جام نیوز- مرحوم استاد “محمدرضا لطفی” با آنکه چهره‌ شناخته شده ای برای علاقمندان موسیقی‌ سنتی بود، اما از حیث ناگفته ماندن سوابق انقلابی و دینی‌اش، هیچ‌گاه آنطور که باید معرفی نشد. به خصوص که متعاقب طرح انتقادات صریح و بی پرده از دوست و همکار سابقش “شجریان” ، توسط بسیاری از رسانه‌های مدعی حمایت از هنر و هنرمند «بایکوت خبری» شده بود.

 

آن مرحوم که شجریان را به دلیل همراهی و همصدایی با رسانه‌های ضدانقلاب -مانند بی‌بی‌سی فارسی و صدای امریکا- طی سال‌های اخیر مورد ملامت قرار داده بود، به جرم پشتیبانی نکردن از فتنه گران آماج بی مهری رسانه های بیگانه قرار گرفت.

 

اکنون جالب است که بعد از درگذشت استاد لطفی، برخی دست اندرکاران همین رسانه ها مدعی بایکوت ایشان از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هستند!

به دنبال فوت این استاد مشهور موسیقی سنتی و انعکاس گسترده مصاحبه چندسال قبل او در انتقاد از همصدایی شجریان با بلندگوهای دشمن، یکی از کارمندان بخش فارسی صدای امریکا -که پز تحصیلات آکادمیک روزنامه نگاری هم می دهد- به دروغ پردازی با سوءاستفاده از نام مرحوم محمدرضا لطفی متوسل شد.

 

“آرش سیگارچی” که چندی پیش به دلیل عملکرد ضعیفش تنزل جایگاه یافت و از مقابل دوربین صدای امریکا به پشت صحنه رانده شد، در صفحه فیس بوکش ادعا کرد که «یکبار هم فیلم و عکس «محمدرضا لطفی» را در صداوسیما نشان ندادند، حالا هی درباره اش می گویند…..»

 

 

 

 

این ادعای کارمند صدای امریکا در حالی است که به غیر از پخش آثار استاد لطفی در کانال های مختلف، شبکه دو صداوسیما سال گذشته مصاحبه مفصلی با ایشان ترتیب داد که اتفاقا پخش آن نیز با استقبال فراوان علاقمندان همراه بود.

 

 

 

 

جهت یادآوری علت اصلی کینه ورزی رسانه های ضدانقلاب با استاد لطفی، بخشی از مصاحبه ایشان با نشریه آسمان در سال 1388 را -که در آن از اقدام محمدرضا شجریان در مصاحبه با رسانه هایی چون بی بی سی فارسی و صدای امریکا به شدت انتقاد کرده بود- بازخوانی می کنیم:

«شجريان از سال 57 و بعد از انقلاب تا امروز بالاترين حجم توليد و بيشترين و موفق‌ترين كنسرت‌ها را داشته است. اگر شجريان قبل از انقلاب يك دهم موسيقي توليد كرده بود، بعد از انقلاب صددرصد توليد داشته است. شخص آقاي شجريان اگرچه مانند بسياري از موسيقي‌دان‌ها دچار مشكلاتي بوده، ولي هيچ‌وقت برنامه‌هايش قطع نشده، آثارش منتشر شده، كنسرت‌هايش برگزار شده و هميشه مجوز گرفته است. اولين كنسرت‌هاي اين مملكت را در شهرستان‌ها شخص شجريان برگزار كرده است. خود آقاي خاتمي در زمان وزارت‌شان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنسرت اصفهان شجريان حضور داشتند. امروز من شخصاً نمي‌فهمم شجريان به عنوان يك موزيسين موفق كه اينهمه كنسرت داده و كار توليد كرده و آثارش در راديو و تلويزيون پخش شده و بيش از 300 كنسرت خارج از كشور داشته، چرا اكنون اعتراض مي‌كند؟‌ من اين را نمي‌فهمم. يك وقت شما را براي ساليان دراز محروم كرده‌اند و با كلي بدبختي يك كنسرت برگزار مي‌كنيد و هزارگونه مشكل داريد و اعتراض مي‌كنيد؛ اگر چنين شخصي بخواهد بر روي اين مسائل صحبت كند قابل فهم است.

 

 

 

 

ضمن اينكه من اصلا دوست ندارم هنرمندان‌مان تريبون خودشان را از داخل به خارج از كشور ببرند. به همين دليل شخص من هرگز با بي‌بي‌سي مصاحبه نكرده‌ام. با صداي امريكا در طول 25 سال فعاليتم در خارج از كشور به طور مشروط مصاحبه كرده‌ام. بي‌بي‌سي، صداي آمريكا، راديو بين‌المللي فرانسه و يا ساير رسانه‌هاي آن‌طرفي در 10 سال اخير مواضع اپوزيسيون به ايران دارند و گاهي اوقات نيز كار را به براندازي حكومت نيز مي‌كشانند. اين را ما امروز به طور رسمي مي‌دانيم و آخرين صحبت‌هاي وزير امور خارجه انگلستان همه مؤيد اين رويكرد آن‌هاست. طبيعي است وقتي امروز رسانه‌هاي آن‌طرفي اين امكان را به يك هنرمند مي‌دهند تا بيايد در بي‌بي‌سي صحبت كند، حتماً بايد در درجه اول اپوزيسيون يا نيمچه اپوزيسيون باشد. من حق دارم دوست نداشته باشم به عنوان يك هنرمند در صداي امريكا و بي بي‌سي انگلستان كه به عنوان دو ارگان دولتي مشغول فعاليت هستند، حرف بزنم. من حتي اگر هزار مشكل در ايران داشته باشم، ترجيح نمي‌دهم هرگز در تريبون‌هايي كه قصد اصلاح و كمك به مردم ايران را ندارند، هم‌صدا شوم…»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *