هراز نیوز -در این مراسم وزیر نفت  مهندس قاسمی، استاندار مازندران ، فرماندار ، فرمانده سپاه و نیروی انتظامی آمل مدیر کل صنایع استان مهندس هاشم نژاد و سایر مسئولین   کشوری ، استانی و  مقامات شهر آمل حضور داشتند. و پس از رونمایی از موتور ملی و بازدید از قسمت های مختلف کارخانه دیزل سنگین ایران (دسا) مدیران و مسئولان به ایراد سخنانی پرداختند.

به گزارش خبر نگار هراز نیوز – در ابتدا مهندس میرسلیم ناظر عالی طرح موتور ملی سنگین دوگانه سوز و رئیس هیئت مدیره دسا ضمن خیر مقدم به مهمانان از تلاش همکاران جوان خود تقدیر و تشکر کرد و طی تشریح خلاصه ای از وضعیت این پروژه از وزیر نفت درخواست کرد تا  آن دسته از نیاز های وزارت نفت که با این محصول  و دیگر  محصولات دیزل سنگین این شرکت مرتفع می شود را دیگر از خارج تأمین نکنند. چرا که شرکت دیزل سنگین ایران این توانایی ها را دارد. و همچنین اظهار داشت که شرکت دسا  حتی قادر به تولید برق با استفاده از موتور دوگانه سوز با گاز ترش بر سر چاه های استخراج است که این موتور با قابلیت استفاده از گاز ترش نیاز به  فرآیند انتقال و شیرین کردن گاز برای تولید برق را ازبین میبرد و از هزینه های اضافی جلوگیری میکند.

همچنین مهندس احمد شارق مدیر جوان پروژه موتور ملی سنگین  دوگانه سوز برای مهمانان و حضار پروزه را به تفصیل شرح داد.

سپس مهندس طاهایی  ضمن قدردانی به خاطر این دست آورد اظهار داشت  خوشحالیم که آمل شهر علمای بزرگ به خصوص دو علامه معاصر و افتخار مسلمانان جهان بار دیگر در عرصه علم خودنمایی کرد. استاندار مازندران باخاطر نشان کردن دیدار مردم آمل با رهبر معظم انقلاب در بهمن 88 بیان کرد  تعبیر رهبری در مورد آمل این بود که آمل شهر هزار سنگر نیست بلکه شهر هزاران سنگر است زیرا  هر قلب آملی یک سنگر امن است. استاندار مازندران همچنین گفت رهبری معظم در آن دیدار مردم را به کار، کار و کار دعوت کردند و اکنون به خوبی نتیجه آن رهنمود قابل رویت است.

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران با اشاره به اینکه از سال 87 پایه گذاری این صنعت در آمل شروع شده است گفت شرک دسا با اتکا به دانشمندان جوان ، سازمان گسترش صنایع نوسازی ایران در آن وقت و در این پروژه با کارفرمایی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به میدان آمد که امروز شاهد رو نمایی نخستین موتور دوگانه سوز دیزل سنگین ایران  هستیم. طاهایی در پایان افزود استان مازندران رتبه چهارم قطعه سازی خودروهای کشور را دارا می باشد .

در ادامه وزیر نفت ضمن تبریک این موفقیت و تبریک به مناسبت هفته بسیج اظهار داشت  موتور ديزل جزء يكي از شاخص هاي منحصر به فرد دانش و فناوري ايران اسلاميست كه با توجه به نيازهاي جدي كشور در توسعه اين شركت عظيم و اشتغال زا همه ي مسئولين بايد همت بگمارند.

وزير نفت افزود : اگر دیروز با دشمن در میدان جنگ توپ و تفنگ بودیم امروز هم در اوج جنگ علم تکنولوژی و صنعت هستیم. و دشمن جنگ را با تحریم های بیرحمانه خود شروع کرد. تحريم اقتصادي به عنوان يك ابزار جدي براي به زانو در آوردن پويايي اين كشور توسط سلطه گران طراحي گرديده و امروز با توجه به اين تحريم هاي جدي توجه به تكنولوژي و نيروهاي با فكر ، جوان و خلاق از ضروريت ها به حساب مي آيد.  و برای رسیدن به قله های ترقی طبق سند چشم انداز 20 ساله زمان کم است و با سرعت بسیار زیاد باید حرکت نماییم.

وی با استقبال از احداث شهرک  صنایع جانبی موتور دوگانه سوز در شهرستان آمل گفت این کار می تواند برای اشتغال زایی جوانان و کمک به  صنعت نفت نقطه شروع خوبی باشد و الان نیز یک کار سرعتی در دیزل سنگین که در صنعت لوکوموتیو و حمل و نقل دریایی برای کوتاه کردن وابستگی به کمک این مجموعه نیازمند هستیم.

وي ياد آور شد : وجود دانشگاه ها و مراكز پژوهشي در اين جنگ تمام عيار ، اقتصاد و سربلندي ايران اسلامي را به همراه خواهد داشت.

مهندس رستم قاسمی در پايان تصريح نمود : در برنامه توسعه پنجم وابستگي به ساير كشورها محدود خواهد شد و اين فناوري در صنعت نفت جزء نيازهاي اصلي تلقي مي گردد كه اميدواريم با تفكر علمي به دنبال كوتاه كردن اين راه پر فراز و نشيب باشيم.

در پایان مراسم نیز از طرح تمبر موتور ملی که اداره کل پست مازندران اهدا کرد پرده برداری شد.

 

عکس / مجید نیکجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *