هرازنیوز:گرچه واژه ( بيت )در لغت معناي روشن و ساده اي دارد ليکن در مصطلح قرآني و نيز در فرهنگ ديني در زمره واژه هاي معنادار و قدسي است که با جلال و شکوه تمام از آن ياد مي شود ،
واژه هائي همانند ( بيت الله الحرام ) ( بيت عتيق )( بيت المقدس ) ( اهل بيت ) و نظائر آن در باور اسلاميان و خصوصاً شيعيان بسيار عزيز و عظيم است .
اصطلاح ( اهل بيت ) که از سوي حق مطلق و خداي سرمد بلکه به زبانش و در کلامش قرآن مجيد به صراحت بيان شده [ اِنمّا يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهلَ البَيت و يطهرکم تطهيرا ] ( احزاب ٢٢ ) نزد شيعيان بعد از توحيد و رسالت ، عزيزترين و محبوب ترين عبارت است به گونه ايکه هوّيت و هستي خود را مرهون آن دانسته و حاضرند تمام وجود و همه جان خود رادر جهت احياء و ابقاء آن ايثار ونثار نمايند .
پروردگار سبحاني با افاضه کريمه [ في بيوت اَذن الله اَن تُرفع و يُذکر فيها اسمُهُ يسبح له فيها بالغدوّ والاصال ] ( نور ٢٧ ) رفعتي به کلمه ( بيت ) بخشيد که ضمن داشتن معناي ملکي ، هوّيتي ملکوتي و سمت و سوئي الهي يافت و از نوعي قداست و گونه اي نزاهت طرفي بست .
بر اساس دو کريمه فوق دو خصيصه تنزيهي و تشبيهي از سوي حق مطلق به اهل بيت عصمت و صاحب جلالت بخشوده شد ، ويژگي اول ؛ نزاهت از هر آنچه رجز و پليدي و يا رجس و پلشتي ناميده مي شود که نتيجه آن طهارت مطلق از هر خطا و پاکي بي حد از هر خطيئه است .
ويژگي دوم ؛ فسحت وجودي و رفعت مقام و باريابي به ساحت الهي است که با خود مظهريت تمام اوصاف الهي و همه افعال ربوبي را داراست و البته اينهمه در سايه اذن الهي و رخصت سبحاني ميسوراست .
از آن گاهي که کرامت پروردگاري بر اهل بيت پرتوافکند و آنها را هم از طهارت و پاکيزگي و هم از رفعت و بلنداي وجودي بهره مند ساخت ، واژه ( بيت ) به تبع آن شرافت و مکانت يافت ، ديگر ( بيت ) مکان نيست بلکه مکانت است و جا نيست که جايگاه است .
و اين معنا امروزه در فرهنگ عموم دينمداران ، خصوصاً عالمان و فرزانگان بسيار شريف و گرانبهاست ، و کاربرد خاص آن نسبت به ( بيوت ) فقيهاني ممتاز و حکيماني سرفراز است که براستي از دو ويژگي نامبرده بهره برده و هستي و حيات فردي و اجتماعي خويش را بر آن بنيان نهادند .
در روزگار ما شايسته ترين و نخبه ترين انساني که بدون ترديد شأنيت اين معنا را يافت که از مواهب تنزيهي سبحاني طرفي ببندد و از عطاياي تشبيهي الهي بهره برَد ، همانا شخصيت عزيز الوجود و حقيقت نادرالظهور امام خميني ( ره ) است که به شايستگي مکان او مکانت يافت و جاي او جايگاه شد و منزل او ( بيتي )شد که پروردگار عالم بدان اذن رفعت و فرصت صعود بخشيد ، البته اين رخصت الهي مرهون عمري مجاهدت و اجتهاد و روزگاري طولاني اخلاص و پاکي و آزمونهاي سخت و دشوار الهي است که اين مدال پر افتخار تنها به شايستگاني عطا مي گردد که در سايه کريمه [ و اذ ابتلي ابراهيمَ ربَه بکلمات فاتمّهن قال اِني جاعلک للناس اِماما ] ( بقره ١٢٤) توانستند درون خود را پاک تر از بيرون و باطن خويش را زيباتر از ظاهر سازند ، و البته روشن است که اين معنا دفعةً ارزاني نخواهد گشت و ناگهاني پديد نخواهد آمد .
امام خميني ( رض ) که خود متوجه اين تحوّل کيفي و اين تغيير مکانتي بود همواره بر آن مي کوشيد که منزلت و جايگاه اين ( بيت ) را صيانت نموده و هر آنچه موجب ضعف و باعث وهن است طرد نمايد ، هرگز اقتدار معنوي آنر با قدرت مادي و غناي ملکوتي آنرا با ثروت ملکي اشتباه نگرفته و يا معاوضه ننمايد . اخلاق و کرامت الهي آنرا با هيچ متاع دنيايي مبادله ننموده ، او نه تنها خود از عرش ( بيت ) به فرش منزل تنزّل نکرد بلکه همواره به نزديکان و ياران و همراهان سفارش داشت تا حريم بيت را پاس بدارند و اين جايگاه الهي که امانت خداي سبحاني و مأوي و ملاذ مردمي است را از تعرّض و دست اندازي ديگران سالم و مصون نگاه دارند .
بيت امام ( ره ) نيز از زماني که به تبع زعامت و قيادت الهي امام ( ره ) شکل گرفت ، سعي برآن داشت که همانند رائدش مستقيم باشد و جز بر بازتاب دهندگي افکار ، آراء ، نظرات امام ( ره ) نينديشد و هرگز از مسير تعيين شده عدول ننموده و کژراه برنگزيند .
اين ويژگي در تمامي دوره هائي که امام ( ره ) امامت داشت مستمر بود ، چه در دوران ننگين ستمشاهي که به مبارزه و مظلوميت و زجر و حبس و تبعيد مي گذشت و چه در روزگار تنهائي و غربت وتبعيد ترکيه ونجف اشرف و چه در اوج عزّت وعظمت راهبري نهضت و معماري نظام اسلامي و اين سند پر افتخار در خاطره ملت و ديباجه صحيفه مملکت و نظام اسلامي حک شده و از بين رفتني نيست .
اکنون همگان نام عزيز خميني ( ره ) و انديشه بلند و اخلاق کريمانه و روحيات شجاعانه و نهايتاً انقلاب شکوهمندش را در بيتش مي جويند ، بيتي که ديگر مکان نيست بلکه مکانت است و مُلک نيست که ملکوت است ، بيتي که عزّت و عظمت از آن مي جوشيد و هرگز ذلّت و خواري در آن راه نداشت ، بيتي که از مال و مقام و ديگر مظاهر دنيائي اثري نداشت بلکه برآن زهد و تقوا و قناعت و کفاف حاکم بود ، بيتي که هرآنچه از صداقت و رفاقت بود در آن جمع و از حقد و کينه يا حسد و شينه در آن اثري نبود ، بيتي که از عظمت وبزرگي چشم جهانيان را خيره ساخته و از حقارت و کوچکي وخردي و کوته بيني هوائي نداشت و خلاصه بيتي در سايه بيت اهل بيت بود که همگان از دوست و دشمن ، بَرّ و فاجر ، عالم و جاهل بدان اميد داشته و به سوي آن مشتاق بودند آنگونه که ازشيمه اهل بيت آموختيم و آنچنان که از زياراتشان به دل نشانديم [.. .ولا عالم ولا جاهل و لا دنيّ و لا فاضل و لا مؤمن صالح و لا فاجر طالح … الاّ عرَّفهم جلالة امرکم و عظم خطرکم و کبر شأنکم ]( زيارت جامعه )
ملت بزرگ و بزرگوار ايران بلکه امت اسلامي بدرستي مي داند که اکنون اين بيت متعلّق به عالم اسلام و جامعه اسلامي است اين ميراث گرانقدري است که پروردگار عالم براي اين امّت ذخيره ساخته تا سرمايه اي براي اسلام و دلمايه اي براي نظام و دستمايه اي براي امّت بزرگ اسلام باشد و بماند تا آيندگان از آن توشه برگيرند و مسير رسالت نبوي ( ص ) و ولايت علوي ( ع ) و عزّت حسيني ( ع ) را در روزگار کنوني و قرون متوالي از آن بجويند و به فرث افراط و روث تفريط دچار نگردند .
اکنون که اصحاب بصر و ارباب نظر بلکه هر شاهد و غائبي حاضر و ناظر است که چگونه اهل اين بيت معظّم و اصحاب پيدا وپنهان اين خانه معزّز با سلوک علمي و منهج اخلاقي در عين عزّت و صلابت ، تلاش دارد تا به هر نحو ممکن و برغم بسياري از مسائل و مصائب اين بارگاه قدوسي و آن حرم سبحاني را برابر توصيه هاي شفهي و وصاياي کتبي آن سفر کردهء شاهد و آن مهاجر ناظر حفظ و صيانت نمايد ، بر همگان خصوصاً پيمايش کنندگان انديشهء والا و پويندگان انگيزه بالاي خميني عزيز ( ره ) ، فرض و لازم است تا با افکار و نظرات دانشي و نيز با قلم و بيان ارزشي خويش جامعه ايراني بلکه امت اسلامي را به اين جايگاه يگانه و اين ( بيت ) بي تا توجّه داده و بر آن باشند تا مبادا افرادي بر اساس شبه علمي يا شهوت عملي گرفتار خطاي نظري و يا خطيئه عملي شده و آتش به خرمن خود و ملّت برند و يا به عرصه سيمرغ جولان زنند که سرنوشت محتوم آنان در سنت الهي و نيز حافظهء تاريخي ملت و مملکت ثبت است .
در پايان ، اکنون که در آستانه بيست وپنجمين سالگرد آن رحيل سعيد و آن مهاجر مراقب هستيم ، ضمن آرزوي علوّ مرتبت و دنوّ منزلت ، خالصانه ترين درودها و پاکيزه ترين تحيات را تقديم محضرش نموده و از حضرتش عاجزانه التماس مي نمائيم تا براي حفظ آن بيت رفيع و آن جايگاه منيع و نيز بقاي نظام جمهوري اسلامي و رهبري معظّم انقلاب و مردم عزيز ، درکنف هدايت وحمايت حضرت بقية الله اعظم و وليّ زمان ( عج ) ، دعا نمايد.
حوزه علميه قم ؛ مرتضي جوادي آملي