سفیر ایران در ایتالیا در خصوص تهدیدات اسرائیل علیه ایران گفت: هرگونه تحرکی علیه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه با پاسخ قاطع ، سریع و کوبنده مواجه خواهد شد، از یکسو فروپاشی رژیم اشغالگر را تسریع می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی سفیر ایران در ایتالیا در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایتالیا آنسا در پاسخ به سئوالی درباره آخرین گزارش آژانس که عملا ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی متهم کرده است گفت: نتیجه فشارهای سیاسی امریکا و تعدادی از کشورهای غربی در گزارش اخیر آقای مدیرکل آژانس کاملا مشهود است. گزارشی که برخلاف اساسنامه آژانس رویکردی کاملا غیرحرفه ای، غیرحقوقی و سیاسی دارد و به اعتبار و حیثیت و استقلال آژانس که لازمه یک نهاد بین المللی است بشدت آسیب رسانده. این گزارش اشاره به هیچ سند جدیدی نمی نماید و برگرفته از مطالعات ادعایی امریکائیهاست که بنابه اذعان آژانس فاقد اصالت بوده و لذا از هیچ  ارزش فنی و حقوقی برخوردار نیست.

حسینی ادامه داد: با این وجود جمهوری اسلامی ایران قبلا ارزیابی خود را در این باره در 117 صفحه تهیه و مستنداتی را در رد این ادعاها بیان داشته است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها از زبان عالیترین مقامات خود با صراحت و شجاعت اعلام کرده تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاح های هسته ای و بمب اتمی را ممنوع و حرام دانسته و جنایات برخی از کشورهای دارنده این سلاح علیه بشریت (هیروشیما ، ناکازاکی) را بشدت محکوم کرده و آنان را مستوجب محاکمه و مجازات می داند . در همین راستا گزارش های فنی بازرسیهای چند هزار باره آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که فعالیتهای هسته ای ایران هرگز در این مسیر گامی ننهاده است.

حسینی خاطرنشان کرد: تاکید می نمایم جمهوری اسلامی ایران در بیان مواضع خود کاملا صریح و روشن سخن می گوید و در بیان این مواضع از هیچ قدرتی نهراسیده و نمی هراسد تا بخواهد مطلبی را پنهان کند و لذا همواره با صراحت و قاطعیت اعلام کرده که ملت ایران تلاش برای دستیابی به هرگونه سلاح هسته ای را غیرانسانی و غیراخلاقی و در تعارض با تمدن و فرهنگ چندهزار ساله ایرانی و اسلامی خود می داند و البته دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای را حق طبیعی و مشروع خود دانسته و علیرغم فشارها، تهدیدات و تحریم ها و هیاهوهای سیاسی و رسانه ای، ذره ای از این حق کوتاه نخواهد آمد و همچون گذشته در چارچوب اساسنامه آژانس و معاهده NPT با صلابت و اقتدار این مسیر را تا پایان طی خواهد کرد.

سفیر ایران در ایتالیا در رابطه با اینکه کشورهای غربی از تشدید تحریم ها علیه ایران سخن می گویند نیز اظهار داشت: ملت ایران در طول 32 سال گذشته و بلافاصله پس از سرنگون ساختن رژیم مستبد سلطنتی و دیکتاتوری پهلوی وابسته به آمریکا و استقرار نظام دلخواه خود ، مورد کینه توزی و انتقام جویی امریکا قرار گرفته . امریکا تنها چند ماه پس از پیروزی ملت ایران اولین تحریم ضد ایرانی خود را در تاریخ 14 نوامبر 1979 علیه آنان اعمال کرد.

وی ادامه داد: ما با استفاده از تجربیات سه دهه اخیر توانسته ایم موضوع تحریم را به فرصتی حیاتی برای پیشرفت و خودکفایی خویش مبدل سازیم. معتقدیم اکنون کشورهایی که سخن از تحریم علیه ملت ایران می گویند بهتر است نگران مقام و جایگاه خود و همچنین وضعیت نابسامان و بحران عمیق اقتصادی و مالی باشند که بدلیل سوء مدیریت برای ملت خود فراهم نموده اند.

حسینی در پاسخ به سئوالی درباره تهدید اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به ایران گفت: رژیم صهیونیستی امروز ضعیف تر از هر روز دیگر است. حامیان این رژیم نیز وضعیت بهتری ندارند و در باتلاق های متعدد داخلی ، منطقه ای و بین المللی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گرفتارند و با توجه به ناکامیهای یک دهه گذشته در لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان بعید است جرات و جسارت ورود به گردابی بس عظیم تر و عمیق تر داشته باشند.از اینرو اقدام رژیم صهیونستی در این خصوص بمانند دیوانه ای خواهد بود که تنها راه نجات از جنون را خودکشی می داند.

وی در عین حال تاکید کرد: هرگونه تحرکی علیه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه با پاسخ قاطع ، سریع و کوبنده مواجه خواهد شد، از یکسو فروپاشی رژیم اشغالگر را تسریع می کند و از سوی دیگر نهضت بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را بسرعت به اوج رشد و بالندگی خود خواهد رساند و در نتیجه قیام های ضد امریکایی و ضد صهیونیستی سراسر منطقه را فراخواهد گرفت.

سفیر ایران در ایتالیا در پایان در رابطه با نقش ایتالیا در همکاری ها با ایران و نیز تحولات منطقه ای و بین المللی بیان داشت: نظر به اهمیت تحولات منطقه ای و بین المللی معتقدم رایزنی و همکاری نزدیک فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا با توجه به پیوندهای دیرینه دو ملت و درک بهتر یکدیگر ، در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. ایتالیا می تواند با بهره گیری از جایگاه خود در داخل اتحادیه اروپایی و سابقه مناسبات خوب فیمابین با جمهوری اسلامی ایران ، در منطقی کردن مدیریت تحولات منطقه ای و بین المللی و تقویت عقلانیت آن نقش بارزی را برعهده گیرد.

وی افزود: چنانچه ایتالیا بنابه هر دلیل حاضر و قادر به ایفای این نقش نباشد ، حداقل انتظار ما اینست که تا روشن شدن واقعیات و جزئیات امر، سیاست بی طرفانه ای  را اتخاذ کرده و از هرگونه تعجیل در تصمیم گیری ها و اتخاذ مواضع شتابزده که منجر به سوء استفاده بدخواهان و دشمنان روابط دوجانبه خواهد شد ، خودداری ورزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *