با اتمام موفقیت آمیز تست های هر دو ژنراتور نیروگاه تاریک، این نیروگاه با حضور معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

مهندس سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام این خبر افزود: پس از ساخت سد تاریک در استان گیلان در دهه 40، این امکان وجود داشت که از جریان خروجی آب این سد برای تولید برق استفاده کرد.

وی افزود: در سال 1382 بازنگری مطالعات ساخت این نیروگاه مجددا انجام و در سال 1388 عملیات اجرایی احداث نیروگاه در این سد رسما آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران اضافه کرد: این نیروگاه دارای دو واحد 1.5 مگاواتی است و در آن برای اولین بار توربین کاپلان افقی توسط متخصصین داخلی نصب شده است.

وی در خصوص ویژگی های این نوع از توربین ها گفت: توربین های کاپلان نوع دیگری از توربین های عکس العملی هستند که معمولا برای هدهای پایین بکار می روند. در این نوع توربین می توان علاوه بر قابلیت تنظیم تیغه های راهنما از پره های قابل تنظیم رانر استفاده کرد که در این صورت جریان ورودی آب و سرعت حرکت توربین به صورت مضاعف قابل تنظیم است.

وی ادامه داد: توربین پیش بینی شده برای نیروگاه سد تاریک از نوع کاپلان پیت یا حبابی با محور افقی است. در حالت متعارف در این نوع واحدها ژنراتور داخل محفظه ی حبابی و در مسیر عبور آب بالادست قرار دارد ولی با توجه به نوع طراحی ساختمان نیروگاه سد تاریک و محدودیت فضا، برای  تغییر جهت نیروی تولیدی توربین و همچنین افزایش سرعت به 750 دور بر دقیقه، از یک گیربکس مخروطی استفاده شده و ژنراتور به صورت عمودی بر روی بدنه توربین نصب می شود بدین ترتیب دسترسی به ژنراتور به سهولت و از بالای محفظه حبابی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری کمتر و گسترده ما را در برابر پدافند غیرعامل مقاوم تر خواهد کرد، نبروگاه های کوچک سرمایه کمتری می خواهد و این می تواند بخش خصوصی را برای حضور در این پروژه ها تشویق کند.

مهندس رضازاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: ما باید درون زا و برون گرا باشیم؛ یعنی  از ظرفیت های درونی بهره گیریم و با کشورهای دیگر نیز تعامل داشته باشیم.

وی با اشاره به تضمین دولت در خرید برق نیروگاه های واگذار شده به بخش خصوصی افزود: بخش خصوصی می تواند با سرمایه گذاری در نیروگاه ها؛ برق تولیدی را به قیمت 440 تومان برای هر کیلووات ساعت به صورت تضمینی به دولت بفروشد. از این رو نیروگاه های کوچک با توجه به حمایت های وزارت نیرو و دولت بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی به شمار می رود.

مهندس میدانی معاون وزیر نیرودر امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر میانگین تولید برق از انرژی های پاک در جهان 15 درصد و در ایران این رقم تنها 5.5 درصد با تولید 10 هزار و 700 مگاوات ساعت برق است که ما می توانیم این میزان را به 32 هزار مگاوات ساعت برق برسانیم.

وی با بیان اینکه باید شرایط برای حضور بخش خصوصی فراهم شود تصریح کرد: وزارت نیرو سیاست تشویقی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی تبیین کرده تا مشارمت ها در این بخش توسعه یابد.

مهندس رهبری مجری طرح نیروگاه تاریک هم در این مراسم با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح هایی را در دست مطالعه داریم گفت: در حال حاضر طرح هایی را با ظرفیت 60 مگاوات ساعت با سرمایه فاینانس در حال اجرا و طرح هایی را با ظرفیت 240 مگاوات ساعت در شمال و شمالغرب کشور در حال مطالعه داریم و امیدواریم بتوانیم 100 مگاوات ساعت آن را با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث کنیم.

وی افزود: جهت گیری اصلی ما این است تا نیروگاه های زیر 10 مگاوات ساعت را به بخش خصوصی واگذار کنیم و سعی می کنیم نیروگاه هایی که ظرفیت بیشتری دارند را با منابع مالی دیگر از جمله فاینانس اجرا کنیم.

مهندس محمود تقیه مدیر پروژه نیروگاه تاریک از توسعه این نیروگاه در آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر نیروگاه تاریک با ظرفیت سه توان تولید 16.5 گیگاوات ساعت برق را دارد و برای افزایش تولید طرح توسعه برای ساخت یک نیروگاه سه مگاواتی دیگر در جناه راست در دست مطالعه است.

وی با اشاره به هزینه های ساخت این نیروگاه افزود: 6 میلیارد تومان هزینه خرید و نصب تجهیزات اصلی و به طور کلی 10 میلیارد تومان هزینه ساخت نیروگاه تاریک شده است که بیش از 50 درصد این پروژه در بخش تجهیزات بومی سازی شده است.

نیروگاه تاریک که بر روی سد تنظیمی به همین نام ساخته شده است در 30 کیلومتری شهرستان رشت و در استان گیلان قرار دارد و سالانه توان تولید 16.5 گیگاوات ساعت برق را دارد. این نیروگاه که از آب ذخیره شده در پشت سد تاریک استفاده می کند، آلودگی زیست محیطی و مصرف سوخت ندارد. برق تولیدی در این نیروگاه می تواند به طور میانگین به پنچ هزار و 700 خانوار منطقه برق برساند. در جریان ساخت این نیروگاه 14 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *