آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، روز جمعه (2 دسامبر) طی سخنانی در پارلمان این کشور، حل بحران مالی در حوزه یورو را روندی درازمدت دانست که محتاج سالیان و اتحاد تنگاتنگ مالی اعضای اتحادیه اروپا است.

وی با مردود دانستن امکان یافتن راه حلی آنی برای حل این بحران گفت:” دولت همیشه تصریح کرده است که بحران اتحادیه اروپا با یک حرکت آنی و یک شبه قابل حل نیست. راه حلی آسان و سریع و آنی، همانند آنچه که برخی در آستانه نشست(سران اتحادیه اروپا) بدان اشاره می کنند وجود ندارد.”

خانم مرکل، با بیان این که در بدو تشکیل و معرفی واحد پولی یورو نقایصی وجود داشته است، بر استقلال بانک مرکزی اتحادیه اروپا تاکید و ایده “اوراق قرضه یورو” برای حل بحران بدهی در اتحادیه را رد کرد و گفت:“آنهایی که تا بدین لحظه نفهمیده اند که اوراق قرضه یورو وسیله نجات از بحران نیست، ماهیت بحران موجود را نفهمیده اند.”

وی همچنین با بیان اینکه واکنش به بحران بدهی سریع نبوده است، همانند نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، خواهان اعمال انضباط، و تنبیه و تحریم کشورهای غیرمسئول اتحادیه اروپا شد.

خانم مرکل، با تاکید بر نظارت بیشتر اتحادیه اروپا بر وضعیت و فعالیتهای مالی کشورهای عضو، ایده ای را که می گوید آلمان درصدد تسلط بر اروپاست ‘مضحک’ خواند و ثبات را به نفع همه دانست.

سخنان روز جمعه خانم مرکل همسویی با اظهارات دیروز آقای سارکوزی بود. رئیس جمهوری فرانسه، روز پنج شنبه گفته بود، اگر همۀ کشورهای عضو به کمک اقتصاد حوزه یورو نشتابند، بقای واحد پولی یورو تضمین نخواهد شد.

هر دو کشور فرانسه و آلمان خواهان ایجاد تغییراتی در پیمان اتحادیه اروپا هستند اما فرانسه با پیشنهاد آلمان مبنی بر تصویب و تنظیم بودجه های ملی کشورهای عضو اتحادیه در بروکسل، مخالفت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *