ششمين جشنواره سراسري دست‌هاي كوچك دعا با معرفي نفرات برتر و برگزيده، در تبريز با احساس دلپذير لحظه‌هاي استجابت به نهايت رسيد و از لب‌هاي بچه‌ها گل روييد.

هراز نیوز : مراسم اختتاميه ششمين جشنواره دست‌هاي كوچك دعا با حضور بزرگ انديشمندان كوچك از سراسر كشور صبح امروز برگزار شد و بيش از 25 هزار كودك ايراني در اين جشنواره شركت كردند.
دعاهايي بسياري در اين جشنواره مطرح شد كه عمق سادگي و صفاي اين ادعيه تلنگري بود براي انسان‌هايي كه با نقاب‌هاي رنگارنگ بازيگري را تا به آنجا رسانده‌اند كه حتي در دعاهاي خود نيز با رنگ تزوير وارد مي‌شوند.
برق سادگي جشنواره دست‌هاي كوچك دعا بزرگ‌ترها را گرفت و اين جشنواره و دعاهاي متفاوت آن زنگ بيدارباشي براي انسان‌هايي است كه تصور مي‌كنند بزرگ مي‌انديشند و بزرگ تصميم مي‌گيرند اما غافل از اينكه هر يك از اين آدم‌هاي به ظاهر بزرگ در باطن خود كودكي را پنهان كرده‌اند كه مي‌تواند خلوص و صفاي او با خدا را به او بازگرداند.

*25 هزار كودك با دست‌هاي كوچك
سرپرست حوزه هنري آذربايجان‌شرقي در اين مراسم گفت: 25هزار و 220 دعا از سراسر كشور در جشنواره دست‌هاي كوچك دعا شركت كردند.
شهرام خدايي در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره سراسري دست‌هاي كوچك دعا بر تاثيرگذاري معنوي اين جشنواره تاكيد كرد.
وي با اشاره به آسيب‌شناسي احتمالي اين جشنواره از سوي مسئولان حوزه هنري گفت: بنا بر مطالعات صورت گرفته فراخوان اين جشنواره اندكي ديرتر از زمان معمول برگزار شد.
سرپرست حوزه هنري آذربايجان‌شرقي ادامه داد: در برگزاري اين جشنواره بخش‌هاي مختلفي همكاري داشتند و از فروردين ماه بازپس‌گيري دعاها آغاز شد.
خدايي افزود: در خرداد ماه تمام 25هزار و 220 دعا در نرم‌افزار مربوطه ثبت شد و در واقع اين جشنواره بار معنوي عظيمي را در سراسر كشور به وجود آورد.
وي گفت: مراحل مطالعاتي و داوري اوليه از تيرماه آغاز شده و 700 دعا براي مرحله داوري نهايي انتخاب شدند.
سرپرست حوزه هنري آذربايجان‌شرقي گفت: شخصيت‌هاي برجسته هنري كشوري در اين تيم داوري حضور داشتند و در نهايت 25 دعا به مرحله نهايي راه يافت كه خود كودكان دعاهاي خود را قرائت كردند.
خدايي يادآور شد: بار معنوي گسترده جشنواره دست‌هاي كوچك دعا يك فرصت ارزشمند تلقي مي‌شود و بايد اين موضوع را به فال نيك گرفت.

*بار معنوي و پاكي ادعيه انتخاب دعاي برتر را مشكل كرد
عضو هيئت داوران ششمين جشنواره دست‌هاي كوچك دعا نيز در اين مراسم اظهار داشت: اين جشنواره به ثبت دعاهاي پاك كودكان پرداخته و در مدت شش جشنواره گذشته اثرات معنوي قابل توجهي داشته است.
حجت‌الاسلام محمد اسماعيلي با اشاره به بيانيه هيئت داوران اين جشنواره گفت: مسئوليت سنگين انتخاب و داوري آثار به علت زيبايي آثار بر دوش هيئت داوران سنگيني مي‌كند.
وي ادامه داد: هيئت داوران در دو مرحله اقدام به انتخاب و داوري آثار كرده است و در مرحله نخست 710 اثر از ميان 25 هزار اثر انتخاب شده و در دو مرحله بعدي آثار منتخب به تعداد 25 اثر انتخاب شد.

*هيئت داوران
گزارش فارس حاكي است، در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه همراه با برنامه‌هاي متنوعي از جمله اجراي سرود و پخش كليپ همراه بود نفرات برتر به قرائت متن دعاهاي خود پرداخته و جوايز خود را دريافت كردند.
مضمون اصلي اغلب دعاها، ظهور منجي عالم بشريت، سلامتي پدر و مادر، مشكلات مالي و آسيب‌هاي اجتماعي بود.
بر اساس راي هيئت داوران جشنواره، هيرا اسفندياري شش ساله از تبريز مقام اول، مبينا رنجبر هشت ساله از مشكين‌شهر اردبيل و عطاالله حسين‌زاده هفت ساله از تبريز به صورت مشترك مقام دوم و پرستو ترابي كهريز، 12 ساله از اروميه به همراه ساغر خانورديلو 9 ساله از همدان مقام سوم را از آن خود كردند.

* آثار 20 نفر نيز به عنوان برتر و شايسته قدرداني معرفي شد
بر اساس اين گزارش، بيشترين شركت كنندگان در جشنواره از استان‌هاي آذربايجان‌شرقي، اردبيل، اراك، كردستان و سمنان بوده است.
مهدي لزيري هنرمند عرصه تئاتر و متخصص ادبيات و هنر كودكان، علي بينش فعال فرهنگي كودكان و مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سيد رضا علوي كارشناس امور تربيتي، روزنامه نگار و طنزپرداز و عضو هيئت علمي مراكز تربيت معلم، فاطمه نوروزي كارشناس فرهنگي كودك، زهرا كوهي كارشناس مذهبي و مشاور امور كودك و نوجوان، جواد كريم‌نژاد مدير اجرايي جشنواره و حنانه منشي مسئول آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان اعضاي هيئت انتخاب اين جشنواره بودند.
همچنين عبدالمجيد نجفي رمان‌نويس، داستان‌پرداز و كارشناس زبان و ادبيات فارسي، حجت‌الاسلام محمد اسماعيلي كارشناس علوم ديني، اميرحسين فردي رما‌ نويس، سردبير «كيهان بچه‌ها» و مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري كشور داوري اين جشنوراه را بر عهده داشتند.
مصطفي رحماندوست نويسنده، شاعر كودك و مترجم و عليرضا سالمي‌نيك، فعال فرهنگي و رسانه‌اي و معاون فرهنگي هنري حوزه هنري كشور نيز به عنوان اعضاي هيئت داوري ششمين دوره سراسري جشنواره دست‌هاي كوچك دعا انتخاب شده بودند.
جالب‌ترين دعاي اين جشنواره مربوط به هيراي شش ساله بود كه مقام اول را نيز به خود اختصاص داد، او در دعاي تحويل سال گفته بود: خدايا! من وقتي به دستشويي مي‌روم با آب خيلي بازي مي‌كنم و از ترس رئيس جمهور، دستانم را زير آن مي‌برم تا فكر كنند دستانم را مي‌شويم. خدايا! ‌مرا به خاطر اين شيطونيام ببخش!
عطاالله حسيني هم كه دوم شد چنين نوشته بود: خدايا كمك كن درس‌هايم را خوب بخوانم تا بتوانم سر مادرم را مثل سر زرافه بلند كنم.
محدثه جهانگيرزاده، هفت ساله از شهرستان اصلاندوز استان اردبيل چنين گفت: خدايا! من خيلي دوست دارم به مشهد برويم. خدايا خودت پدرم را ياري كن تا تمام قرض‌هايش را بدهد و شرمنده مردم و امام رضا (ع) نشود.آخر، من و پدرم به حرم آقا نذري هستيم و. . .
بيا با اسباب بازي‌هاي من بازي كنيم، دعاي محمد صفاري، كوچك‌ترين كوچك بزرگ‌انديش درميان برگزيدگان اين جشنواره بود كه با لحن شيرين كودكانه‌اش از خدا خواسته بود همبازيش باشد!
كودكي ديگر با سادگي بي‌مثال و صراحتي بي‌مانند از خدا مي‌خواهد تا براي او لب‌تاپي بزرگ بخرد چرا كه قبلا استجابت دعاي خريد عروسكي بزرگ را با پرداخت به موقع حقوق پدرش تجربه كرده است.

*كودكاني كه از سيگار كشيدن پدرانشان ناخرسندند
دختر بچه‌اي ديگر دعا مي‌كند خدايا به پدرم كمك كن تا بدهي‌هايش را پرداخت كند و ما به توانيم به مشهد برويم.
او دعا مي‌كند خدايا كمك كن تا پدرم سيگار را ترك كند و شب‌ها به جاي سيگار برايمان پفك و بيسكويت بخرد.
كودكي ديگر از بوي سيگار تند پدرش به خدا شكايت مي‌كند و آرزو مي‌كند تا بوي سيگار پدرش به همان خوشبويي عطر مادرش باشد.
او دعا مي‌كند تا هنگام مراجعت پدر به خانه خواهر بزرگ‌ترش خواب باشد تا او بتواند سهم شكلات خواهرش را هم بخورد.

*جشنواره‌اي همراه با دعاي غريبانه كودكي مهاجر از افغانستان
اين جشنواره هر چند به صورت داخلي و ملي برگزار شد اما كودكي از مهاجران افغاني نيز در اين جشنواره دعايي خواند كه همه را متاثر كرد.
او از خدا طلب كرد تا زمينه بازگشت به ميهن را به همراه خانواده پيدا كند چرا كه مي‌ترسد پدرش به خاطر افغاني بودنش از كار بيكار شود و اين دلهره همواره با او همراه است.

*خدايا بيا با اسباب بازي‌هايم بازي كنيم
كودكي خردسال و چهار ساله كه كوچك‌ترين برنده اين جشنواره به شمار مي‌رود با دعاي ساده خود جمع را مي‌خنداند و به گريه وامي‌دارد.
او كه با مشاهده حاضران و بادكنك‌هاي روي سن دعاي خود را فراموش كرده مادرش را فرا مي‌خواند و از او مي‌خواهد تا همه بادكنك‌هاي سن را به او بدهد.
او دعا مي‌كند خدايا بيا با اسباب بازي‌هايم بازي كنيم.

*رئيس افتخاري ششمين جشنواره دست‌هاي كوچك دعا انتخاب شد
دختركي كه در دعاي خود از خدا خواسته بود تا روزي رئيس جشنواره دست‌هاي كوچك دعا شود دعايش مستجاب شد و به سمت رئيس افتخاري اين جشنواره رسيد.
وي در دعاي معصومانه خود از خدا خواسته بود تا روزي رئيس اين جشنواره شود تا نگذارد هيچ كودكي گريه كند.
اين دختر بچه در اين جشنواره به فكر چشمان ‌تري است كه در جشنواره پنجم وبه ياد كودكان گريسته و از خدا مي‌خواهد تا هيچ چشمي و هيچ كودكي در جشنواره دست‌هاي كوچك دعا گريه نكند.

*جشنواره لباس‌هاي محلي
جشنواره دست‌هاي كوچك دعا به نوعي نمايشي از انواع لباس‌هاي محلي داخلي بود.
كودكان حاضر در اين جشنواره تلاش كرده بودند تا لباس‌هاي محلي شهر و ديار خود را نيز به نمايش بگذارند و با توجه به تنوع محلي برندگان اين پوشش در صحنه اهداي جوايز خودنمايي مي‌كرد.
پوشش‌هاي محلي، قشقايي شيراز، كردستان، آذربايجان، ايلام، عشاير اردبيل، افغانستان و ديگر نقاط در اين جشنواره خودنمايي مي‌كرد.

*خدايا چشم هايم را به من بازگردان
كودكي پنج ساله دست در دست خواهر بزرگ‌تر خود به روي سن مي‌آيد و با صداي معصومانه‌اش دعايي مي‌خواند كه اشك را به چشمان حاضران مي‌نشاند.
گويي اين رسم جشنواره‌هاي دست‌هاي كوچك دعا است تا چشمان مهمانان خود را تر شده ببيند.
اين پسر بچه خردسال در حالي كه چشمان خود را مي‌مالد دعاي فرج را زمزمه مي‌كند و معصومانه از خدا شفايش را طلب مي‌كند دعايي كه آمين همه را به همراه دارد.

*خدايا درياچه اروميه را نجات بده
دختر بچه‌اي اروميه‌اي هم از خدا خواست تا درياچه اروميه دوباره پر از آب شود تا او بتواند دوباره در اين درياچه شنا كند.
اين دعاي كودك اروميه‌اي مورد استقبال و تشويق حاضران قرار گرفت.
نفر اول جشنواره دست‌هاي كوچك دعا به خطر باز كردن زياد شير آب از خدا معذرت خواست.
دختر بچه‌اي شش ساله كه با دعاي صادقانه و استغفار كودكانه خود اول شده بود از خدا به خاطر بازكردن زياد شير آب طلب بخشش كرد.
نفر سوم اين جشنواره نيز كودكي از مشكين شهر بود كه از خداخواسته بود براي او دوست‌هايي پيدا كند و يا خودش با او دوست شود چرا كه پس از فوت مادرش كسي با او دوست نمي‌شود و پدرش هم فقير است.

سخن آخر …
استقبال كم نظير از اين جشنواره نشان داد كه جاي خالي چنين كارهايي در سطح ملي و بين‌المللي وجود دارد و مي‌توان اين جشنواره‌ها را در سطحي بزرگ‌تر برگزار كرد.
جشنواره‌هاي قبلي كه به ابتكار حسن نجفي رئيس سابق حوزه هنري آذربايجانشرقي برگزار شده بود گستره‌اي بين‌المللي داشت اما گويا مسئولان فعلي حوزه هنري ترجيح داده‌اند تا كمي دست به عصاتر در اين زمينه حركت كنند و گوشه چشمي به آسيب‌هاي احتمالي آن داشته باشند.
به هر نحو برگزاري اين جشنواره مجالي براي همه ماست در دنياي گرفتار ماديات خود به دنبال راه‌هايي براي رسيدن به خدا باشيم و شايد سوراخ گم شده دعا را با كمك كودكانمان پيدا كنيم.
منبع فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *