هراز نیوز :  دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سالی که با نام سال «اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته است و همچنین با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ و تهاجم گسترده‌ای که دشمن به انحاء مختلف در حوزه‌هایی منجمله بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌ها که در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیر گذار هستند دنبال کرده ، دستورالعملی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری با همکاری دستگاه های مختلف این کشور تدوین شده وارائه گردیده است.

جابری انصاری درباره مفاد این دستورالعمل گفت: مفاد این دستورالعمل باید اجرایی شود که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند بخش عملیاتی می گردد، یکی از این بخش‌ها رصد عرضه بازی‌های رایانه ای در کشور، هم در فضای مجازی و هم در سطح جامعه یعنی بازار است.

او ادامه داد: از وزارت ارشاد و حوزه‌های مرتبط درخواست شده است که براساس ماده 12 این دستورالعمل گشت‌های ویژه‌ای را درسراسر استان های کشور به منظور رصد سطح عرضه و جلوگیری از عرضه بازی‌های غیر مجازو اسباب بازی‌های مضربرقرار نماید.

جابری انصاری افزود: ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از مجموعه های فعال و اشاره شده در دستورالعمل مذکور با توجه به تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرایی شدن مفاد مرتبط با بندهای این دستورالعمل، از زمان ابلاغ دستورالعمل تا کنون هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های مختلف مانند تعزیرات حکومتی، پلیس نظارت بر اماکن عمومی، شورای اصناف و اتحادیه‌های صنفی مربوطه انجام داده است و با همکاری  ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مفاد مورد نظر این دستورالعمل را عملیاتی گردیده است که امیدواریم با در نظر گرفتن این تدابیر، یک عزم جدی در مبارزه با قاچاق این محصولات که مورد دغدغه همه مسولان فرهنگی کشور بویژه مقام معظم رهبری  انجام دهیم.

او یادآور شد: آن‌چیزی که برای ما مهم است تدابیر مقام معظم رهبری و دغدغه های معظم له در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اشاراتی بود که  به بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌های وارداتی داشتند. قطعا اینگونه محصولات چنانچه از کانال‌های غیررسمی و بصورت غیر مجاز وارد بازارهای کشور گردند می توانند در ترویج سبک زندگی غربی در ذهن کودکان و نوجوانان موثر باشند.

وی افزود: یکی از مباحثی که بصورت جدی باید توسط تمام دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دستگاههای دخیل در عرصه فرهنگ دنبال گردد ایجاد بستری مناسب برای ترویج آثار مجاز و فرهنگ استفاده  بهینه  از این محصولات در میان خانواده ها باشد.

در نتیجه هدف ما از مدیریت سطح عرضه، ایجاد بستر فرهنگی برای خانواده‌ها و نوجوانان است. یعنی ما در حوزه آموزش و حوزه خانواده بتوانیم فرهنگ‌‌سازی لازم را در دستور کار قرار دهیم.

جابری انصاری اظهارداشت: به همین منظور تولید انیمیشن، تبلیغات مناسب در رسانه های جمعی، حمایت از بخش تولیدات داخلی و توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر که بارها توسط مسولین ارشد وزارت ارشاد به آنها اشاره شده است می‌تواند گام موثری برای بهبود این وضعیت به دنبال داشته باشد.وی ضمن تشکر از مدیران ارشد سازمان قاچاق کالا و ارز که در تدوین این دستورالعمل که گام موثری در بهبود وضعیت بازی‌های رایانه‌ای و اسباب بازی‌ها  برداشتند، از تمام دستگاهها دعوت کرد تا  برای تحقق این دغدغه وتلاش برای جلوگیری  از عرضه بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز، اسباب بازی‌ها و محصولاتی که می‌توانند روی کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارند گام بردارند.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری یادآورشد: در این دستورالعمل یکی از مباحثی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به انجام آن است رصد سطح عرضه انبارهای اسباب‌بازی‌های وارداتی است .

جواد حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *