراد بايد متذكّر شويم اين است كه با چه هدفي مي خواهيد فرد مورد نظرتان بر كرسي سبز رنگ مجلس آينده بنشيند؟ اگر براي دستيابي به قدرت و توزيع پست ها و مناصب مختلف و سپس انتقام جويي از رقيبان است آنگونه كه تاكنون توسّط برخي نمايندگان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب عمل شده بايد هم به حال شما  تأسف خورد و انتظار هيچگونه پيشرفت و توسعه اي را از اين ناحيه نداشت ولي اگر دل در گرو پيشرفت و ترقّي کشور  داريد بايد بدانيد كه توسعه ي ایران  كه به جرأت مي توان گفت سياسي ترين  كشور دنیاست جز با اتّحاد و همدلي همه ي گروه هاي فكري و سياسي جهت حفظ نظام جمهوري اسلامي امكان پذير نخواهد بود.
از سویی ديگر يكي از مؤلفه هاي توسعه و پيشرفت، مشاركت دادن همه ي مردم در اداره ی امور خودشان است و اين زماني امكان پذير خواهد بود كه رقابت سالم و بدور از تخريب انجام گيرد. گمانه زني ها،‌ تهمت زني ها فضاي انتخابات را تيره و تار مي نمايد و امكان مشاركت مردم را كاهش خواهد داد. بنابر اين مردم فهيم ایران به فراست دريافته اند افرادي كه خود را به باندهاي زر و قدرت بسته اند و با دادن وعده وعيدهاي رنگارنگ قصد فریب افکار عمومی را دارند کاری از پیش نخواهند برد .
حضرت امام خامنه اي در 12/10/1386 در اجتماع مردم يزد مي فرمايند: يكي از تصوّرات اشتباهي كه در ذهن عموم مردم در رابطه با وظيفه ي نمايندگان مجلس مي باشد اين است كه وظيفه اصلي نمايندگان اين است كه وعده هاي مختلفي در زمينه ی پروژه هاي عمراني و رفاهي به مردم منطقه خود مي دهند كه بسياري از اين وعده ها غيرعملي است. در حالي كه اساساً نماينده منتخب مردم يك حوزه انتخابي است كه به عنوان نماينده افكار عمومي آن بخش از كشور، در بحث قانونگذاري و نظارت بر دستگاه هاي اجرايي ايفاي نقش نمايد. بر اين اساس مقام معظّم رهبري در بحث انتخاب مي فرمايند: وعده هاي غيرعملي ملاك نيست. من با خود نماينده هاي محترم در دوره هاي مختلف وقتي مواجه شدم به اين ها گفتم: آقايان و خانم هاي نماينده! وظيفه نماينده اين نيست كه وعده عمراني و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه انتخابي خود به مردم بدهد، اينها كار اجرايي است، كار دولت است. وظيفه نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتي قانون شد. يعني قاعده اي گذاشته مي شود،دستگاه هاي اجرايي و قضايي مجبورند بر طبق قانون عمل كنند. وعده هاي غيرعملي دادن، وعده هاي بزرگ دادن، اينها ملاك نيست، بايد مردم توجّه كنند، گاهي علامت منفي هم هست.
ايشان در جايي ديگر مي فرمايند: مبادا كساني به مجلس بروند كه گيرنده آنها منتظر فرستنده ی قوي آمريكا و غرب باشد و هر چه به آنها بگويند اينها به زبان ديگر در داخل مملكت تكرار كنند.
يكي ديگر از خصوصيات نماينده مجلس از سوي حضرت امام خامنه اي (دامت بركاته) عدم انفعال در موضوعات جاري و حساس كشور است. انفعال در خصوص حقوق مادام العمر نمايندگان و عدم واكنش در مقابل ترور فرمانده دلاور سپاه و بسيار مسايل ديگر كه در اين مقال نمي گنجد هيچ توجيهي در سهيم شدن در قدرت براي نماينده باقي نمي گذارد.
يكي از نكات مدنظر انتخاب كنندگان بحث تخصص نمايندگان منتخب و توانايي علمي و عملي آنها در نوع مسووليتي كه بر عهده مي گيرند مي باشد. اما نكته اي كه حضرت امام (ره) نيز همواره بر آن تأكيد داشتند بحث تعهد در كنار تخصص بود. لذا حضرت امام خامنه اي نيز در يكي از سخنراني هاي خود با اشاره به برخي تبليغات در مورد اصالت دادن به تخصص داوطلبان نمايندگي تصريح مي كنند: تخصص نيز امري لازم است و ما امروز متخصص كم نداريم، اما ملّت هوشيار ايران بايد دقت كنند كه در ميان همين متخصصان، متدين ها را انتخاب كنند. زيرا دين و تدين مانع وابستگي مي شود و اگر دينداري نباشد وابستگي آسان مي شود.

نمايندگان يا مأموران زر و قدرت؟!
ادموند برك در سخنراني معروف خود در برابر انتخاب كنندگان يا رأي دهندگان بريستول در 1774 به اطّلاع آنها رساندكه « نماينده ی شما نه تنها حرفه ي خود بلكه رأي خود را نيز مرهون شمامی داند. اما اگر او رأي خود را فداي افكار شما كند، به جاي خدمت، به شما خيانت مي كند.» به نظر برك، اصل و اساس نمايندگي، از راه ” داوري پخته ” و ” وجدان روشن ” خدمت به انتخاب كنندگان است. خلاصه اينكه نمايندگي وظيفه اي اخلاقي است: آنها كه از خوشبختي آموزش و فهم و شعور برخوردارند بايد به نفع آنهايي عمل كنند كه اين خوشبختي را چندان ندارند. به نظر برك اين وضعيّت را اين نگراني توجيه مي كند كه اگر نمايندگان مجلس مانند سفيران عمل كنند كه از انتخاب كنندگان خود مستقيم دستور مي گيرند، پارلمال را به عرصه ي نبرد منافع محلّي متعارض تبديل مي كنند و اجازه نمي دهند هيچكس از طرف ملّت سخن بگويد. برك تأكيد مي كرد: پارلمان مجلس مشورتي يك ملّت است با يك منافع، منافع همه » از اين گفته ي برك برمي آيد كه او توصيه مي كرد كه نمايندگان نبايد خود را در باندهاي قدرت و پول دخيل نمايند زيرا نمايندگي يك وظيفه اخلاقي است نه جايگاه و شأني براي نماينده.

پي نوشت ها:

– فرمايشات حضرت امام خامنه اي در اجتماع مردم يزد. 12/10/1386.
– دكتر عبدالرحمن عالم، نظريه سياسي، انتشارات قومس، 1379، چاپ دوم.

One thought on “بدست آوردن كرسي مجلس به چه قيمتي؟!”
  1. با سلام خدمت بچه های هراز نیوز و نویسنده مطلب جناب علی ابوالعلی اقدسی
    متأسفانه بعضی از کاندیدها در اجتماع به خاطر به دست آوردن یک رأی مجبور به همه کار می شوند حتی دروغ و حیله و نیرنگ ، متأسفانه در بعضی از شهرستانها برخی از مسئولین دولتی به گونه ای عمل می کنند که انتخابات در آن شهر به صورت فرمایشی برگزار می گردد و بقیه کاندیداها فقط جهت رسمیت بخشیدن به انتخابات شرکت می کنند و این یعنی توهین به فهم و شعور مردم و هیچ رقابتی صورت نمیگیرد و کاندیدای خاصی وارد مجلس می گردد در همین استان نیز در چند شهر شاهد این قضییه هستیم که باعث نگرانی شدید مردم گردید و وابستگان به ثروت و قدرت در درون بدنه قانون گذاری نظام نفوذ می کنند که ماجرای سه هزار میلیارد دلار به وجود می آید و سر آخر وزیری به راحتی می گوید اگر عذر خواهی بنده مشکلی را حل می کند من عذر می خواهم …
    متأسفانه جناج بندی های سیاسی باعث نابسامانی های به وجود آمد در کشور شده و روز به روز شکاف در طبقه های مختلف اجتماع بیشتر و بیشتر می گردد و این بخاطر سکوت و مطالبه نکردن حقی است که یک شهروند بایستی از مسئول خود مطالبه کند که با رأی من چه دست آوردی داشتی؟؟؟
    در شهرمان بارها شاهد این معضل بودم تا یک نفر به مسئولین شهر انتقاد می کند فوراً باید به دادگاه برود و پاسخگو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *