هراز نیوز- فرشاد راعی – مسئولین شهرستان آمل از چندی قبل وعده ساخت فرودگاه برای این شهرستان را به مردم داده اند، ولی با اینحال مردم شاهد برداشتن هیچگونه قدمی در این جهت از سوی مسئولین نبوده اند، تا اینکه خبر احداث چهارمین فرودگاه مازندران در بابلسر در رسانه ها پخش شد. توجیه اقتصادی احداث این فرودگاه برخورداری بابلسر از 13 هزار دانشجو و همچنین گردشگر پذیر بودن این شهر و تراکم جمعیتی یک میلیون و هفتصد هزار نفری در شعاع 25 کیلومتری این شهر بوده است.

حال میپردازیم به اشتباهات این توجیح اقتصادی و همچنین نقاط مثبت توجیهات اقتصادی احداث فرودگاه در آمل. یکی از توجیهات اقتصادی فرودگاه بابلسر برخورداری از 13 هزار دانشجو بوده، در حالی که شهرستان آمل در حال حاضر بالغ بر 25 هزار دانشجو دارد که با توجه به چشم اندازهای توسعه ای دانشگاه های موجود در آمل همچون دانشگاه شمال که بزرگترین ساختمان دانشکده فنی  این دانشگاه در شرف افتتاح هست و قطعا پذیرش دانشجو در این دانشگاه به دو برابر می رسد و همچنین بین المللی شدن دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی و در آینده ای نه چندان دور ایجاد دانشگاه دولتی جامع در آمل و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان افزایش تعداد دانشجو در شهرستان آمل را حتی تا دو برابر باید انتظار داشت.

از نظر گردشگر پذیر بودن باید به این مهم اشاره داشت که اگر گردشگر پذیر بودن ملاک احداث فرودگاه بود، در هریک از شهرهای مازندران باید فرودگاه احداث می شد، درضمن باید یادآور شوم که فرودگاه نوشهر با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهرستان، ضرر ده بوده و در ورطه تعطیلی می باشد. پس گردشگرپذیری شهرها در مازندران دلیل خوبی برای احداث فرودگاه نیست، چراکه در خصوص مازندران این استثنا وجود دارد که بیشتر مسافران از خودروی شخصی استفاده می کنند، حال آنکه شهرستان آمل هم با داشتن مناظر زیبا و پارک های جنگلی بزرگ و آبگرم های معدنی مشهور، یکی از مناطق گردشگری کشور محسوب می شود. فرودگاه باید در شهری احداث شود که به شهرهای گردشگری اطراف اشراف داشته باشد، در حال حاضر آمل با داشتن چندین راه ارتباطی و همچنین وسعتی که دارد به طور مستقیم با شهرهای نور و بابل و بابلسر و فریدونکنار و محمودآباد در ارتباط است و به گونه ای در منطقه ای کاملا استراتژیک واقع شده است. که تراکم جمعیتی اطراف آمل را زیاد می کند.

همانطور که اشاره شد، تنها گردشگرپذیر بودن یک شهر نمی تواند دلیل توجیه اقتصادی فرودگاه باشد، چراکه با توجه به نمونه ها به این مهم دست میابیم. بلکه صنعتی بودن یک شهر و استفاده صنعت از فرودگاه، وزنه سنگین تری در مقایسه با گردشگری در مورد سوددهی فرودگاه محسوب میشود. چراکه صنعت، هم از نظر حمل و نقل محصولات و کالاهای صنعتی و هم از منظر انتقال صاحبان صنایع موجبات سوددهی فرودگاه را فراهم می نماید. در مورد صنعت هم که آمل امتحان خود را به خوبی پس داده و شاهد آن هستیم که 46 درصد صنعت – البته کاملا خصوصی – و 64 درصد صادرات، سهم شهرستان آمل در صنعت و صادرات استان مازندران است. به طوری که با توجه به مرزی نبودن آمل، به دلیل تراکم بالای صنعت خصوصی این شهر اداره گمرک هم دارد. با ایجاد فرودگاه در آمل باید منتظر پیشرفت بیش از پیش صنعت و افزایش توان صادراتی صنایع آمل و مازندران باشیم.

البته به جز صنعت، دانشگاه، تراکم جمعیت و گردشگری باید بحث توریست درمانی را هم به شاخص های سوددهی و یا عدم سوددهی یک فرودگاه اضافه کنیم.  شهرستان آمل با توجه به دارا بودن سه بیمارستان بزرگ دولتی و دو بیمارستان خصوصی در حال فعالیت و همچنین در حال ساخت بودن دو بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی فوق تخصصی دیگر در حال تبدیل به شدن به قطب پزشکی شمال کشور می باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک و طبیعت زیبا و جنگلی شهرستان آمل انتظار قوت گرفتن و ساخت مراکز درمانی جدید بیشتری وجود دارد.

از جمله مسائل مهم در مکان یابی فرودگاه، وسعت یک شهرستان و تعداد همسایه های آن شهرستان است. شهرستان آمل با توجه به اینکه بزرگ ترین شهرستان استان می باشد، زمین کافی برای احداث فرودگاه را دارد. و همچنین شهر آمل با داشتن راه های ارتباطی نسبتاً قوی و همچنین کمربندی های اطراف شهر که ترافیک زده نیستند یکی از امتیازاتی است که باید به آن توجه شود. از مسئولین استانی خواستاریم تا اشتباهات گذشته را در مکان یابی فرودگاه جدید تکرار نکنند و فرودگاه جدید را در مرکز ثقل شمال کشور و در کهن شهر آمل قرار دهند تا فرودگاه ضرر ده جدیدی احداث نشود. به نظر بنده این ظلمی در حق شهرستان آمل است که هم از راه آهن و هم از فرودگاه بی بهره بماند. شهری که امام خمینی (ره) از مردمش تشکر وقدردانی نمودند. شهری که اولین حکومت شیعه دوازده امامی جهان در آن ایجاد شد و آن را پایتخت همیشگی جهان اسلام می دانند چراکه مردمش تشیع را در ایران پایه گذاری نمودند. شهری با قدمت هفت هزار سال سابقه شهرسازی و از جمله شهرهای کهن و اولین های ایران زمین. مسئولین بدانند، مردم آمل که تاکنون شاهد ایجاد صنعت دولتی و دانشگاه دولتی در شهرشان نبوده اند، حداقل خواسته شان احداث یک فرودگاه دولتی در آمل می باشد. به قول همشهری عزیزمان جناب آقای هندویی، به شهر اسلام ظلم شده، دگر ما به آن ظلم نکنیم.

 

16 thoughts on “چرا آمل باید فرودگاه داشته باشد؟”
  1. یعنی خاک برسر مسئولین این شهر! دیگه چی بگیم؟؟

  2. خسته نباشید مسئولین آمل
    آمل با 25 هزار نفر دانشجو و هنوز هم به تعداد دانشجوهاش داره اضافه میشه و هنوز برزگترین ساختمان فنی دانشگاه شمال آماده نشده و هنوز بین المللی شدن دانشگاه آزاد آمل در راهه و هنوز دانشگاه های دولتی جامع و ععلوم پزشکی در راهه و قطعا تعداد دانشجوهای آمل تا 2 یا سه سال آینده به 50 هزارتا میرسه
    46 درصد صنعت استان مازندران و 64 درصد صادرات در آمل هست
    آمل به همه شهرهای مرکزی استان مستقیما ارتباط داره
    آمل با اینهمه گردشگری بودنش و آمل با احداث بیمارستان های بزرگ قراره قطب درمانی شمال کشور بشه…… اونوقت مسئولین آمل برای احداث فرودگاه نتونستن یه توجیح اقتصادی ایجاد کنن….؟
    سرمایه داران و کارخانه داران و مسئولین آملی دارند چه کار میکنند؟؟؟؟؟؟؟a
    سرمایه داران کمی تعصب نشان بدهند

  3. قربان این سرمایه دار نماها همه با پاچه خواری و نفاق و بمدد وامهای کلان دولتی سرمایه دار شدن. همشون تا خرخره بدهکارن. وضع من تو بعضاً بهتر از اوناست. با بی لیاقتی کارخانه های بدون توجیه اقتصادی علم کردن و همه مثل …. توش موندن. یه دقتی بکنید به اسامی که برای محصولات تولید شده در آمل، میبینید کوچکترین ابتکاری توشون نیست و همشون یه گرته برداری ناشیانه (به نوعی دزدی) از برندهای معروفه! آخه یه همچین آدمهایی با این سطح آی کیو و بهره هوشی که حتی یه اسم با سلیقه نمیتونن برای محصولات خودشون انتخاب کنن جز با وام گرفتن چه جوری میتونن تاثیرگذار باشند؟؟ متاسفانه بعنوان یه آدم درگیر در امور مالی این مراکز باید خدمتتون عرض کنم که این صنایعی هم که هی بهش میبالیم اغلب مراکزی بدهکار و رو به افول بیش نیستند برادر من!. جیب مارو نزنن انتظار حرکت غیر منتظره از اینا نداشته باش.

  4. من با نظر ناشناس دوم کاملا موافقم. مرسی از همشهری فهیم خودم

  5. کدوم صنایع در این کشور بدهکار نیستن که صنایع آمل بدهگار نباشن؟؟؟!!

  6. درضمن، نباید بگیم بدهکار ……. باید بگیم وام گرفتن… بالاخره تمام صنایع برای ادامه کارشون به وام نیاز دارن. درضمن آیا شما منکر این قضیه هستین که آمل نیمی از صنعت استان رو در اختیار داره؟؟؟؟
    یا اینکه 64 درصد صادرات استان رو داره؟؟؟؟؟ و اگه اینا مراکزی رو به افول هستن پس چطوره که اینهمه صادرات از آمل داریم؟ و با اینکه یه شهر مرزی نیستیم گمرک داریم؟؟؟؟؟؟؟
    تا وقتی که تو خود آمل یه افرادی امثال شما که فکر نکنم اصلا آملی هم باشین(یعنی آملی دلسوز آمل نیستید) ، وجود دارن آمل پیشرفت نخواهد کرد………… افرادی که مرغ همسایه رو غاز میدونن.
    یکم از بابلسر یاد بگیرید …. با 13 هزار تا دانشجو که به نصف دانشجوهای آمل نمیرسه و توریستی بودن که به نظر من توریستی بودن در مازندران نمیتونه دلیل خوبی برای احداث فرودگاه باشه. دارن امتیاز فرودگاه میگیرن….. ما چیکار داریم که سرمایه دارها از چه طریق پولدار شدن.. مهم اینه که درصد اشتغال تو آمل رو دارن میبرن بالا..
    درضمن گفتی نام کارخانه های آمل یه نوع دزدی از نام برندهای معروفه…. عزیز من تو که اطلاعات نداری چرا حرف بیخود میزنی؟؟؟؟؟؟؟
    برای مثال کاله – هراز – بریون – ورکا – سپیدان – پرسفید – زربال – و غیره که در حال حاضر حضور ذهن ندارم… آیا اینا کپی برداری هست؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا داری ادای روشن فکرا رو در میاری
    برندهای آمل کپی برداری هست یا اینکه از برندهای معروف آمل داره کپی برداری میشه
    مثلا یه کارخانه تولید محصولات لبنی در ساری اسم کارخونشو گذاشته میان کاله در حالی که “میان” رو کوچیک کرده و “کاله” رو بزرگ کرده تا با این کار از برند معروف کاله استفاده کنه و یا کارخانه تولید گوشت مرغ در استان گلستان که اسم کارخانشو گذاشته سپید زربال گلستان و داره از اسم و برند زربال آمل سو استفاده میکنه.
    کی میخیید متوجه بشین و از محصولات و کارخانه های شهرتون حمایت کنید و اشتغال تو آمل رو رشد بدید. در حالی که بهترین محصولات تولیدی در آمل تولید میشه و شهرهای دیگه از این محصولات استقبال زیادی میکنن… ما آملی ها به دنبال نقض تولیدات شهرمون هستیم..
    اگر در مورد شرکت های صنایع غذایی حرف زدم به دلیل اینه که رشته خودم مهندسی شیمی صنایع غذایی هست و اطلاعات دارم و قطعا بدونین که در صنایع دیگه هم همینطور هست.

  7. همین کارا رو کردیم و از محصولات شهرمون مثل بیشسکوییت آمل پخش و یا خوتکا حمایت نکردیم و این کارخونه ها رو به مرز ورشکستگی کشوندیم و قطعا دودش تو چش خودمون میره و تعداد بیکارای شهر بیشتر میشه.
    مثلا در مورد همین محصول بیسکوییت…… این محصول تو شهر خودمون داره تولید میشه… با اینحال ما میریم بیسکوییت فرخنده اصفهات رو میخریم و تو آمل نمایندگی پخششو میزنیم.. در حالی که از نظر قیمت و ارزش غذایی هیچ فرقی که نمیکنن برعکس در بعضی وارد تولیدات آمل ارزش غدذایی بیشتر و قیمت کمتری هم دارن…
    مثلا من پارسال بستنی کاله رو با بستنی های دیگه مقایسه کردم دیدم بستنی لیوانی های کاله 100 گرم و قیمت 200 تومان
    بستنی میهن 60 گرم و قیمت 200 تومان
    مردم عادی هیچ وقت متوجه این تفاوت نمیشن چرا که در صنعت بستنی یک مبحثی هست به نام اوران over on که به آمیخته بستنی حجم دهی میکنه… مثل اینه که من 60 گرم پنبه رو پخش کنم و در یک لیوان 0.2 لیتری جا بدم و یه بار دیگه 100 گرم پنبه رو در همون لیوان جا بدم
    این مثال رو زدم تا متوجه بشین چقدر ما آملی ها مرغ همسایه رو غاز میدونیم….
    مثلا تو آمل اینهمه چادر دوزی برای اتاق عقب وانت وجود داره ….. با اینحال یه سری از همشهری ها میرن تو چادر دوزی های بابل واسه ماشینشون چادر نصب میکنن (خداییش اولین باری که رفتی تو خیابون تبلیغات پشت چادر همه وانت های داخل شهر و پلاک آمل رو بخون ببین چند درصدشون تو چادر دوزی های آمل و چند درصدشون تو چادر دوزی هایی شهرهای دیگه دوخته شدن.) فقط یکم دقت … دیگه نگو شاید اون چادر ها با کیفیت تر هستن که این دیگه منطقی نیست…

  8. «کدوم صنایع در این کشور بدهکار نیستن که صنایع آمل بدهگار نباشن»!! این شد استدلال برادر من!؟

    خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران

    تنها راه پیشرفت برادر من خود انتقادیه اینکه هی پیش خودمون بگیم بله ماچقدر کارمون درسته مسئله ای حل نمیشه.

  9. عزیز من، اونارو ولش … اصلا به قول خودت صنایع آمل دارن نابود میشن …… تا دو ماه بعد هم هیچ تولیدی در آمل نمیمونه.
    آیا آمل 25 هزار دانشجو نداره؟؟؟؟
    در حالیکه هنوز ساختمان جدید دانشگاه شمال در حال احداث هست و به زودی افتتاح میشه.
    دانشگاه آزاد در حال بین المللی شدنه
    دانشگاه علوم پزشکی آمل در حال شکل گیریه
    دانشگاه جامع دولتی آمل در مراحل اداری قرار داره.
    ——————— شما جواب ندادید که چرا صنایع آمل رو متهم به کپی برداری از برندهای معروف کردین!!!!!!!
    آیا آب معدنی پلور و نوا و یا صنایع غذایی دلوسه (نام مازندرانی) کاله (نام مازندرانی) یا غیرهم کپی برداری هست؟؟؟؟؟؟؟
    احتمالا شما آملی نیستید.
    خود انتقادی کیلویی چنده….؟ بابلسر 13 هزارتا دانشجو رو بهانه کرده میخواد فرودگاه بزنه، حالا شما میگید خودانتقادی… یکم بیدار بشید.

  10. سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران …… در حدیث هم آمده
    برند تجاری کاله آمل الآن در تهران حرف اول رو میزنه و یا زربال آمل
    موتور ملی دیزل سنگین در آمل به همت سرگروهی یک مهندس آملی تولید شد.
    من نمیدونم چرا شما تلاش میکنید این شهر رو ورشکسته و نابود شده معرفی کنین… خیلی جالبه به خدا.
    اولش میای صنایع آمل رو ورشکسته و بدهکار معرفی میکنی
    بعدش برند دزد
    حالا هم …….

  11. اسنادش موجود. بگگگگمممممممممم

  12. آقایون ، آمل با داشتن بیش از نیمی از صادرات استان هنوز از یک جاده استاندارد برای متصل شدن به کریدور شمال_جنوب برخودار نیست، اول بگذارید حضرات به داد جاده هراز برسند حالا فرودگاه پیشکششون

  13. من نه بابلی هستم و نه بابلسری.

    محل فرودگاه جایی قرار داره که به شهرهای بابلسر، بابل، امیرکلا، هادیشهر، فریدونکنار، بهنمیر، جویبار و کیاکلا خیلی خیلی نزدیکه. با قائمشهر، آمل و محمودآباد هم فاصله مناسبی داره.

    تعداد دانشجویان بابل و بابلسر رو با تعداد دانشجویان آمل مقایسه کنید ببینید کدوم بیشتر میشه!

    به سادگی دلایلتون رد شد!!!!!!!!

  14. با سلام

    من کاملا با شما موافقم.آمل چه ازلحاظ فرهنگی و گردشگری چه از لحاظ صنعت و جه ازلحاظ داشتن دانشجو و دانشگاهای معتبر از اکثر شهرهای مازندران سر تره….اما خودمونیم کی توجه میکنه؟؟؟!آه ه ه ه ه ه ه
    کاش یکی پیدا شه به داد جوانای بیکار آملی هم بیفته؟ میدونین که با احداث این پروژه چقدر فرصت شغلی ایجاد میشه….کاش که بشه…ب امید خدا…
    شمه خنه آبدون…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *