رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی از بازگشایی سایت شهر سوخته پس از ۵ سال خبرداد.
جلیل گلشن در گفت و گو با هنرنیوز،ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: شهر سوخته از سایت‌های بسیار مهم باستان‌شناسی کشور است که قرار است پرونده ثبت جهانی آن در نشست پیش روی یونسکو در مسکو مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم به فهرست ثبت جهانی افزوده شود.

وی با ابراز امیدواری برای شروع مجدد کاوش‌ها در فصل مناسب افزود: این کاوشها از زمستان امسال  آغاز خواهد شد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به این که سایت مذکور با مشکل خاصی مواجه نبوده و صرفاً ۵ سال تطعیل بوده است، گفت: با توجه به جایگاه شهر سوخته تداوم کاوش‌های آن ضروری است. شهر سوخته از شهرهای مهم شرق کشور است که حوزه نفوذ فرهنگی آن بسیار گسترده بوده و در داخل و خارج مرزهای ایران تسری یافته است.

او با تأکید بر این که کاوش‌ها در این شهر با توجه به اهمیت آن باید طی فصلهای متمادی ادامه یابد، گفت: از طریق این کاوش‌ها می‌توان با ساختار شهرنشینی این منطقه به طور کامل آشنا شد.

گلشن اظهار کرد: همچنین این کاوشها به سرپرستی دکتر سید منصور سید سجادی انجام خواهد شد.

رییس پژوهشگاه با اشاره به نیاز سایت شهر سوخته به گروه‌های تخصصی مختلف، تصریح کرد : برای کاوش‌ها و مطالعات دقیق‌تر باید متخصصان دیرین جانور شناسی ، دیرین گیاه‌شناسی و دارندگان سایر تخصص‌ها حضور داشته باشند. همچنین در صورت احساس نیاز از تیم های خارجی نیز برای همکاری در کاوش‌ها بهره می‌گیریم.

وی درباره بودجه تخصیصی به این پایگاه پژوهشی اذعان کرد: هنوز مقدار این بودجه مشخص نیست اما قطعاً به قدری خواهد بود که کفاف فعالیت‌های مطالعاتی و کاوش‌ها را بدهد.

گلشن درباره آتش سوزی اخیر نیز توضیح داد: به هیچ وجه به موزه شهر سوخته آسیبی وارد نشده است و فقط سالن آمفی تئاتر آن دچار حریق شده است .

وی تأکید کرد: در پایگاه پژوهشی شهر سوخته تعدادی از یافته‌های حاصل از کاوش‌ در محوطه تاریخی شهر سوخته در ویترین‌های مناسب که از استاندارد لازم برخوردارند،نگهداری می‌شود. و موزه شهر سوخته در اسرع وقت بازگشایی می‌شود.


به گزارش هنرنیوز،محوطه تاریخی شهر سوخته نیز حدود دو کیلومتر با این پایگاه پژوهشی فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *