اعتراضات مردم مصر در حالی وارد روز ششم خود شده که طی ساعات اولیه بامداد پنجشنبه، برای اولین بار طی چند روز گذشته و برای ساعاتی درگیریها متوقف شد و شورای نظامی حاکم مصر با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک بابت کشته شدن جمعی ازمعترضان طی تظاهراتهای چند روز گذشته از مردم مصر عذرخواهی کرد.

گفته می شود ارتش از نیروهای پلیس ضد شورش تحت امر وزارت کشور خواسته تا ازاعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان خودداری کنند و خود مذاکره با معترضان را در آستانه تظاهرات سراسری روز جمعه برعهده گرفته است.

اما جمع کثیری از مردم با اصرار برکنار رفتن نظامیان وبا بی اعتمادی به وعده های آنها، همچنان درمیدان تحریر حضور دارند و تغییری در فضای حاکم بر این میدان و خیابانهای اطراف آن بوجود نیامده است.

محمد حسنین یکی از تظاهرکنندگان می گوید :” انتظارما این بود که همه چیز دو ماه بعد از انقلاب درست شود ولی از ژانویه تا حالا مطالبات ما عملی نشده است. تقریبا یکسال می شود که مردم خواهان ایجاد تغییر در مصر شده اند، بسیاری در این رابطه جان خود را از دست داده اند و هنوز انقلاب مردم نتیجه نداده است.”

پیش از این جمعی از شخصیتهای مصری از جمله مفتی الازهر، عمرو موسی، محمد البرادعی و همچنین مقامات برخی کشورها و از جمله آلمان و بریتانیا از حاکمان نظامی مصر خواسته بودند تا خشونتها را متوقف کنند و به خواسته های معترضان احترام بگذارند.

این در حالیست که در آستانه برگزاری انتخابات چند مرحله ای پارلمانی مصر، مردم در شهرهای دیگرو از جمله دراسکندریه و اسماعیلیه، همصدا با پایتخت نشینان خواستار کنار رفتن فوری نظامیان و تشکیل یک دولت غیر نظامی هستند.

 

One thought on “شورای نظامی حاکم مصر از مردم عذرخواهی کرد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *