انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بعد از چهار سال فضای خاصّ سیاسی حاکم بر جامعه و به تبع آن، روی کار آمدن سیاستمداری که همراهی و همگامی با اصول و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی را در قالب شعار”تدبیر و امید” سرلوحه حرکت خویش معرفی و بر اخلاق مداری درتمامی شئون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأکید کرد، برای بسیاری از علاقمندان و دلسوزان نظام و انقلاب امید آفرین شد. باید خدا راشکر کرد که با روی کار آمدن دولت جدید، فضای آرام سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی حاکم شد و تا حدودی؛ جوّی منطقی و عقلایی در سطح جامعه جاری و ساری گشت. البته نباید فراموش کرد که در این حرکت یکساله، اشتباهات فاحشی نیز از سوی دولت در بعضی عرصه ها حادث شد که روحیه خطاپذیری و شجاعت عذرخواهی حتی در سطح عالی ترین مقام اجرایی کشور، یعنی رئیس جمهور محترم باز هم دلهای امیدوار را امیدوارتر به حرکت حال و آینده دولت و ملت کرد. آنچه که انتظار میرود این است که هم دولت و هم جملگی هوارداران و رده های میانی و پائینی اجرایی کشور با منش و رفتاری مطابق با شعارهای مطرح شده حرکت کرده و عامل به رفتار حرفه ای باشند. هفته گذشته، بنرهای بنفش رنگ مزین به تصاویر حضرت امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری، حجه الاسلام والمسلمین حسن روحانی و استاندار محترم مازندران در نقاط مختلف شهرستان آمل نصب و معرّف برگزاری مراسم جشن تولد یکسالگی دولت تدبیر و امید در یکی از اماکن تفریحی و ورزشی مخصوص بانوان شهر شد.

 با توجه به اینکه ستاد انتخاباتی جناب آقای روحانی در آمل و جمعی از هواداران ایشان بانی برگزاری مراسم بودند، می شد حدس زد که این مراسم، یک برنامه درون ستادی و جمع و جور باشد. البته تا اینجای کار نه جای تحلیل دارد و نه توضیح که انجام اینگونه کارها، نفس حرکت های مدنی و سیاسی و اجتماعی است و سبب ایجاد شور و نشاط در بین آحاد جامعه است و قابل تقدیر. آنچه که موجب شد تا حقیر علیرغم خواسته قلبی، کمبود وقت و عدم تمایل به اظهار نظر در خصوص عملکرد سیاسی اشخاص و گروه ها در قالب رسانه؛ دست به قلم برده و به نگارش این نوشته همت کنم، از بابت جریانات خبری و خبر سازی سایتها و وبلاگ های مختلف طرفدار و مخالف دولت و یا جریانات بی طرف است. شنیده ها اندر احوالات برگزاری مراسم جمعه، ۲۳ خرداد ۹۳ حکایت از این دارد که: علی الظّاهر، کمی بعد از آغاز این برنامه و در حین سخنرانی استاندار محترم مازندران، برق سالن همایش و منطقه اطراف پارک بانوان قطع شده و در همین حین، در اقدامی سوال برانگیز و مشکوک، در قسمت بانوان، اسپری فلفل منتشر شده و این امر موجب وحشت بانوان حاضر در جلسه می شود که به تبع آن، فشار و ازدحام و اصرار بر خروج از سالن که نتیجتاً، مصدومیت عده ای از حضار و سایر ماجراها که بهتر است از سایتهای خبری یا حاضران در همایش و شاهدان پیگیر شویم.

حقیر، بی خبر از این اتفاقات، صبح شنبه و در محل کار با اطلاع رسانی احدی از همکاران پیگیر مسائل سیاسی و اجتماعی متوجه موضوع شده و در فضای مجازی و تماس های تلفنی با حاضران در این همایش، پیگیر ماجرا شدم و هرچه که بیشتر و دقیقتر به موضوع پرداختم، تحیّر و تأسفم بیشتر و بیشتر شد. اینکه چند سایت همسو که عموماً اخبار شهرستان و استان را منعکس می نمایند و در همان ساعات اولیه روز بعد از واقعه در خبر ویژه و مقاله هایشان، انگشت اتهام بر هم زدن همایش را به سمت گروه ها و افراد خاص گرفته و گروه های غیر رسمی سیاسی و مذهبی شهر را عموماً بطور غیر مستقیم متهم به دست داشتن در ماجرا دانستند، به این فکر افتادم که در حد خود نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهم. البته آنچه که به ذهنم رسید این بود که گذشت زمان خیلی به منطقی تر شدن نظرم کمک خواهد کرد که الحمدلله در این ساعات که دقیقاً پنج روز از ماجرا می گذرد و توانستم تحقیق جامعی راجع به ماجرا داشته باشم، می توانم منطقی تر فکر کنم و بنویسم. عزیزان! قرار بود اخلاقمدار باشیم. تا آنجایی که شنیده ایم و دستگیرمان شده، هیچ گروه و دسته ای از بابت این ماجرا بازداشت نشده و معترف و متهم به عاملیت در این اغتشاش نشده است. هیچ یک از مسئولین امنیتی، انتظامی و سیاسی شهر نیز موضع گیری رسمی نکرده اند، پس چگونه است که حتی چند ساعت از اصل ماجرا نگذشته، با الحانی متأسفانه توهین آمیز و غیر حرفه ای نظیر: گروه های فشار، تندروها، مخالفان تندروی دولت و… دیگران را متهم می کنیم؛ بدون اینکه بنشینیم و به سهل انگاری و تبعات ناشی از مسئولیت ناشناسی خودمان فکر کنیم؟ به عنوان کسی که سالیان متمادی است که دستی در امور فرهنگی و مذهبی در سطح شهر دارم، میدانم که برای برگزاری بی نقص یا کم نقص اینگونه مراسمات، برنامه ریزی همه جانبه و اشراف صد در صدی به ابعاد چنین همایش هایی اجتناب ناپذیر است. پس چگونه است که نمی توانیم در ابتدایی ترین کار ممکن با ادراه برق شهر هماهنگی کنیم تا برق منطقه را که در شبهای قبل نیز سابقه قطعی داشته، پوشش دهند؟ یا در صورتی که قطعی غیر قابل پیش بینی یا اجتناب ناپذیر است، چرا نسبت به پیش بینی سیستم برق اضطراری اقدام نشده است؟ البته انتقاداتی نیز در خصوص پوشش درمانی مصدومین حادثه، مسائل انتظامی و… نیز مطرح است که طرح آنها در این وجیزه نمی گنجد. نکته دیگر این است که عموماً از برگزار کنندگان و بانیان اینگونه مراسمات انتظار میرود که با خونسردی و خویشتن داری به آرامش فضا کمک کنند که شهادت شاهدان و اسناد موجود نشان میدهد که متأسفانه تعدادی از بانیان مراسم در فضای داخل و خارج سالن با الفاظ و حرکاتی سوال برانگیز، فضا را ملتهب تر و بی ثبات تر کرده و متأسفانه مثل اینکه ریخته شدن آبروی آنها نزد استاندار محترم یا رسیدن گزارش واقعه به نهاد ریاست محترم جمهوری و تبعات آن حتی از آنچه که به سر ملت آمده مهمتر بوده است!! البته دلسوزی استاندار محترم مازندران و سایر مسئولین حاضر در همایش نسبت به وضعیت مصدومین حادثه و تلاش در رفع کدورت روحی آنها قابل تحسین است.

 برادران و خواهران برگزار کننده همایش! عملکرد حضرات در برگزاری این برنامه، سوالات زیادی را در اذهان عموم پدید آورده که می طلبد ابتدا نسبت به تشکیل جلساتی در تجزیه و تحلیل عملکرد خود تحقیق نمایید که البته با توجه به شناختی که از شما داریم، حتماً نسبت به انجام این کار همت گماشته اید. نکته دیگر اینکه: شجاعانه و مردانه به مانند رئیس دولتی که طرفداری از آن را افتخار خود میدانید، همانطور که جهت دعوت مردم به شرکت در همایش، به نصب بنر و تراکت در سطح شهر اقدام کردید، به همین صورت از عموم مردم عذر خواهی کرده و مسئولیت کوتاهی ها را تماماً  و کمالاً پذیرا شوید. اینگونه است که مردم ما را اخلاقمدار می یابند!

13 thoughts on “قرار بود اخلاق مدار باشیم”
  1. ما مظلومان همیشه تاریخیم
    حسین بن علی ها به مسلخ تاریخ می روند
    باید سنگ کف آب باشیم نه کف روی آب

  2. خیلی خوب و زیبا نوشتید. جای اینگونه تحلیل ها در فضای رسانه های شهر و استان خالی است. از زحمات مسئولین سایت هراز نیوز تشکر می کنم.

  3. جای تعجب دارد.فکر می کردیم که واقعاً کار تندروها بوده. از بس که جو سازی کردن بعضی ها.راستی تا حالا آقایون عذر خواهی هم کردند؟!

  4. هراز نیوز، متشکریم. باقری دوستت داریم…!

  5. آقای باقری عزیز،
    تا بوده؛ همین بوده. این هنر ما ایرانی هاست که تقصیرها رو گردن دیگران بندازیم. ای کاش شما هم بودید و میدیدی که چیجوری این آقای مسئول برگزاری به دیگران می پرید. چیجوری فرماندار و نیروی انتظامی و… رو مقصر قلمداد می کرد. هنر این آقایون همینه دیگه.

  6. از سایت فاخر هراز نیوز بابت درج این یادداشت خوب و روشنگر تشکر میکنم. دست مریزاد. یاعلی

  7. خدا رو شکر که بعضی رسانه ها مثل هراز نیوز هستند که جرأت کنند واقعیت ها رو انعکاس بدهند. ما که از خیلی از این مسئولین به ظاهر ارزشی نا امید شدیم. آخه آقای فرماندار، آقای… مگر ندیدید که چگونه در این موضوع، بچه های مظلوم حزب اللهی شهر رو مثل سیبل مورد هدف قرار دادند؟ چرا یکی از شما هم دادش در نیومد؟ چرا حرف نزدید؟ یعنی میز ریاست اینقدر می ارزه؟

  8. هر وقت که نگاه می کنم جوانهای غیوری مثل اداره کنندگان هراز نیوز و دیگر سایت های ارزشی و امثال نویسنده این یادداشت(آقای باقری) اینطور دلاورانه وسط میدان هستند و مسائل را رصد می کنند به موضوع ادامه دادن راه شهدا امیدوار می شوم. خداوند شما جوانهای مومن را برای ما حفظ کند. م-ن

  9. سلام ؛ ای کاش منبع را ذکر می کردید.
    منبع : سایت فرهنگی مذهبی قافی

  10. از سایت هراز نیوز به خاطر روشنگری و اطلاع رسانی متعهدانه تشکر می کنم.

  11. فوق العاده است. هم شجاعت سایت و هم محتوای این یادداشت. از اونجایی که سایت های دیگر خبری آمل حتی خبر این ماجرا رو با نوعی رفتار محافظه کارانه پوشش دادند و هیچ تفسیر و توضیحی رو هم بعداً ارائه نکردند. به هر صورت از این کار خوبتون کمال سپاس رو دارم. موفق باشید.

  12. با توجه به اینکه آنقدر این موضوع مهم بوده که جلسه شورای تامین برای بررسی جوانب آن تشکیل شده، خیلی خوب بود که مسئولین شهری، مخصوصا فرماندار محترم در این خصوص موضع گیری و روشنگری می کرد. خیلی سوالات بی پاسخ مانده و جا دارد پاسخ روشن داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *