هراز نیوز- فرشاد راعی – مسئولین شهرستان آمل از چندی قبل وعده ساخت فرودگاه برای این شهرستان را به مردم داده اند، ولی با اینحال مردم شاهد برداشتن هیچگونه قدمی در این جهت از سوی مسئولین نبوده اند، تا اینکه خبر احداث چهارمین فرودگاه مازندران در بابلسر در رسانه ها پخش شد. توجیه اقتصادی احداث این فرودگاه برخورداری بابلسر از 13 هزار دانشجو و همچنین گردشگر پذیر بودن این شهر و تراکم جمعیتی یک میلیون و هفتصد هزار نفری در شعاع 25 کیلومتری این شهر بوده است.

حال میپردازیم به اشتباهات این توجیح اقتصادی و همچنین نقاط مثبت توجیهات اقتصادی احداث فرودگاه در آمل. یکی از توجیهات اقتصادی فرودگاه بابلسر برخورداری از 13 هزار دانشجو بوده، در حالی که شهرستان آمل در حال حاضر بالغ بر 25 هزار دانشجو دارد که با توجه به چشم اندازهای توسعه ای دانشگاه های موجود در آمل همچون دانشگاه شمال که بزرگترین ساختمان دانشکده فنی  این دانشگاه در شرف افتتاح هست و قطعا پذیرش دانشجو در این دانشگاه به دو برابر می رسد و همچنین بین المللی شدن دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی و در آینده ای نه چندان دور ایجاد دانشگاه دولتی جامع در آمل و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان افزایش تعداد دانشجو در شهرستان آمل را حتی تا دو برابر باید انتظار داشت.

از نظر گردشگر پذیر بودن باید به این مهم اشاره داشت که اگر گردشگر پذیر بودن ملاک احداث فرودگاه بود، در هریک از شهرهای مازندران باید فرودگاه احداث می شد، درضمن باید یادآور شوم که فرودگاه نوشهر با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهرستان، ضرر ده بوده و در ورطه تعطیلی می باشد. پس گردشگرپذیری شهرها در مازندران دلیل خوبی برای احداث فرودگاه نیست، چراکه در خصوص مازندران این استثنا وجود دارد که بیشتر مسافران از خودروی شخصی استفاده می کنند، حال آنکه شهرستان آمل هم با داشتن مناظر زیبا و پارک های جنگلی بزرگ و آبگرم های معدنی مشهور، یکی از مناطق گردشگری کشور محسوب می شود. فرودگاه باید در شهری احداث شود که به شهرهای گردشگری اطراف اشراف داشته باشد، در حال حاضر آمل با داشتن چندین راه ارتباطی و همچنین وسعتی که دارد به طور مستقیم با شهرهای نور و بابل و بابلسر و فریدونکنار و محمودآباد در ارتباط است و به گونه ای در منطقه ای کاملا استراتژیک واقع شده است. که تراکم جمعیتی اطراف آمل را زیاد می کند.

همانطور که اشاره شد، تنها گردشگرپذیر بودن یک شهر نمی تواند دلیل توجیه اقتصادی فرودگاه باشد، چراکه با توجه به نمونه ها به این مهم دست میابیم. بلکه صنعتی بودن یک شهر و استفاده صنعت از فرودگاه، وزنه سنگین تری در مقایسه با گردشگری در مورد سوددهی فرودگاه محسوب میشود. چراکه صنعت، هم از نظر حمل و نقل محصولات و کالاهای صنعتی و هم از منظر انتقال صاحبان صنایع موجبات سوددهی فرودگاه را فراهم می نماید. در مورد صنعت هم که آمل امتحان خود را به خوبی پس داده و شاهد آن هستیم که 46 درصد صنعت – البته کاملا خصوصی – و 64 درصد صادرات، سهم شهرستان آمل در صنعت و صادرات استان مازندران است. به طوری که با توجه به مرزی نبودن آمل، به دلیل تراکم بالای صنعت خصوصی این شهر اداره گمرک هم دارد. با ایجاد فرودگاه در آمل باید منتظر پیشرفت بیش از پیش صنعت و افزایش توان صادراتی صنایع آمل و مازندران باشیم.

البته به جز صنعت، دانشگاه، تراکم جمعیت و گردشگری باید بحث توریست درمانی را هم به شاخص های سوددهی و یا عدم سوددهی یک فرودگاه اضافه کنیم.  شهرستان آمل با توجه به دارا بودن سه بیمارستان بزرگ دولتی و دو بیمارستان خصوصی در حال فعالیت و همچنین در حال ساخت بودن دو بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی فوق تخصصی دیگر در حال تبدیل به شدن به قطب پزشکی شمال کشور می باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک و طبیعت زیبا و جنگلی شهرستان آمل انتظار قوت گرفتن و ساخت مراکز درمانی جدید بیشتری وجود دارد.

از جمله مسائل مهم در مکان یابی فرودگاه، وسعت یک شهرستان و تعداد همسایه های آن شهرستان است. شهرستان آمل با توجه به اینکه بزرگ ترین شهرستان استان می باشد، زمین کافی برای احداث فرودگاه را دارد. و همچنین شهر آمل با داشتن راه های ارتباطی نسبتاً قوی و همچنین کمربندی های اطراف شهر که ترافیک زده نیستند یکی از امتیازاتی است که باید به آن توجه شود. از مسئولین استانی خواستاریم تا اشتباهات گذشته را در مکان یابی فرودگاه جدید تکرار نکنند و فرودگاه جدید را در مرکز ثقل شمال کشور و در کهن شهر آمل قرار دهند تا فرودگاه ضرر ده جدیدی احداث نشود. به نظر بنده این ظلمی در حق شهرستان آمل است که هم از راه آهن و هم از فرودگاه بی بهره بماند. شهری که امام خمینی (ره) از مردمش تشکر وقدردانی نمودند. شهری که اولین حکومت شیعه دوازده امامی جهان در آن ایجاد شد و آن را پایتخت همیشگی جهان اسلام می دانند چراکه مردمش تشیع را در ایران پایه گذاری نمودند. شهری با قدمت هفت هزار سال سابقه شهرسازی و از جمله شهرهای کهن و اولین های ایران زمین. مسئولین بدانند، مردم آمل که تاکنون شاهد ایجاد صنعت دولتی و دانشگاه دولتی در شهرشان نبوده اند، حداقل خواسته شان احداث یک فرودگاه دولتی در آمل می باشد. به قول همشهری عزیزمان جناب آقای هندویی، به شهر اسلام ظلم شده، دگر ما به آن ظلم نکنیم.

 

16 thoughts on “چرا آمل باید فرودگاه داشته باشد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *