در حالي تجربه چهارمين دوره شوراها و گذشت 16 سال از عمر شوراهاي اسلامي شهر را پشت سر گذاشتيم كه به موجب اصل يكصدم قانون اساسي و نيز شرح وظايف و اختيارات شوراها ، سرشت وجودي شوراها بر شالوده تحقق ضرورت تسهيل و تسريع پيشبرد برنامه ها ي اجتماعي،عمراني،بهداشتي،فرهنگي،آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم با توجه به مقتضيات محلي نظارت شوراها به عنوان منتخبان مردم بر عملكرد محلي مسئولين حكومتي قرار دارد .

شوراها حلقه واسط مردم و دولت هستند و وظايف آنان به انتخاب شهرداران و دهياران و نظارت بر آنان محدود نمي شود، بلكه بررسي و شناخت كمبودها و نيازهاي اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي و آموزشي و نيز برنامه ريزي در خصوص مشاركت مردم در امور و اقدام در خصوص تشكيل انجمن ها و نهادهاي اجتماعي ، امدادي ، توليدي و توزيعي ، ادارات دولتي ، از جمله اهداف و وظايف شوراها است.

در واقع شوراها تجلي و تبلور تحقق ضرورت شكل گيري تشكل مردم نهاد از سوي مردم براي ايفاي نقش نظارتي پارلمان  محلي است.اما اين ضرورت تا چه اندازه تحقق يافته است؟ تا چه اندازه شوراهاي شهر توانسته اند فراتر از محدوده ي تنگ شهرداري ها در راستاي  وظايف ذاتي خود گام بردارند؟تا چه اندازه شوراهاي شهر توانسته اند ضرورت افزايش مشاركت مردمي در تصميم گيري ها و برنامه ريزي هاي محلي براي پيشرفت همه جانبه و فراگير در حوزه هاي مختلف محلي را تسهيل و تسريع كنند؟

بدون شك علل و عوامل مختلفي مي تواند موجب كاهش كارامدي و افزايش ناكارامدي شوراي شهرها ، جنگ قدرت وفرسايش توان شوراها در انتخابات هيات رئيسه نه از طريق يك مكانيسم مبتني بر رقابت سالم كه بر اساس قواعد رقابت هاي ناسالم دارد.

به نظر مي رسد انتخابات هيـات رئيسه شوراها كه هرساله برگزار ميشود در خيلي از شهرها تبديل و شبيه بازي فوتبال شده است كه در آن يك عده با هر ترفندي حتي در جنگ نامشروع به پيروزي خود چشم دوخته اند ، عده اي تماشاچي كه با توجه به حركت توپ و چرخش بازي به سود هريك از رقباي مدعي و خواهان عضويت در هيئت رئيسه ، براي اين و آن هورا مي كشند.

در اين روند ، گاه و بعضي از اعضاي شورا از تفكر ، برنامه  ، شهامت و استقلال لازم براي اتخاذ كنش و واكنش در تصميم گيري براي انتخاب اعضاي  هيات رئيسه برخوردار نبوده و آراي آنان بادي به هر جهت است كه مي تواند تا دقيقه نود و حتي وقت اضافه ، سرنوشت بازي را تغيير دهد. در چنين شرايطي عده اي از افراد سهم خواه بيرون از شورا نيز با ايفاي نقش دلال و گروه فشار بر آن مي شوند تا به سود يا زيان شخص يا اشخاصي از اعضاي شورا با پيش شرط كسب منافع شخصي و باندي وارد بازي شوند.

از سوي ديگر گاه بعضي از شهرداران نيز به علت ترس از استيضاح و احتمال عزل از سوي اكثريت شورا ؛با جانبداري خود از اكثريت اعضاء و مجري اوامر و نواهي اكثريت بودن ، بيش و پيش از آن كه به منافع و مصالح  عمومي بيانديشد ، در جست و جوي راهي براي ابقاء خود به هر قيمتي هستنند.

 درانتخابات هيات رئيسه شوراها كه هر ساله برگزار مي شود ، بويژه براي انتخابات هيات رئيسه در شوراهاي شهر ، گاه از چند ماه قبل لابي هاي سياسي و اجتماعي براي پيروزي در رقابت ها شكل مي گيرد كه انرژي و توان شوراها را از توجه به اهداف اصلي شوراها در راستاي پيشرفت و توسعه امور محلي دور ساخته است.

دقت در جنگ قدرت در چارچوب شيوه هاي رقابتي ناسالم ، از اين واقعيت خبر مي دهد كه عضويت در هيات رئيسه و بويژه رياست شوراها گاه چنان اهميتي مي يابد كه موجب فراموشي اهداف و وظايف اصلي شوراها مي گردد.

لذا با توجه به اينكه اين نوع رفتار از دور اول شوراها بوده و هر دوره تنش ها بيشتر ازدور قبل مي شود  بهتر است تحقيقات علمي و دقيقي به عمل آيد تا راهكارهاي مناسب قانوني و مدني جهت تغيير اين نوع انتخاب با رويكرد انسجام و همدلي شوراها تدوين شود نه اينكه شاهد انتشار خبرهاي مختلفي مثل:عدم تشكيل هيئت رئيسه در فلان شوراي شهر ، به حد نصاب نرسيدن براي انتخاب هيات رئيسه، انتخاب نشدن بعضي از اعضاء شورا در هيچيك از كميسيونها به علت قرار گرفتن در اقليت باشيم. از اينرو اتخاذ راهكار مناسب قانوني جهت انتخاب شهردار و نحوه ي استيضاح و عزل شهردار  بگونه اي كه شهرداران اقتدار بيشتري داشته باشند و نيز تجديد نظر و اصلاح شيوه ها و آئين نامه انتخابات هيات رئيسه شوراها ، يك ضرورت است.

33 thoughts on “انتخابات هيات رئيسه شوراهاي شهر و چالشها”
  1. شما لطفا جای نقد ادوار مختلف شورا نسبت به عملکرد پر مساله خودتان در شورای شهر توضیح بدین
    تمام چیز هایی که شما بهش انتقاد دارین در زمان خودتان و توسط شخص شما بسیار پر رنگ تر اتفاق افتاد
    اون موقع که باند شما رای آورد بقیه رو فرستادین تو حاشیه

  2. بسمه تعالی
    نویسنده محترم ومنتقدین بزرگوار:باعرض ارادت خدمت همگی؛ باید عرض کنم تابودچنین بود وقتی منافع کسی درخطر باشد حتی به ریسمان پوسیده هم چنگ می زند!
    وامانویسنده محترم شما خودبهترمی دانیدکه زمان شماچه گذشت!
    اقتدار دراین دوره همین بس که سال قبل رئیس با10رای به این مقام رسیدولی امسال با7رای!!!
    حال شما ازکدام مسئله رنج می برید،مطمعن باشیدکه انتخابات داخلی سالم بودوجای شک وشبهه ای نداردهرچند منتقدعملکرد برخی موارد شورای محترم هستم ولی لابی گری دراین دوره را آنچنان که شما مطرح می کنیدقبول ندارم!
    بااینکه بارئیس شورا دوستی قدیمی دارم وامروزبه دلایل مشغله زیادارتباط ما کم رنگ شده ولی آنچه شما آرزو داریدبرام خاطره شده است ودرایشان لابی گری نیست!
    ازنویسنده ومنتقدین انتظار دارم بابینش کامل تر ومنطقی تر برکار شورانظارت داشته باشندوهرموردی خلاف آئین نامه شوراها به چشم آمدرابدون جنجال وحاشیه سازی اول داخل شورابروند وحل کنندواگرخدایی نکرده شورابه تخلف ادامه داد به مقامات بالا واگر اصلاح نشد ازاهرم رسانه استفاده نمایند و وقت رسانه را بامنفعت طلبی شخصی نگیریم بهتراست دراین صورت معتدل هستیم!
    البته درتصمیمات شورا عده ای علیرغم سود دیگران ضررخواهند کرد واین امر طبیعی است,
    انشاءالله منتقدین منصف باشیم تاشورا عملکردبهتری داشته باشدواکثریت سودکنند!بااحترام کامل خدمت همگان!!!یاعلی مدد

  3. اونایی که میگن پشت این نوشته استاد آجودانی است نمیدونند اگه استاد آجودانی بخواد در نقد شورا بنویسه چیزی از شورا باقی نمیمونه! حسادت بسته. خانم پروین حمایتت میکنیم شما رو. وعده ما با مخالفین مریض و مغرض روز انتخابات مجلس

  4. پیشنهاد میزگرد عملکرد یکساله شورای شهر میتونه خیلی حقایق رو روشن کنه. از شوراییان نماینده یا نمایندگانی بیایند با آقای آجدانی مناظره کنند. چطوره؟ البته با اجازه آقا … و ….خان! اگه به قبایشان بر نمیخوره! خانم پروین کجا و یک عده دیگه کجا که بخواهیم مقایسه کنیم.بعضی ها به جای عقده گشایی برن دنبال آویزون شدن به این و اون واسه رسیدن به پست مدیر کلی!… آمل!

  5. گروهان سماور سماور میکنی چته سوختی؟ کجات سوخته؟ بشین در آب سرد خنک شی طفلکی ! آخه آب جوش ریخته جاییت سوخته! خب مواظب باش فرهاد گروهان

  6. گروهان جان بجای سرت با کجات فکر میکنی؟؟ خدا شفات بده الهی آمین!

  7. پسرک سماور نشان
    حامی شمس الله بمان

  8. سرکار خانم پروین از یادداشت شما استفاده کردیم. درود بر شما و موفق باشید.

  9. درود بر بانوی شجاع و مردمی آمل. به حاسدان و مغرضان و مریضان توجهی نباید کرد. پرتوان باشید و مستدام و پیروز.

  10. درود و دو صد بدرود بر بانوی کپی نشان

    حنای شما دیگر رنگی ندارد

  11. آميب اسم يه نوع بيماري هست و يك نوع جانور. هراز نيوز جان اين ديگه كيه هم مريضه هم جونور؟ حسودان دارن ميمرن از پيشرفت روزافزون خانم پروين. صبر كنيد تا صبح دولتتان بدمد … جون و …خان

  12. شمس الله قشنگم تو کجایی؟
    رفیق روز تنگم کی میایی؟

    دلم کرده هوای چایی هاتو …
    سمااااور ؛ بان من کی میایی؟

    شمس الله
    قهوه جوشت کاشکی باشم
    شمس الله
    من روپوشت کاشکی باشم

  13. سلام خانم پروین در زمان حضور شما در شورا و انهمه مشکلات بر مردم شریف امل پوشیده نیست و عملکرد مطلوبی از خود نشان ندادید اکنون هم بخش اعظم اعضای شورا در فکر زر اندوزی و تثبیت جایگاه اجتماعی خود در شهر هستند غافل از ان گه مردم انها را کاملا زیر نظر دارند و بموقع جواب انها را خواهند داد کجا رفت ان شعارها دفاع از محرومین و… فقط مشغول کاسبی خود هستند اگر شورا همت داشت در سالگرد حضور خود در یک مسجد همه می امدند انوقت می دیدند مردم چه حرفها دارند اینکه تک تک می روند نشان از ترس انها از مردم است و اینکه خود را برتر از مردم می دانند و انتخابات هیت ریسه این دفعه و دفعه قبل شورا نشان از لابی گری بوده نه شایسته سالاری حقیقتا مرد خدمت و بدون حاشیه شورا اقای دکتر پاتی است و اما در خصوص خانم پروین که پا به عرصه انتخابات مجلس گذاشته باید گفت برای شما اینکار زود است و جریانی که شما را حمایت میکند هنوز مردم امل را نشناختند

  14. رای ما فقط خانم پروین. درودبر بانوی شجاع آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *