هراز نیوز :معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به تصویب مجلس درباره معافیت دو برادری، گفت: این طرح بعد از اصلاحیه‌هایی که روی آن انجام شد،

قرار شد منوط به موافقت ستادکل نیروهای مسلح و درصورت وجود مشمولان مازاد باشد که در حال حاضر ستاد کل ضمن تشکر از مجلس و نمایندگان آن مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند. سردار موسی کمالی صبح روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی در مهر ماه سال ۸۸ در ۸۴ ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که پس از آن شورای نگهبان در دو نوبت در آبان و اسفند سال ۸۸ موضوع را بررسی و ایراداتی را به آن وارد کرد. وی یکی از ایرادات واردشده به این طرح را ورود به اختیارات فرمانده کل قوا اعلام کرد و گفت: شورای نگهبان اعلام کرد در اجرای این طرح باید مجلس اجازه ایشان را اخذ کند.

وی یکی از مواردی که سبب ابهاماتی در مردم و نیروهای مسلح شده بود را طرح معافیت دوبرادری دانست و گفت: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون این طرح صورت گرفت، برخی گمان کردند طرح معافیت دوبرادری به صورت قانون درآمده و اجرا شده است، از همین رو زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداختند.

کمالی با بیان اینکه مجلس درباره تصمیم‌گیری درمورد معافیت دوبرادری را با عدول از تصمیم قبلی خود بر عهده ستادکل نیروهای مسلح قرار داده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به موجب فرمان مقام معظم رهبری چنانچه سه برادر خدمت کرده باشند برادر چهارم از خدمت سربازی معاف است و این قانون تا سال۹۱ ادامه خواهد داشت.

 

عدم افزایش حقوق سربازان و حق ماموریت

کمالی با بیان اینکه موادی از قانون سربازی که بار مالی داشته اجرایی نخواهد شد، تصریح کرد: بر اساس مصوبه جدید مجلس چیزی به نام افزایش حقوق سربازان، سربازان متاهل، پرداخت حقوق مناطق محروم، حق ماموریت، حق ماموریت و هزینه آموزش برای اوقات فراغت سربازان و… نخواهیم داشت مگر در سال‌های آینده و با تامین اعتبارات.

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مدت خدمت سربازی خاطرنشان کرد: بنا بر قانون، طرح دوره ضرورت ۲۴ ماه خواهد بود و نمایندگان نیز این مدت را برای طول مدت سربازی در نظر گرفته‌اند که تاکنون ابلاغ نشده است. کمالی اظهار کرد:‌ ستادکل می‌تواند در صورت دارابودن مشمول مازاد و با اجازه فرمانده معظم کل قوا مدت سربازی را کاهش یا افزایش دهد که در حال حاضر براساس موافقت رهبری مدت سربازی ۱۸ ماه باقی مانده که این مدت در مناطق عملیاتی و امنیتی ۱۶ ماه و مناطق بدآب‌وهوا و محروم ۱۷ ماه است. کمالی با بیان اینکه با توجه به مدرک تحصیلی مشمولان مدتی از خدمت سربازی آنان کاسته می‌شود، گفت: برای مقاطع کارشناسی یک‌ماه، کارشناسی‌ارشد دو ماه و دکترا سه ماه کسر از خدمت سربازی در نظر گرفته شده است. معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدت تحصیل دانشجویان در مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: در مصوبه جدید مجلس، مدت تحصیل در دانشگاه‌ها با تغییراتی روبه‌رو شده که البته تاکنون این طرح ابلاغ نشده است. به گفته وی در مصوبه جدید مجلس مدت تحصیل در دوره کاردانی از سه سال به ۵/۲ سال، در مقطع کارشناسی‌ارشد از هشت سال به شش سال، کارشناسی پیوسته از شش سال به پنج سال و دکترای تخصصی از پنج سال به شش سال تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دچار غیبت نشوند به مدت تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در گذشته دانش‌آموزان می‌توانستند تا پایان ۲۴ سالگی در مقاطع تحصیلی درس بخوانند اما در طرح اصلاح مواد قانون این مدت به ۲۰ سال کاهش پیدا کرده و دانش‌آموزان ‌باید در این مدت درس خود را تمام کنند در غیراین صورت دچار غیبت می‌شوند.

وی با اشاره به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: در این ماده مجلس بند «و» را حذف کرده و بنابراین با اجرای این قانون انجام امور ثبت اسناد رسمی نیازی به تعیین‌تکلیف سربازی ندارد بنابراین افراد ذکور در دفاتر اسناد می‌توانند به جابه‌جایی و نقل انتقال اقدام کنند.  وی ادامه داد: در این اصلاحیه بانک‌ها موظف شده‌اند برای پرداخت وام به مشمولان از آنان تعیین‌تکلیف نظام وظیفه را بخواهند و کسانی که وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نکرده‌اند نمی‌توانند از این بانک‌ها وام دریافت کنند.

 

قوانین جدید برای غایب‌ها

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح از اعمال قوانین جدید درباره بحث غیبت‌ها خبر داد و گفت: در گذشته در صورت وجود غیبت با هر مدتی، سه ماه اضافه خدمت و در صورت دستگیری شش ماه بوده است اما در قانون جدید در صورتی که مشمولان سه ماه غیبت کنند و در صورت داشتن سه ماه تا یک‌سال غیبت شش ماه اضافه خدمت به آنان تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به آن دسته از مشمولانی که یکسال و بالاتر از آن غیبت دارند خاطرنشان کرد: در مورد این دسته از افراد علاوه‌بر شش ماه اضافه خدمت که به آنها تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و در صورت دستگیری به محاکم قضایی معرفی شده و مجازات‌های دیگری نیز برایشان در نظر گرفته می‌شود.

 

سربازان معتاد شش‌ماه مهلت ترک دارند

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به وجود سربازان معتاد خاطرنشان کرد: در این مورد در گذشته قانونی نداشتیم اما امروزه سازمان وظیفه عمومی موظف است هنگام اعزام این افراد را شناسایی و به مراکز ذی‌ربط معرفی کند و تا شش ماه به آنان مهلت ترک بدهد. به گفته کمالی نیروهای مسلح نیز در صورت اطلاع از اعتیاد سربازان آنان را به سازمان وظیفه عمومی ناجا عودت خواهند داد.

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه تحصیل در دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی کاربردی خاطرنشان کرد: برای تحصیل کسانی که به ۱۸ سال رسیده‌اند چند نکته از جمله اینکه مشمولان غایب حق تحصیل ندارند را باید در نظر گرفت.

کمالی با بیان اینکه دانشجو ‌باید حتما از طریق کنکور وارد دانشگاه شود تا معافیت تحصیلی به وی تعلق بگیرد، گفت: اینکه موسساتی تبلیغ می‌کنند بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند و مشکلی نیز برای سربازی آنان به وجود نمی‌آید، صحت ندارد.

وی همچنین داشتن معافیت تحصیلی برای ادامه تحصیل را یکی دیگر از شرایط تحصیل در دانشگاه‌ها اعلام کرد وگفت: هیچ فردی نمی‌تواند همزمان حین خدمت ادامه تحصیل بدهد.

 

حذف معافیت تک‌فرزند ذکور

با پدر بالای ۶۰ سال

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مواد دیگری از قانون جدید سربازی خاطرنشان کرد: در گذشته تک‌فرزند ذکور پدر بالای ۶۰ سال از خدمت سربازی معاف می‌شد اما در قانون جدید این موضوع حذف شده و تنها کسانی که قادر به انجام امور خود نباشند و نیازمند به مراقبت تشخیص داده شوند می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

وی یکی دیگر از تغییرات انجام‌گرفته در قانون خدمت سربازی را تغییر در شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر دانست و گفت: در گذشته برخی‌ها از این قانون سوءاستفاده کرده و با انجام طلاق‌های صوری سعی می‌کردند از این موضوع به نفع خود سوء‌استفاده کنند اما در قانون جدید این افراد در صورتی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که تا ۳۰ ماه از معافیت موقت استفاده کنند یا به عبارتی دیگر ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد.

کمالی همچنین به قانون معافیت افرادی که با دختران معلول ازدواج می‌کنند اشاره کرد و گفت: در گذشته این افراد از سربازی معاف می‌شدند اما ما متوجه شدیم عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین در قانون جدید از این به بعد هر کسی که بعد از ازدواج همسرش معلول شود در شمول این قانون قرار می‌گیرد. فرهیختگان

9 thoughts on “قانون جدید سربازی و شروط معافیت‌ها /حذف معافیت «تک‌فرزند ذکور با پدر بالای ‌٦٠ سال»”
  1. اين مطلب را يكي از خوانندگان كانون ارسال كرده است:
    حذف سربازی=هدفمند شدن یارانه ها
    حذف سربازی=اجرای اصل44 قانون اساسی
    حذف سربازی=تحقق اهداف حقوق بشر در کشور ها
    حذف سربازی=نظام سرمایه داری
    حذف سربازی=کشور پیشرفته از لحاظ اقتصادی وفرهنگی واجتماعی و علمی و بهداشتی و …
    حذف سربازی=تخصصی شدن کارها
    حذف سربازی=فعالیت بالای جوانان
    حذف سربازی=کاهش جرم و جنایت
    حذف سربازی= کاهش جعل کارت معافیت و پایان خدمت
    حذف سربازی=آسایش زندگی من وشما
    حذف سربازی=آسودگی پدر و مادر ها
    حذف سربازی=لطف در حق بچه هایتان
    حذف سربازی= لطف در حق ایران

  2. سرباز مگه آدم نیست ؟!

    ما سربازا شدیم کیسه بوکس کادریا ! ؟
    هرچی بخوات بگن ؟

    یعنی اشتباه کردیم سرباز شدیم ! ؟
    بعد می گن چرا مشمول غایب زیاد ؟ چرا سرباز فراری هست ؟!

    ………..

  3. با سلام لطفا” به پرسنل كادر تذكر بدهيد با سربازان بد رفتاري نكنند يك گروهبان كه دست چپ و راست خود را تشخيص نميدهد به ما فوق ليسانس هستيم زور ميگويد

  4. کجای قانون امده دفترچه مرخصی برای سربازان بومی باید لغو به شود یا هروقت می خواستی بری منزل بعد از ساعت اداری تاروز بعد ساعت 6.30ورود کنی یک روز استحقاقی حساب می شود یا اگه پادگن استراحت کنی غذا به وما ندن و قانونی است هر شب پست نگهبانی بگذارند کی به داد ما برسد

  5. مگر در ایران میزان امید به زندگی چند سال است که کفالت رو 70سال می گین

  6. مگر 70سال عمر کمی است پسر خودش گرفتار زن وزندگی میشه کی زیر بال پدرومادرش را بگیره انصاف داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *