عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تغییر در نرخ سود سپرده ها را مانند شمشیر دولبه خواند و گفت: اگر نرخ سود بانکی همگام با تورم افزایش یابد تسهیلات گیرنده آسیب می بیند و اگر کاهش داشته باشد منابع از بانکها خارج شده و بازار ارز و سکه متلاطم می شود.

عزت ا… یوسفیان ملا در گفت و گو با  خانه ملت، اظهار داشت: در فضای سالم اقتصادی کاهش نرخ سود به خروج منابع از بانکها و حرکت به سمت تولید منجرمی شود، البته به شرطی که دولت مسیر تولید را هموار و در راستای هدایت نقدینگی به سمت بورس و تولید گام بردارد.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی جمع آوری نقدینگی را بهترین نعمت برای اقتصاد دانست و افزود: بانکها هم می توانند با جذب نقدینگی از تولید حمایت کنند، اما متاسفانه در برخی موارد و به دور از چشم بانک مرکزی، منابع خود را در سایر بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند که این موضوع نفعی برای اقتصاد کشور ندارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سود باعث هجوم نقدینگی به بازارهای دلالی نمی شود، بیان داشت: عده ای قدرت ریسک و سرمایه گذاری را ندارند و با کاهش نرخ سود هم، سرمایه خود را نزد بانکها سپرده گذاری می کنند، اما برخی دیگر سرمایه خود را به بازارهای دلالی می بردند که این موضوع آثار تورمی و مخرب در پی دارد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: اگر بنا باشد که نرخ سود بانکی هم همگام با تورم افزایش یابد منطقی نیست، چون در این بین تسهیلات گیرنده آسیب دیده و این سساست کارآمدی نیست، از این رو باید میانگین عادلانه ای برای نرخ سود سپرده های بانکی در نظر گرفته شود که هم سرمایه دار و هم تسهیلات گیرنده رضایت داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: در بیماری اقتصادی نمی توان با یک دارو به فکر درمان بود، چرا که همان دارو بخشی را درست و بخشی دیگر را خراب می کند، از این رو باید دید که چگونه می توان بیماری را با کمترین آسیب درمان کرد، اگر نرخ سود افزایش یابد تولیدکننده آسیب می بیند و اگر هم کاهش یابد بازار ارز و سکه متلاطم خواهد شد.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس تصریح کرد: شکی نیست که در شرایط فعلی هر تصمیمی زیان آور است، اما باید سیاستی اتخاذ کرد که آسیب کمتری دارد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *