آیین نامه استعدادهای درخشان دکتری که به تایید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید، جایگزین ماده ۸ «آیین‌نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر» و سایرمصوبات مربوط به پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری می‌شود و از سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ نیز لازم الاجراست.

جزئیات آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری منتشر شد.

به گزارش ایسنا، آیین نامه استعدادهای درخشان دکتری که به تایید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید، جایگزین ماده ۸ «آیین‌نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر» و سایرمصوبات مربوط به پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری می‌شود و از سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ نیز لازم الاجراست.

براساس آیین نامه جدید دانشگاه اختیار دارد حداکثر معادل ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی- پژوهشی دوره‌ روزانه دکتری خود در هر کد رشته محل تحصیل را از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی‌ارشد داخل کشور و مورد تأیید وزارت به صورت مازاد بر ظرفیت، بارعایت شرایط زیر، پذیرش کند:

 

۱. داشتن میانگین کل ۱۶ و بالاتر در دوره کارشناسی و میانگین کل ۱۷ و بالاتر بدون احتساب نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد

۲. بیش از دو سال از تاریخ دانش‌آموختگی متقاضی نگذشته باشد

۳. کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست (کسب حداقل ۱۰ امتیاز از ردیف شماره ۱ بخش امتیازات پژوهشی و کسب حداقل ۴ امتیاز از ردیف شماره۱۱ مربوط به مدرک زبان، بخش امتیازات آموزشی الزامی است).

این قانون شامل دو تبصره به شرح زیر است:

تبصره ۱: دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیردولتی- غیرانتفاعی و پردیس های بین الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعداد درخشان در دوره دکتری نیستند.

تبصره ۲: پذیرش دانش آموختگان حائز شرایط این آیین نامه بدون پرداخت شهریه تحصیلی است.

همچنین براساس آیین‌نامه جدید دانشگاه می تواند فقط یک بار تا اول شهریور ماه هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط، اقدام نماید. اسامی پذیرفته‌شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تأیید سازمان مذکور است.

امکانپذیر بودن پذیرش افراد مشمول این آیین نامه، در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی، به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه از دیگر موارد این آینن نامه است.

لازم به ذکر است تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این آیین‌نامه، مجاز نیست و همچنین مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه و هرگونه پاسخگویی قانونی مترتب بر آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است، نظارت بر اجرا بر عهده سازمان سنجش و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهدة معاونت آموزشی وزارت خواهد بود.

جداول ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری (Ph.D) عبارتند از:

 

جدول ۱- نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر۴۰ امتیاز)

 

 

ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیازنحوه ارزیابی(طبق نظر کمیته مصاحبه کننده)امتیاز مکتسبه
۱۱-۱- مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان نامه ۱-۲- گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ۱-۳- برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن سینا)۱۰ امتیاز۲۲ امتیاز– هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء – گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز – برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
۲مقالات علمی – ترویجی مرتبط با پایان نامه۶ امتیازهر مقاله تا ۳ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
۳مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر ( داخلی یا خارجی)۴ امتیازخارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
۴تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی۴ امتیاز
۵کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد۴ امتیازعالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
۱۰ امتیاز۴۰

 

جدول ۲- نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر۳۰ امتیاز)

 

 

 

ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیازنحوه ارزیابی(طبق نظر کمیته مصاحبه کننده)امتیاز مکتسبه
۶معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسیتا ۶ امتیاز
۷معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوستهتا ۵ امتیاز
۸طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی۳ امتیاز۶ نیمسال ۳ امتیاز، ۷ نیمسال ۲ امتیاز و ۸ نیمسال ۱ امتیاز
۹طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته۳ امتیاز۲نیمسال ۳ امتیاز، ۳ نیمسال ۲ امتیاز و ۴ نیمسال ۱ امتیاز
۱۰برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی۵ امتیازرتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز، رتبه ۴ تا ۶ ، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز و رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز
۱۱داشتن مدرک زبان معتبر۴۸ امتیازطبق جدول شماره ۴
جمع۴۳۰

 

 

*رشته هایی که طبق مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی برای ۹ نیمسال و کارشناسی ارشد ناپیوسته برای ۵ نیمسال تصویب شده اند و دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد پیوسته (با حداکثر سنوات تحصیلی)، با نظر کمیته مصاحبه کننده می‌توانند از مجموع امتیاز بندهای ۸و۹ بهره مند شوند.

 

 

 

ردیفشاخص ارزیابیحداکثر امتیازامتیاز مکتسبه طبق نظر کمیته مصاحبه‌کننده
۱۲تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات۳ امتیاز
۱۳وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی۳ امتیاز
۱۴شخصیت، متانت و نحوه تعامل۳ امتیاز
۱۵نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی۳ امتیاز
۱۶توانایی فن بیان و انتقال مطالب۳ امتیاز
۱۷همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه۱۵ امتیاز
جمع۳۰

 

 

جدول شماره ۴- همترازی نمرات آزمون های ملی و بین الملی زبان انگلیسی

 

 

MSRT (MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER+ TOLIMOحداکثر امتیاز
۱۰۰-۹۵۷/۵-۹/۰۱۲۰-۱۱۳۲۶۳-۳۰۰۶۲۵-۶۸۰۸
۹۰۷/۰۱۰۰۲۵۰۶۰۰۸
۸۵۶/۵۹۰-۹۱۲۳۲۵۷۵۷
۸۰۶/۰۷۹-۸۰۲۱۳۵۵۰۶
۷۵۵/۵۶۹-۷۰۱۹۶۵۲۵۵
۷۰۵/۰۵۶-۶۰۱۷۳۵۰۰۴
۶۵۴/۵۴۹-۵۰۱۵۲۴۷۵امتیازی تعلق نمی‌گیرد
۵۵۴/۰۳۹-۴۰۱۳۳۴۵۰امتیازی تعلق نمی‌گیرد
۴۵۳/۵۲۹-۳۰۱۱۳۴۲۵امتیازی تعلق نمی‌گیرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *