سال گذشته را با تجدید شدن در درس اقتصاد پشت سر گذاشتیم، اگرچه درس سیاست را با بالاترین نمره گذراندیم، و امسال می بایست اقتصاد را بسیار جدی تر مرور کنیم، و فرهنگ را که معلم ما گفت از اقتصاد هم مهمتر است. این یعنی مسئولیت مردم و مسئولان از سال پیش سنگین تر شده است.

به گزارش «استان نیوز»، سال 1392 به دلیل وضعیت خاص و بنا به نیازهای کشور در عرصه های داخلی و خارجی توسط رهبر فرزانه انقلاب به نام “حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی” نامگذاری شد؛ شعاری که تحقق آن بنا به دلایلی که چندان هم مبهم نمیباشد نیمه تمام ماند.

در سالی که گذشت بخش اول شعار یعنی “حماسه سیاسی” مورد نظر مقام معظم رهبری از سوی مردم و مسئولان به نحو شایسته ای پاسخ داده شد تا ایران اسلامی بار دیگر قدرت و عظمت خود را در تجلی حضور ملت به رخ جهانیان بکشد.

به نتیجه رسیدن بخش اول شعار سال 92 در واقع حاوی این پیام بود که باز کردن کلاف های در هم تنیده سیاست، هر چقدر هم که دشوار بنماید در نزد ایرانیان به هیچ انگاشته می شود و این ملت گویی متخصص حل و فصل مقتدرانه مسایل پیچیده سیاسی است، حتی اگر مستکبران عالم طراح همه این پازل ها باشند.

شاید برخی بر این باورند که عدم تحقق بخش دوم شعار سال 1392 (حماسه اقتصادی) که البته بیشتر به عهده مسئولان بوده تا مردم، به دلیل تغییر ساختار مدیریت کشور و انتقال قدرت بوده است و چنانچه هر کدام از دو دولت سابق و کنونی فرصت کافی در اختیار داشتند حماسه اقتصادی نیز می توانست شکل بگیرد؛ اما ناکامی در تحقق حماسه اقتصادی در سال گذشته به هر دلیلی که باشد، کشور ما امروز نیازمند شکوفایی و تحرک جدی در اقتصاد خود است؛ اقتصادی که از امروز می بایست مقاومتی باشد تا بر اساس ظرفیت های درونی و بدون وابسنگی به شرق و غرب راه خود را پیدا نماید.

حماسه اقتصادی در سال 92 به نتیجه نرسید، و این را می توان از شعار سال 93 فهمید که رهبری معظم با تاکید مجدد بر اقتصاد لزوم ساماندهی به آن را بار دیگر یادآور شدند.

بحث اقتصاد امروز به یک اولویت مهم کشور ما تبدیل شده است، اما علیرغم اهمیت بالای آن رهبری در سخنرانی روز جمعه خود در مشهد مقدس فرمودند فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. و این نشان از جایگاه رفیع فرهنگ و نیاز کشور ما برای پرداختن به این مقوله مهم دارد؛ زیرا اگر دشمن قصد تضعیف یک ملت را داشته باشد ابتدا باید پایه های فرهنگی و اعتقادی او را تضعیف نموده و سپس ترفند های اقتصادی اش را بکار گیرد.
البته نباید فراموش کرد که کشور ما از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مورد تهاجم توامان فرهنگی و اقتصادی شدید دشمن قرار دارد و در این رهگذر متحمل خسارات سنگینی هم شده است که اگر هر کشور دیگری به جای ایران می بود تاب یک سال استقامت را هم نداشت، حال آنکه ایران سی و پنجمین سال مقابله با استکبار را تجربه می نماید.

سال گذشته را با تجدید شدن در درس اقتصاد پشت سر گذاشتیم، اگرچه درس سیاست را با بالاترین نمره گذراندیم، و امسال می بایست اقتصاد را بسیار جدی تر مرور کنیم، و فرهنگ را که معلم ما گفت از اقتصاد هم مهمتر است. این یعنی مسئولیت مردم و مسئولان از سال پیش سنگین تر شده است.
برای سال جدید دیگر بهانه ای وجود ندارد و امروز که دولت اعتدال در آستانه یک سالگی قرار می گیرد نه انتقال قدرتی در کار است و نه بهانه هایی همچون ربط مشکلات به دولت قبل برای مردم پذیرفتنی است.

مسئولان به عنوان اصلی ترین عناصر در تحول مقاومتی اقتصاد کشور باید ابتدا مدیریت جهادی را درک کرده باشند و سپس با یک عزم راسخ و به پشتوانه ملتی سرافراز به مقابله شجاعانه با مشکلات بروند و موانع را از سر راه پیشرفت کشورمان بردارند.

متاسفانه وضع فرهنگ در کشورمان هرگز شایسته شان ملت بزرگ ایران نیست و نارسایی ها، کوتاهی ها و هنجارشکنی ها این روزها به اوج خود رسیده است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

دستگاه های فرهنگی کشور وظیفه دارند با لبیک به خواسته رهبر فرزانه انقلاب ضمن مسدود کردن راه های نفوذ تفکرات و فرهنگ ضد اسلامی، در ترویج هرچه بهتر فرهنگ ایرانی – اسلامی بکوشند و گزینه های جذاب بومی و اسلامی را جایگزین تئوری های مسموم غربی نمایند.

سال 92 در حماسه سیاسی قبول شدیم و ایران را سرافراز کردیم، اما در حماسه اقتصادی توفیقی حاصل نشد تا امسال تکالیف جدی دو درس کلیدی اقتصاد و فرهنگ را مرور کنیم؛ نکند امسال رفوزه شویم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *