در پی پایان یافتن ضرب الاجل اتحادیۀ عرب در مورد توقف خشونت‌ها در سوریه، بشار اسد، رییس جمهوری این کشور می گوید در برابر مداخلۀ نظامی تا پای مرگ مقاومت می کند. وی همچنین در گفتگویی با روزنامۀ ساندی تایمز، اتحادیۀ عرب را متهم کرد که با اقدامات اخیر خود علیه این کشور، بهانۀ لازم را برای حملۀ نیروهای خارجی به سوریه می دهد.

اتحادیۀ عرب همزمان طرحی را مبنی بر اعزام ناظران این اتحادیه به مقامات سوریه ارائه داده است. بر اساس این طرح، این اتحادیه قصد دارد بیش از 500 ناظر که در میان آنها چندین شخصیت نظامی نیز دیده می شوند برای تحقیق در مورد سرکوب‌ها به سوریه بفرستد.

ولید المعلم، وزیر امور خارجۀ سوریه با بیان اینکه طرح ارائه شده از سوی اتحادیۀ عرب حاکمیت این کشور را زیر سوال می برد گفت:” به موجب طرحی که به ما داده شده، ناظران این اتحادیه در داخل سوریه حق هر گونه اقدامی را خواهند داشت. این امر به منزلۀ زیر سوال بردن صلاحیت این کشور است. این مساله در یک سازمان منطقه ای بی سابقه است، سازمانی که برخلاف قواعد خود، در حال اقدام علیه منافع یکی از کشورهای عضو است.”

با اینحال وی خطاب به اعضای این اتحادیه گفت هنوز امکان رسیدن به یک توافق برای خروج از بحران کنونی وجود دارد. سوریه از اتحادیۀ عرب خواسته است تعداد این ناظران را کاهش دهد اما این اتحادیه درخواست این کشور را رد کرده است. قرار است روز پنجشنبه، بیست و چهارم نوامبر، نشست دیگری در قاهره و در مقر اتحادیۀ عرب برگزار شود.

سوریه همچنین به ضرب الاجل اتحادیۀ عرب که شامگاه شنبه پایان یافت عکس العملی نشان نداده است و همچنان به سرکوب تظاهرکنندگان ادامه می دهد. طی دو روز شنبه و یکشنبه و بنا به گفتۀ سازمان‌های فعال در زمینۀ حقوق بشر بیش از 27 نفر در شهرهای حمص و حما کشته شده اند.

روز یکشنبه همزمان با ادامۀ تظاهرات در شهرهای سوریه، یکی از دفاتر حزب بعث در دمشق نیز با نارنجک مورد حمله قرار گرفت. گفته می شود این حمله از سوی نیروهای نظامی جدا شده از ارتش این کشور صورت گرفته است. از آغاز تظاهرات ضد دولتی در سوریه این نخستین حملۀ نظامی به دفتر حزب حاکم این کشور است. چندی پیش نیز تاسیسات تحت کنترل سازمان اطلاعات سوریه در نزدیکی دمشق مورد حمله معترضان قرار گرفته بود.

سربازان جدا شده از ارتش سوریه نیروی را تحت عنوان” سربازان سوریۀ آزاد” تشکیل داده و با تصاویری که بروی شبکۀ اینترنت قرار داده اند حمایت خود را از اعتراضات ضد دولتی در این کشور اعلام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *