تحرکات آمریکا و اسرائیل پیش از گزارش آژانس/ واشنگتن تهدید می کند
خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : قرار است تا چند روز دیگر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی را درباره برنامه هسته ای صلح آمیز آیران منتشر کند و در این میان آمریکا و رژیم صهیونیستی همچون همیشه تلاشهایی را برای غیر واقعی شدن این گزارش انجام می هند.
در همین رابطه برخی خبرگزاری های غربی همچون رویترز و آسوشیتدپرس از مذاکرات آمریکا و رژیم صهیونیستی در این رابطه خبر می دهند. 

برای مثال رویترز با مخابره این خبر به نقل از یکی از مقامات ارتش آمریکا می نویسد: دو طرف ( واشنگتن و تل آویو) تلاشهای خود را پیش از انتشار گزارش آمانو افزایش داده داده و اعلام کرده اند از ادعاهای موجود در گزارش آمانو علیه ایران حمایت خواهند کرد.

این مقام آمریکایی که اشاره ای به نام وی نشده مدعی شده که امروز جدی ترین تهدیدی که آمریکا و منافع آن را تهدید می کند ایران است.

به نوشته این خبرگزاری، ادعا می شود یکی از موارد موجود درگزارش آژانس بندی است که می گوید ایران یک محفظه فولادی بزرگ برای انجام انفجارهای قوی که از آنها در تسلیحات اتمی استفاده می شود، تهیه کرده است.

از سوی دیگر “شیمون پرز” رئیس رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه دو تلویزیون این کشور مدعی شده که شانس استفاده از دیپلماسی در برابر ایران از دست رفته و بنابراین استفاده از گرینه نظامی محتمل است.

پرز در پاسخ به پرسش تحریک آمیز این شبکه مبنی بر اینکه “اگر حوادث به سمت استفاده از گزینه نظامی به جای استفاده از دیپلماسی پیش برود” موضوع اسرائیل چه خواهد بود گفت: من هم چنینی عقیده ای دارم. پیش بینی من این است که سازمانهای اطلاعات کشورهای درگیر با موضوع هسته ای ایران در حال تماشای گذر زمان در این رابطه هستند و به رهبران خود هشدار داده اند که زمان زیادی در این رابطه باقی نمانده است.

اما این فقط آمریکا و رژیم صهیونیستی نیستند که اقدامات ضد ایرانی خود را در روزهای اخیر شدت داده اند بلکه “نیکلا سارکوزی” رئیس جمهور فرانسه نیز دیروز جمعه در نشست جی بیست گفته بود: اگر موجودیت اسرائیل به خطر بیافتد فرانسه ساکت نمی ماند.

بر اساس این گزارش، گزارش آمانو تا چند روز دیگر منتشر می شود و این در حالی است که در روزهای گذشته اعلام شده بود.

آمریکا در حال وارد کردن فشار بر “یوکیو آمانو” مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا وی گزارش محرمانه خود درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کند، اما چین و روسیه معتقدند که آمریکا و آژانس باید انتشار این گزارش را به تاخیر انداخته و در زمان دیگری اقدام به انتشار آن کنند.

در این میان انگلیس و فرانسه نیز همانند همیشه با آمریکا همراه شده و خواستار انتشار این گزارش هستند و در این میان آمانو نیز از وجود اختلاف نظر میان اعضای دائم شورای امنیت درباره نحوه رسیدگی به پرونده ایران سخن رانده است.
در این میان دیپلماتها نیز اعلام کرده اند که هرگونه اختلاف نظر میان اعضای شورای امنیت درباره پرونده هسته ای ایران موجب شکست خوردن اقدامات اخیری می شود که برای تشویق تهران به منظور ازسرگیری مذاکرات آغاز شده است.
بر همین اساس سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انتظار دارند که آمانو این گزارش را در نشست آتی شورای حکام که ماه آینده برگزار می شود منتشر کند، اما روسیه و چین معتقدند که نشست ماه آینده نمی تواند زمان مناسبی برای انتشار این گزارش باشد زیرا اگر آمانو بخواهد در فاصله یک ماه مانده به نشست شورای حکام این گزارش را آماده کند مجبور می شود تا با عجله برای تهیه آن اقدام کند و همین موضوع می تواند در نتیجه کار تاثیر گذاشته و موجب اعمال تحریم های جدید علیه ایران شود.
مسکو و چین خطاب به آمانو اعلام کرده اند که از “تعجیل بدون دلیل و بی اساس” در این باره خودداری کرده و با احتیاط در این باره عمل کند، زیرا چنین گزارش هایی فقط منجر به آن می شود که ایران همکاری های خود با آژانس را کاهش دهد.
در همین رابطه یکی از مقامات آژانس که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که آمانو قصد دارد که گزارش خود در این رابطه را منتشر کند، زیرا معتقد است که سایر کشورها نیز باید از اقدامات آژانس آگاهی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *