روزی به یاد ماندنی با اساتید معماری ایران (1)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت ا…آملی در نظر دارد مسابقه ای را با عنوان ” دانشگاه ایرانی – معماری بومی ” برگزار نماید دکتر علی غفاری به همراه چند تن دیگر از اساتید برجسته معماری به عنوان داور این مسابقه در اولین نشست تخصصی مهمان آملی ها بودند از این فرصت استفاده نمودیم و در انتهای یک روز کاری پس از اینکه دکتر غفاری و سایر اساتید بخش هایی از آمل را بازدید نمودند فرصت یک گپ خودمانی دست داد که مصاحبه پیش رو حاصل همان روز بیاد ماندنی است
دکتر علی غفاری متولد 1322 تهران ،فارغ التحصیل فوق لیسانس معماری دانشگاه شهیدبهشتی ،فوق لیسانس طراحی شهری از دانشگاه منجستر انگلیس ،دکتری طراحی شهری را از آلمان دریافت نمود ، و همینک استاد طراحی شهری دانشگاه شهیدبهشتی است ،تالیف دوجلد کتاب ، ترجمه 2کتاب و نگارش 20 مقاله تخصصی فقط گوشه ای از فعالیتهای این استاد مسلم معماری ایران است .
هراز نیوز – جناب آقای دکتر غفاری ضمن تشکر از وقتی که در اختیار مان قرار دادید بفرمایید به نظر شما برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی چه میزان برافزایش کیفیت فضاهای معماری و شهرسازی در کشور تاثیر می گذارد ؟
اگر درست اجرا بشود خیلی موثر است ،در واقع اجرای چنین مسابقاتی باعث بالا رفتن کیفیت کار ،استفاده از ایده های مختلف و شکوفایی خلاقیتها و درواقع با مشارکت دادن مهندسین سرزندگی جامعه تخصصی را به ارمغان می آورد .
هراز نیوز -آقای دکتر بین ماندگاری طرح های هدایت شده منطبق با بافت و بستر موجود و مدیریت مالی پایدار در توسعه دانشگاه ها در آینده رابطه ای می بینید ؟ برای مثال سر درب دانشگاه تهران به عنوان یک نماد از نظر هزینه های انجام گرفته و ماندگاری این طرح در توسعه آن دانشگاه موثر بوده یا نه ؟
صددرصد ،ببینید روی مسائل کیفی نمی شود قیمت گذاشت ،همین اثر ی که مثال زدید و طرح های مانند آن ، آثار ماندگار برای نسلهای مختلف هویت ،همبستگی و اتحاد ایجاد می کند
هراز نیوز -به نظر شما چقدر نیاز هست که فضای آکادمیک دانشگاهی که به هرصورت از غرب وارد شده و در کالبد فضای دانشگاهی از معماری بومی تبعیت کند ؟
البته با معماری بومی می تواند ارتباط داشته باشد و یکی از پایه های معماری پایدار این است که با گذشته خودش پیوند داشته باشد و نیازهای آینده را هم برطرف کند .ما باید هویت ملی و اسلامی مان را حفظ کنیم و از ابتدا طرح ها براین اساس شکل بگیرد
هراز نیوز -چقدر دانشجویان این چنین دانشگاه هایی که توجه به معماری بومی در آن لحاظ شده بویژه دانشجویان رشته های عمران ومعماری از این موضوع بهره مند می شوند ؟
ما معماری را می سازیم و بعد این معماری است که مارا می سازد و این معماری است که بر ما تاثیر می گذارد این یک رابطه دو طرفه هست ما باید شناختمان را عمیق بکنیم و بجای اینکه فضا بسازیم مکان ایجاد کنیم ، آدمها به مکانشان علاقمند می شوند و این تاثیر مثبتی بر انها خواهد داشت .
دکتر غفاری ادامه داد :اوج و تکامل معماری در همه جای دنیا سادگی آن است اصیل ترین معماری ها ساده ترین انهاست در همین معماری شمال ملاحظه بفرمایید چقدر ساده است مثل یک آدمی که همه چیز ان واضح است درون و بیرونش یکی است پشت پرده نداره ، و خودش هست ، این آدم ها هم دوست داشتنی هستند مانند همان معماری ، شخصیتشان ساده است ، واضح وصریح هستند اکثر معماری های بومی ما این خواصیت را دارد .البته این نکته را اضافه کنم ضمن سادگی بسیار جا افتاده و استوار وفکر شده است ،
وی اضافه کرد : اگر ما بتوانیم برهمین اساس یک معماری درست واضح براساس معماری بومی ارائه بدهیم قطعا روی بچه های ما هم تاثیر مثبت می گذارد و این نمی شود مگر اینکه ما خودمان را اول درست کنیم یعنی آدمها باید خودشان را درست کنند تا معماریشون هم درست بشود
استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود : ما معماریمان شبیه ترافیک مان است هر کس هرجور دلش خواست رانندگی می کند
هراز نیوز -آقای دکتر میشود از فرمایشات شما این را دریافت که چه بخواهیم و چه نخواهیم در هر جایگاهی باشیم معماری بر روی ما تاثیر دارد و اگر یک جامعه ای را بشناسیم باید معماری انرا ببینیم ؟
بله میشود از روی معماری تشخیص داد که چه جامعه است اگر یک جامعه دارای آنومی باشد یعنی معماری آن جامعه هم دچار آنومی است .
هراز نیوز -آمل شهری است با قدمت بسیار زیاد امروز توفیق شد که به همراه شما و جمعی از اساتید بخشی از بافتهای مرکز شهر را ببینیم معماری آمل را چگونه دیدید و به نظر شما آمل چه نیازی دارد ؟
من در بازدید از شهر به دوستان هم عرض کردم چند چیز دیدم اول سرزندگی که در شهر دیدم البته وقت زیادی نداشیتم و دیگری مقیاس انسانی این شهر بود ،آمل را فطرتا دوست داریم هرکسی به این محیط بیاید از آن خوشش می آید بی سواد و با سواد فرقی ندارد چرا ؟چون با انسان رابطه برقرار می کند حالا من به عنوان یک معمار این احساس را بیشتر احساس می کنم و می توانم تبیین کنم لذا باید خاصیتهای فطری که احساس یک مکان به بازدید کننده دست می دهد حفظ شود و ازبین نرود و بهترین معماری آنست که با محیط خودش تعامل کامل داشته باشد معماری شمال معماری بسیار با هویتی است به نظر می رسد معماری 40 سال پیش از امروز بهتر است و باید همان هویت را که اشاره شد در معماری امروز نیز لحاظ کرد