رشادت‌های دلیرمردان دیار علویان در دوره‌های مختلف تاریخ در دفاع از میهن و به ویژه دین مبین اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست.

فریدونکنار نیز که شهری با اصالت است در میانه این کانون قرار دارد، کانون ارادت به ولایت، کانونی که از گلوگاه تا رامسر پرانرژی و استوار پای آرمان های بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده‌اند و همیشه مردمانش برای کشور افتخارآفرینی کرده‌اند.

در آستانه سالروز فتح الفتوح خرمشهر با عملیات بیت‌المقدس که یادگاری بزرگ از دوران دفاع مقدس است قرار شد با یکی از یادگاران آن عملیات گفت‌وگو کنم.

*خیلی دوست داشتم صدای جابر را می‌شنیدم

صدای زنگ تلفن همراه نظرم را جلب کرد، نوشته را می‌بینم، جابر معافی، اما می‌دانم سایه پدر رسانی‌ام از سر فرزند کوچکش در فارس چیده شده، خیلی دوست داشتم صدای جابر را بار دیگر می‌شنیدم، محتوای تماس این بود که قرار شد با سردار نانواکناری دیدار کرده و با این یادگار ارزشمند دفاع مقدس از خطه مبارک مصاحبه کنم.

ساعت 21 همان شب با سردار تماس گرفتم، مثل گذشته با رویی گشاده و صلابت همیشگی پاسخ داد، قرارمان شد برای 12 ساعت بعد یعنی فردا ساعت 9 صبح در دفتر کار حاج ولی‌الله که روبروی گلزار شهدای تکیه معصوم‌زاده و در جوار مزار نورانی سردار سرلشکر شهید حاج حسین بصیر قائم مقام لشکر ویژه 25 کربلا واقع شده است.

فارس: از حال و هوای ولایتمداری فریدونکناری‌ها بگویید؟

نانواکناری: فریدونکنار حتی پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی هم به قم مازندران شهره بود و حضور مردم ما در برنامه‌های مذهبی ستودنی بود، جوانان خوب و مستعدی داشتیم، فریدونکنار قبل از انقلاب یکی از شهرهایی که حکومت نظامی از ابتدا بصورت زرهی وارد شد چون یادم هست در بسیاری از مناطق ورود زرهی نظامیان در مرحله بعدی بود، به هرحال شهدای گرانقدری از جمله شفیع‌زاده، یزدانخواه‌ها و عباسی شهدای انقلاب منطقه بودند.

ما آقای مالایی را داریم که مجروح قطع نخاعی است که از یادگاران قبل از دفاع مقدس هستند، مساجد ما پایگاه حرکت‌های انقلابی بودند و در واقع دینداری و ولایتمداری فریدونکناری ها از همان زمان زبان زد بود. حتی فریدونکنار تنها شهر ساحلی بود که جولانگاه سو‌ءاستفاده کنندگان نشد.

فارس: فریدونکناری‌ها چقدر اهل جنگ و جهاد بودند؟

نانواکناری: فریدونکنار بعد از انقلاب جزو نخستین شهرهایی بود که توانست ژاندارمری را در اختیار خود قرار دهد، تفکرات کمونیست در منطقه را فریدونکناری‌ها سرکوب کردند. نخستین تشکیلات جهاد سازندگی نیز در منطقه در فریدونکنار وجود داشت، تشکیلات ما یک گروه نمونه در مازندران بود که با کمترین بودجه بیشترین کار را انجام می‌داد. نخستین بسیج ملی مستضعفین در فریدونکنار تشکیل شد، نخستین بسیجی‌های ما با 10 قبضه اسلحه‌ام یک آموزش دیدند. این اسلحه‌ها را از پایگاه‌های بابل و ساری گرفته بودیم، نخستین اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل ما هم آبان ماه سال 59 بود که گروه 20 نفره از فریدونکنار با ادغام گروه 20 نفره از بابلسر به مناطق عملیاتی اعزام شدند، شهید حاج حسین بصیر به همراه دوستانشان با همکاری فداییان اسلام پیش از این اعزام‌ها در جنگ بودند.

فارس: در آن زمان در افغانستان هم جنگ بود؟

نانواکناری: بله قرار شد به افغانستان برویم، تقریبا گروهانمان آماده بود، خواستیم از محضر آیت‌الله روحانی (نماینده فقید ولی فقیه در مازندران) اجازه بگیریم، گفتند از دفتر امام فرمودند که حضور در جبهه‌های خودمان را تکلیف کردند، ما هم با تمام قوا و استقبال بسیار پرشور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان فریدونکناری در جبهه‌های جمهوری اسلامی حاضر شدیم.

فارس: برویم به فضای بیت‌المقدس و خونین شهری که آزاد شد؛ دلاورمردان فریدونکنار چگونه به این عملیات اعزام شدند؟

نانواکناری: حضور بسیار چشمگیر نیروهای پراکنده فریدونکنار در بیت‌المقدس دیده می‌شد که تازه تشکیلات بعد از سال 60 ساماندهی شده بود، 20 نفر در تیپ 27 حضرت رسول بودند که حاج علی موحد فرمانده ما بود، عبور از کاروان از منطقه دارخائن باید انجام می‌شد، نیروهای تهرانی وارد کار نبودند، 15 نفر دیگر از فریدونکنار به عنوان قایقران با هواپیمای سی 330 اعزام شدند.

فارس: سختی‌های بیت‌المقدس چه بود؟

نانواکناری: قبل از عملیات عراق بسیار رجزخوانی می‌کرد که اگر شهر استراتژیکی مثل خرمشهر را بگیرید کلید ایران را به بصره می‌دهیم، منطقه فاصله‌های زمانی و مکانی موقعیت خوبی برای دشمن ایجاد کرده بود، تدابیر پدافندی دشمن در بیت‌المقدس با موانع بسیار زیادی نظیر میدان مین، عمق دادن به میدان، برپا کردن میله گردها برای جلوگیری از هلی برد رزمندگان اسلام، ایجاد موانع متعدد و به‌کار گماردن افراد ورزیده از جمله اقدامات مهم نیروهای دشمن در منطقه محسوب می‌شد.

فارس: دستاوردهای بازپس‌گیری خرمشهر چقدر شیرین بود؟

نانواکناری: پیروزی در این عملیات زمینه فتوحات بود، بیت‌المقدس میدان مبارزه قدرت‌نمایی رزمندگان اسلام در ابعاد جهانی بود. پیمان ناتو و پیمان ورشو با تمام قوا از صدام حمایت کردند، خرمشهر با وجود تبلیغات وسیع دشمن از نیروهای استکبار بازپس گرفته شد.

فارس: رمز موفیت رزمندگان اسلام در آن برهه را در چه دیدید؟

نانواکناری: توکل بر خدا رکن همه کارها بود اما بعد از آن اجرای اصل غافلگیری و سرعت عمل با کمترین امکانات در تقابل مهم‌ترین راهکارهای جنگ و بازپس گیری خرمشهر بود.

فارس: برای شما بیت‌المقدس به قول امروزی‌ها خیلی دلچسب بود؟

نانواکناری: دنیا در مقابل عظمت ایران بعد از بیت‌المقدس به زانو درآمد و زمزمه‌های پایان جنگ از همان جا کلید خورد، در بیت‌المقدس بی‌سابقه ترین اقدامات را داشتیم، به اسارت درآوردن 19 هزار نفر از نیروهای دشمن بود که یعنی شاید به همین مقدار از آنها کشته گرفتیم و غنائم خوبی هم به دست آمد، لطف خدا مثل همیشه شامل حال رزمندگان اسلام شده بود.

فارس: خاطره‌ای از آن زمان برایمان تعریف می‌کنید؟

نانواکناری: دومین سال جنگ بود، خاطرم هست که شهید حسین رمضان‌نژاد برای اعزام به جبهه‌ها به ما مراجعه کرد در حالی که ظرفیت نیروهای رزمنده فریدونکنار پرشده بود و دیگر جایی نداشتیم. خیلی گریه می‌کرد و بسیار بی‌قرار بود، یادم هست که وقتی دید گریه‌ها و التماس‌هایش به تنهایی راه به جایی نمی‌برد همسرش را واسطه گرفت که در آن زمان عاشق پیشگی شهید رمضان‌نژاد با همسرش برای همه فریدونکناری‌ها آشکار بود، همه می دانستند که چه علاقه وافری بین این دو جوان است، برایم جالب بود که همسرش جلو آمد و گفت: حاجی اگر حسین را نبرید در آن دنیا پیش خانم فاطمه زهرا شکایتت را می‌کنم و اصرار داشت که حتما همسرش همراه ما به جبهه‌ها اعزام شود، حسین رمضان‌نژاد را با خود بردیم، رشادت‌های خوبی در جبهه‌ها داشت و سرانجام جزو شهدایی شد که سرش را در راه اسلام فدا کرد که از بدنش جدا شد.

==================

گفتگو از: محمدرضا احمدی‌آسور

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930302000438#sthash.nT4qBXg1.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *