کاهش دما و وزش باد خنک در روز گذشته پیش‌بینی وضعیت ناپایدار جوی را برای مازندران اعلام کرد. باران شدید از ظهر امروز در مازندران و تبع آن در مرکز این استان باریدن گرفت و سبب آبگرفتگی بسیاری از معابر شد.

شدت باد و بارش باران به اندازه‌ای بود که سبب آبگرفتگی معابر اصلی، فرعی خیابان‌ها و نیز اماکن مسکونی شد و براساس گزارش آتش‌نشانی سبب تخریب دیوار کارگاه آلومینیوم سازی شد که سه کارگر زیر آوار ماندند و با نجات جان یک نفر دو فوتی بر جای گذاشت.

بارش باران همراه با سیلاب در مرکز مازندران بسیاری از معابر اصلی را در نوردید و سبب محو شدن جوی‌های بیش از یک متر حاشیه خیابان شد.

* بارندگی بی‌سابقه‌‍‌ در 20 ماه گذشته

سیلاب تردد خودروها را متوقف کرد و حتی در برخی موارد سبب شد تا اتومبیل‌های در حال حرکت در آبگرفتگی بمانند.

وسعت و شدت بارندگی به حدی بود که شهردار ساری اعلام کرد: بارندگی بی‌سابقه‌‍‌ای طی 20 ماه گذشته در مرکز مازندران جاری شد که واحد خدمات شهری شهرداری با تجهیز 200 نیروی انسانی آماده امدادرسانی است.

مهدی عبوری، شهردار ساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بالا بودن آب‌های سطحی سبب آبگرفتگی بخش‌های اصلی و فرعی برخی از مناطق شهری شد، اظهار داشت: ستاد بحران شهرداری ساری از نخستین ساعت شروع بارش باران در سطح شهر مستقر شد و  نیروهای آتش‌نشانی شهرداری ساری در سه شیفت آماده‌باش هستند.

شهردار ساری با بیان اینکه طغیان رودخانه تجن سبب شد تا آب این رودخانه درون شهری به سطح شهر وارد شود، تصریح کرد: علی‌رغم تذکراتی که از شب گذشته خدمات شهری شهرداری ساری به آب منطقه‌ای داد دریچه‌های ورودی و خروجی تجن بسته نشد.

عبوری با اشاره به اینکه نیروهای امدادی شهرداری ساری با همکاری سازمان آتش‌نشانی و نیروی انتظامی تا ساعتی بعد از بارش باران در ستاد بحران آماده خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون گزارش مبنی بر مرگ و میر و جراحت نیروی انسانی در داخل شهر به شهرداری گزارش نشد.

وی از بیمه جامع شهری در وقوع حوادث به شهر ساری خبر داد و گفت: هر خسارتی ناشی از حادثه به شهروندان وارد شود بیمه طرف قرداد پس از تایید کارشناسان شهرداری نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌کند.

به گفته مصدری، رئیس اورژانس مازندران باران نه تنها در مرکز مازندران سبب مرگ دو کارگر و یک مجروح شد بلکه با ریزش سقف خانه‌ای در شهرستان فریدونکنار سبب مجروح شدن اهالی خانه شد و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گزارش فارس، آبگرفتگی مرکز مازندران سبب مسدود شدن راه‌های مواصلاتی مناطق بالادست شد و راه ساری به کیاسر را مسدود کرد.

به گفته معاون عمرانی استانداری مازندران؛ میزان بارندگی در شرق استان بیش از سایر مناطق است و امروز گلوگاه بیشترین بارندگی را با 93 میلی‌متر به خود اختصاص داد.

علی نبیان با بیان اینکه  آبگرفتگی وسیعی در شهرستان بهشهر شاهد هستیم، افزود: گل و لای و سرشاخه‌های بالا دست به همراه سیلاب وارد سطح شهر شد.

این مسئول مسیر ساری کیاسر را مسدود اعلام کرد و گفت: منطقه هولار، چهاردانگه و کلیجانرستاق شهرستان ساری دچار سیلاب شد و ستاد بحران فرمانداری همچنان برای رفع مشکلات در منطقه مستقر است.

نبیان میزان بارندگی در ساری را 44 میلی‌متر و در دشت‌ ناز 49 میلی‌متر اعلام کرد.

* غافلگیری مسافران در مازندران

شدت سیلاب امروز مازندران نه تنها سبب مختل کردن زندگی برخی از شهروندان مرکز استان مازندران شد؛ بلکه سبب غافلگیر کردن مسافران تعطیلات پایان هفته در سفر به شمال هم شد که بسیاری از مسافران در مسیر محور سوادکوه دچار سیل‌زدگی شدند و با امداد‌رسانی به موقع هلال احمر، شهرداری، فرمانداری و نیروی انتظامی به مناطق امن انتقال داده شدند.

* تخریب اراضی زراعی 28 روستا منطقه چهاردانگه

فرماندار ساری نیز با اعلام اینکه بارش شدید باران امروز سبب آبگرفتگی بخش چهاردانگه، کلیجانرستاق و مرکزی شهرستان ساری شده است، گفت: تاکنون اراضی زراعی 28 روستا در منطقه چهاردانگه تخریب شد.

جواد واحدی افزود: در اثر بارش شدید امروز 150 هکتار از ارضی کشاورزی بخش کلیجانرستاق 100 درصد خسارت دید.

وی از قطع ارتباطی چند روستا در بخش چهاردانگه خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا پایان ساعت امروز ارتباطات وصل شود.

فرماندار ساری اذعان داشت: ستاد بحران فرمانداری از روز گذشته در مرکز مازندران تشکیل شد و همچنان اعضا در محل حادثه نسبت به رفع سیل‌زدگی تلاش می‌کنند.

براساس آخرین نقشه‌های پیـش‌یابـی هواشناسی، وضعیت جوی مازندران امروز ابری همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش دما است.

هواشناسی وضعیت دریا را مواج و طوفانی اعلام و سرعت باد را 6 تا 12 و گاهی تا 20 متر بر ثانیه گزارش داد.

براساس همین گزارش، بیشنیه دمای هوای امروز ساری را با سه درجه کاهش نسبت به روز گذشته به 28 درجه سلسیوس و کمینه دمای هوای امشب مرکز مازندران را نیز با سه درجه افزایش نسبت به شب گذشته به 19 درجه بالای صفر اعلام کرد.

هواشناسی مازندران هوای روز پنج‌شنبه را باری همراه با رگبار، رعد و برق پراکنده و وزش باد  و نیز به تدریج با کاهش ناپایداری و ابر گزارش داد.

براساس همین گزارش هوای روز جمعه و شنبه مازندران صاف تا نیمه برای و همراه با افزایش دما پیش‌بینی شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *