هراز نیوز :نخستین موتور دیزل سنگین دوگانه سوز ایران (d87-b12df) صبح دوشنبه  با حضور وزیر نفت در آمل رونمایی شد.

این پروژه با هدف ارائه دانش فنی موتور پایه دوگانه سوز (d87-b12df) در شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران مطابق با شرایط کنونی و خصوصی در قالب قرارداد با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اجرا شده است.

این موتور نمونه ملی، دارای حداقل نسبت گاز طبیعی به گازوییل (80 به 20) است.

توان این موتور در حالت دیزل پایه معادل 1000 کیلووات و در حالت دوگانه سوز، توان تحویلی موتور از 900 کیلووات در دور 1500 دور در دقیقه کمتر نیست که با بسامد موتور 50 تا 60 هرتز برای کاربری نیروگاهی و تولید انرژی الکتریکی مناسب خواهد بود.

دستیابی به دانش فنی موتورهای دوگانه سوز، کاهش مصرف گازوییل و جایگزینی بخشی از آن با گاز طبیعی، هزینه کمتر تولید برق با استفاده از گاز طبیعی، کاهش هزینه حمل و نقل و سوخت به نیروگاه و امکان برگشت به حالت دیزل (100 درصد گازوییل) در صورت قطع گاز، از دیگر مزایای موتور پایه دوگانه سوز (d87-b12df) است

طرح ساخت موتور ملی از سال ۸۳ در شرکت دیزل سنگین ایران در آمل مطرح شد و جمهوری اسلامی ایران با تولید این محصول پیچیده به جمع ۱۰ کشور برتر سازنده موتور دوگانه سوز دیزلی جهان پیوست.

موتوردوگانه سوز دیزل ملی دومین عضو از خانواده موتور ملی دیزل سنگین است که در این شرکت با موفقیت کامل آزمایش شده است.

از قابلیت های فنی موتوردوگانه سوز دیزل این است که در نیروگاه های تولید برق و واحدهای صنعتی بزرگ کاربرد دارد و هزینه های تولید برق را در این واحدها به میزان ۳۵درصد کاهش می هد.

استفاده از این نوع موتور در کاهش آلاینده های زیست محیطی نیز تاثیر بسزایی دارد.

طراحی فناوری و ساخت این نوع موتور در کشورمان از خروج سالانه بیش از ۳۰ میلیون دلار ارز جلوگیری خواهد کرد.

این موتور توسط متخصصان جوان کشورمان طراحی و ساخته شد و با ساخت آن جمهوری اسلامی ایران به جمع 10 کشور برتر صاحب این فناوری پیوست.

این موتور دوگانه‌سوز که دومین عضو از خانواده موتور ملی ‘دسا’ محسوب می شود، 12 استوانه ‌ای است و سیلندر آن توان خروجی 900 کیلووات را دارد.

نخستین موتور دوگانه سوز ملی با دو سوخت گاز طبیعی و گازوئیل کار می‌کند و نسبت مصرف سوخت آن هم 80 درصد گاز طبیعی و 20 درصد گازوئیل است.

کاربری عمده این موتور در بخش‌های نیروگاهی برای تولید برق است، ولی علاوه بر این در صنایع دریایی و راه آهن نیز کاربرد دارد و به اعتقاد کارشناسان یکی از بهترین گزینه‌ها برای احداث نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک است.

یکی از ویژگی های موتور دوگانه سوز ملی آلایندگی کمتر آن نسبت به موتورهای دیزلی با توان مشابه است و به همین دلیل دوستدار محیط‌ زیست و یک موتور سبز تلقی می‌شود.

طراحی نخستین موتور دوگانه سوز کشور با سفارش وزارت نفت حدود 20 ماه پیش در شرکت دیزل سنگین ایران در آمل آغاز شد و پیش از رونمایی رسمی، مراحل مختلف راه اندازی آزمایشی را سپری کرده بود.

One thought on “ایران به جمع ۱۰ کشور برتر سازنده موتور دوگانه سوز دیزلی جهان پیوست”
  1. 5دستگا يك مكا واتي امادكي خر يد دارم خواهشمند است قيمت وزمان تحويل را اعلام فرما يد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *