هراز نیوز : برگهای دفتر خاطراتم را یک به یک ورق می زنم. صفحات خالی آن قلبم را به آتش می کشد. صفحاتی که باید مملو از خاطرات شیرین شهدا، جانبازان و پاسداران گرانقدر و بی ادعای وطن باشد.

زندگی ماشینی امروز، این زندگی پرهیاهو و دلفریب، مجال ادای دین را از ما گرفته، مشغول امور دنیوی خود شده ایم. و صد افسوس که بی خبرانیم.

روزهای سال از پی هم سپری می شوند، دریغ از یک تلنگر. اما چه تلنگری والاتر از میلاد سومین امام عالم تشیع و چه بهانه ای سبزتر ازمیلاد یگانه بازوی ایشان حضرت ابالفضل العباس.

انجمن خبرنگاران و اهالی خانه مطبوعات آمل با فرارسیدن این اعیاد پرفیض ونام گذاری آنها به روز پاسدار و جانباز فرصت را غنیمت شمرده به دیدار دوتن از فرماندهان  بی ادعا و نام آشنای دفاع مقدس  شهرستان آمل رفته و پای صحبت های آنها نشستند تا پس از سالها به خاطراتی گوش بسپارند که تاکنون کمتر توجهی به آنها شده است.

اولین میزبان اهالی قلم، سردار علیجان میرشکار بود. نامش را بسیار شنیده وقصه ی رشادتها و جان فشانی هایش نقل مجالس بود. وقتی توفیق این دیدار نصیب من شد تصمیم گرفتم امور دنیایی را رها کرده، دوستان خبرنگارم را همراهی کنم.

سردار میرشکار تمایلی به خودستایی و تعریف از خاطرات خودد نداشت و با وجود پافشاری خبرنگاران ترجیح داد از همرزمان و شهدایی یاد کند که سالهاست از کاروان یادها و خاطره ها جامانده اند.

سردار میرشکار با اشاره به اینکه سرداران مازندران همچون شهید توسی تاکنون به درستی معرفی نشده اند گفت : ابو عمار یکی از این سرداران است. وی دانشجوی رشته دندانپزشکی در آلمان بود. پس از اقامت امام خمینی ره در پاریس نزد امام رفت و از ایشان کسب تکلیف کرد که آیا در شرایط کنونی مصلحت به ترک تحصیل و پیوستن به انقلاب می باشد؟ در پی موافقت حضرت امام شهید ابوعمار در طول اقامت ایشان در پاریس همواره همراهشان بود. پس از انقلاب نیز تنها کسی بود که مسئول انتقال خانواده امام راحل به ایران بودند. بعدها فرماندهی سپاه مریوان در آن مقطع را به عهده گرفت.

سردار میرشکار در ادامه اشاراتشان افزود : یکی دیگر از این فرماندهان شهید نعیمی است. ما باید عملکرد ایشان را در عملیات والفجر 8 به تصویر بکشیم. وی افزود : اگر به شرایط اقلیمی عملیات والفجر 8 را توجه کنید متوجه می شوید که این عملیات به مطالعات گسترده دانشگاهی نیازداشت اما شهید نعیمی با وجود اینکه تحصیلات دانشگاهی نداشتند، نموداری از آن ارائه دادند که  بی نظیر است.

سردار میرشکار پیرامون فضایل شهید تیموری اظهارداشت : آنچه ایشان را به عنوان شهید تیموری معرفی کرد، آموزه های نظامی ایشان نبود بلکه بار معنوی ایشان بود. شهید تیموری علاقه  عجیبی به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا داشت و جای شگفتی دارد که بعد از شهادت نیز جنازه ایشان یکبار پیش از تدفین به مشهد برده شد.

وی همچنین در وصف فضایل این شهید خاطرنشان کرد : شناساندن شهید تیموری با تمام ابعاد او مشکل است.

سردار در ادامه با بیان مقام شهید نائیجیان در بین شهدا گفت: ایشان قبل از شهادت در نامه ای به والدینش نوشت : من شمارا خیلی دوست دارم و شما به منزله چشمان من هستید اما اسلام و امام به منزله قلب من هستند. آدمی می تواند بدون چشم زندگی کند اما بدون قلب خیر.

میرشکار افزود : در وصف شهید نائیجیان باید عمق علاقه ایشان را به اسلام و امام به تصویر کشید.

یادگار هشت سال دفاع مقدس  با تاکید براینکه وقتی دنیا بر خلاف دین و گفتمان امام راحل ورود کرد ما وارد عرصه شدیم وگرنه ما نظامی نبودیم  افزود :

اگر شما نامه های عاشقانه شهدا به همسرانشان را مطالعه کنید پی می برید این شهدا برخلاف دیدگاه بسیاری، برای فرار از خانواده در جبهه و جنگ حضورپیدا نکردند بلکه همه آنها عاشق بودند. عاشق خانواده و همسرانشان بودند .

مدیر کل اسبق بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در مازندران  در پایان سخنانش  از خبرنگاران خواست که در جهت شناساندن هرچه بهتر شهدا، جانبازان و پاسداران 8 سال دفاع مقدس دست به قلم شده همه ابعاد وجودی آنان و قصه رشادتها و دلاوری هایشان را بازگو کنند.

فائزه سلیمی، هرازنیوز

4 thoughts on “سرداری که بیش از نظامی بودن عاشق بود !”
  1. آفرین.. چه قلم شیوائی.. خوبیش اینه اغلاط املائی و نگارشی بسیار کمی داره..

  2. باسپاس از مصاحبه کننده،لطفا درصورت امکان از زندگی سردار عزیزتحقیق کنیدچون بسیارجالب وشنیدنی است؛ امیدوارم خداوندسبحان ایشان رابرایمان نگه داردچون بادیدنشان خیلی ازخاطرات برایمان زنده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *